انواع سقف, سقف کاذب و انواع آن, مقاله

تفاوت های اساسی بین سقف های رابیتس و کناف

تفاوت بین رابیتس و کناف
امتیاز دهید

در این مقاله قصد داریم تا درباره ی عناوین زیر صحبت نماییم.

  • اول، کناف ساده.
  • دوم، طرح کناف ساده.
  • سوم، انواع کناف.
  • چهارم، قیمت کناف.
  • پنجم، قیمت اجرای کناف.

پس تا پایان این متن با ما همراه بمانید.

ورق کناف چیست؟

در ارتباط با کناف می توان گفت که سیستم های ساخت و ساز خشک بوده که استفاده از آن ها در صنعت ساختمان سازی به صورت فراگیر در اروپا و در ایران در حال رشد و توسعه می باشد. صفحات روکش دار گچی از جمله مصالح اصلی مورد استفاده در ساخت و ساز خشک می باشند.

کناف، یک مدل صفحه ی روکش دار گچی (Dry Wall) تولید می شود. کناف در صنایع ساخت و ساز قدمتی بیش از 8۰ سال دارد. در سال ۱۹۳۲ بود که این شرکت توسط برادران کناف یعنی کارل و آنفوس کناف، بنیان گزاری شد. امروزه شرکت کناف از جمله شرکت های بین المللی در صنایع ساخت و ساز می باشد. سقف ها و دیوار های جداکننده، کناف سازه های فلزی یکپارچه گالوانیزه بوده که صفحات روکش دار گچی و سیمانی بر روی آن ها پیچ خواهند شد. بین صفحات درز هایی وجود داشته که با بتون درزگیر پر گشته است و سطوح صاف به وجود آمده رنگ آمیزی خواهد شد.

سقف کناف

در ادامه ی این مقاله به مزیت های استفاده از دیوار های جداکننده داخلی کناف توضیح داده می شود :

این دیوار ها نسبت به دیوار های سنتی، حدود ده تا پانزده برابر سبک تر می باشند. درنتیجه با کم شدن بار مرده ساختمان، تاثیر نیروی زلزله بر سازه نیز کاسته خواهد شد. در صورت تخریب شدن سازه، به دلیل سبکی سیستم کناف، خطر جانی برای ساکنان به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. علاوه بر سبک بودن پانل کناف، نحوه ی متصل شدن انعطاف پذیری پانل ها به پروفیل ها نیز به شیوه ای است که موجب کم شدن نیروی زلزله خواهد شد.

سبک بودن مصالح کناف، موجب حمل آسان آن توسط کارگران و بالا رفتن سرعت اجرای پروژه خواهد شد. در مسافت های حمل طولانی، به دلیل وجود بسته بندی مناسب، آسیبی به مصالح وارد نخواهد شد. کم حجم بودن مصالح کناف نسبت به مصالح سنتی باعث کم شدن هزینه های حمل آن نیز خواهد شد.

از دیگر مزایای سیستم کناف، دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی می باشد. در این شرایط اگر لوله های تاسیسات بترکند، به راحتی می توان قسمت آسیب دیده را تشخیص و تعمیر نمود. اگر دیوار های کناف در اثر ضربه آسیب دید، قسمت آسیب دیده به راحتی تعویض و تعمیر خواهد شد. این دو ویژگی سبب بالا رفتن عمر مفید ساختمان خواهد شد. اگر نیاز به تغییر کاربری باشد، می توان با استفاده از سیستم کناف به راحتی این کار را انجام داد. در بازسازی ساختمان های قدیمی نیز از روش کناف استفاده می شوند. در مناطقی که به ساخت و ساز سریع نیاز است؛ همانند مناطق زلزله زده، سیستم کناف دارای اولویت خواهند بود.

سقف کناف

بیشتر بخوانید:

پس از رنگ آمیزی دیوار های کناف پس از نصب، در این مرحله نیازی به ملات گچ و خاک نخواهد بود. این امر موجب صرفه جویی و افزایش سرعت اجرای پروژه ها خواهد شد. جهت به دست آوردن سطحی کاملا یکنواخت، محل درزها با کمک نوار درزگیر بتونه خواهند شد. نوار درزگیر سبب مسطح شدن محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در دیوار می گردد. سطح پیچ ها هم که کمی پایین تر از سطح پانل ها هستند، با بتونه پوشانده می شود و سطح صافی در محل پیچ ها ایجاد می شود. پس از اجرای دیوار، یک لایه ماستیک بر روی آن اجرا شده که سبب به وجود آمدن سطحی یکنواخت جهت رنگ آمیزی و کم شدن جذب رنگ خواهد گشت. در آخر با استفاده از دیوار کناف به راحتی سطحی کاملا صاف به دست خواهد آورد که می توان با دقت بالا و آماده برای رنگ آمیزی باشد.

با بهره گیری دیوار های کناف می توان مقاومت در برابر عبور صدا را افزایش دهد و با استفاده از عایق هایی مانند پشم، سنگ و پلی استایرن، دیوار ها را در برابر حرارت عایق نمود. در این بین عایق ها بین دو پانل گچی قرار خواهند گرفت. بدون سازه نیز می توان از سیستم پانل های گچی کناف استفاده کرد. در این حالت، پانل های گچی از چسب پرلفیکس به عنوان پوشش روی دیوارهای سنتی استفاده شده نصب خواهند گشت. فضای خالی در پشت آن جهت عایق کاری و عبور تاسیسات ایجاد خواهد کرد.

از مزیت های دیگر سیستم کناف، اجرای فرم های دکوراتیو، منحنی و بالا بردن سطح زیر بنای ساختمان با توجه به کم شدن ضخامت دیوار های کناف بوده که نسبت به مصالح سنتی سنجیده می شود.

کناف نسبت به عملکرد دیوار ها، پانل های متفاوتی ارائه می دهد که متناسب با شرایط خواهد بود. در شرایط عمومی از پانل های گچی ساده استفاده می کنند. برای مکان هایی که مرطوب هستند، مانند آشپزخانه و سرویس ها، پانل های مقاوم در برابر رطوبت را به کار می برند. در مکان هایی که احتیاج به محافظت در برابر حریق دارند، پانل هایی کاربرد دارند که دارای الیاف شیشه ای هستند. جالب است بدانید که تا 3 ساعت در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان خواهند داد. پانل های مقاوم در برابر رطوبت و آتش، مناسب برای مکان هایی مانند چاه های تاسیساتی می باشند. در سیستم کناف، جهت دیوار های خارجی یا دیوار هایی که در تماس دائم با آب می باشند از صفحات مسلح سیمانی یا آکواپنل بهره می گیرند.

نصب سقف رابیتس

اجزای فلزی:

پروفیل های کناف، ورق های فولادی گالوانیزه را شکل داده و آن را به روش سرد تولید می کنند. اجزای اصلی این بخش، استاد یا سازه قائم و رانر یا سازه افقی نام دارند. در مکان هایی که تاسیسات و لوله کشی ها وزن خود را به استاد ها منتقل کنند، سازه ای تحت عنوان پشتیبان برای تقویت آن ها به کار خواهند رفت. پیچ ها ، سازه درز انقطاع ، نوار درزگیر و ماستیک و غیره نیز از دیگر اجزای دیوار کناف می باشند.

بیشتر بخوانید  نقش گل‌میخ در سقف عرشه فولادی

تفاوت سقف های کنا و رابیتس:

همانطور که پیش از این و در قسمت های بالایی گفته شد، کناف توسط شرکت مخصوصی ساخته می شود و از صفحات روکش‌دار گچی یا گچ ‌برگ‌ها تشکیل شده است. این ورق‌ ها بیشتر در بازسازی ساختمان استفاده می شوند و جایگزین سیستم سنتی رابیس شده است. همچنین بسیار جدید‌تر است. کناف نوعی صفحه با روکش گچی است که نوعی گچ می باشد. اما کناف، مزایای بیشتری در برابر گچ دارد. برای مثال کناف زودتر از گچ اجرا می شود و طرح ‌های بسیاری را می توان با استفاده از این محصول اجرا کرد. کناف نسبت به محصولات سنتی سبک‌ تر است و در برخی موارد هزینه ‌ی کمتری دارد. اما طراحی و نقشه داخلی برای سقف مورد نظر سازندگان بر عواملی تاثیر زیادی دارد و در بیشتر مواقع بستگی به مدل طراحی داشته و استفاده از کناف نسبت به گچ‌ کاری بیشتر و به‌صرفه ‌تر است. برای گچ‌ کاری هزینه هایی مثل میلگرد، جوشکاری و رابیتس کاری باید پرداخت شود که باعث هزینه ‌های اضافی خواهد شد. اما هزینه ‌های مصرفی برای کناف فقظ شامل هزینه نصب خواهد شد.

رابیتس چیست؟

این محصول در سقف‌ های کاذب، گچ‌ کاری و گچ‌ بری، پوشاندن بتن سیمانی و تیرآهن و خیلی موارد دیگر استفاده می شود و از جنس ورق‌ های فولادی ساخته شده‌اند. رابیتس‌ ها از ورقه ‌های گالوانیزه به ضخامت 25/0 تا 5/0 تولید شده‌اند؛ اما اتصال آن ها به شبکه فرعی با استفاده از سیم‌ های مفتولی گالوانیزه صورت‌پذیر است. این محصول برای نصب تاسیسات و پوسیدگی سطح دیوارها مورد استفاده بیشتری قرار می گیرد. از انواع سقف ‌های کاذب، رابیتس بیشترین استفاده را در این زمینه دارد. رویه ‌های سازه رابیتس از تور گالواتوره و گچ، نبش آن هم از میلگرد تشکیل شده است. ابعاد این سازه معمولا 60 در 240 می باشد. هر چقدر تعداد ستون یا وزن بیشتر و کمتر شود، بر وزن آن نیز تاثیر دارد.

نصب سقف کناف

مقایسه کناف و رابیتس:

تا به اینجا با مفهوم کناف و رابیتس آشنا شدیم. در ادامه ی این مقاله قصد داریم تا تفاوت کناف و رابیتس را از نظر وزن و زمان اجرای کار با هم مقایسه کنیم. در طرح‌ های مختلف وزن کناف ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در هر متر مربع، 6 متر سازه به کار گرفته شده و به طور میانگین وزن هر کدام 5/0 کیلوگرم است و پانل‌ های استفاده شده در این سازه به طور میانگین 7/7 کیلوگرم است. بنابراین از لحاظ وزن سقف کاذب، کناف از رابیتس سبک‌ تر است. نکته حائز اهمیت در زمینه مدت زمان اجرای کناف و رابیتس این است که زمان لازم برای گچ ‌کاری رابیتس حدود 10 روز طول می کشد. در حالی که استفاده از کناف 2 روز طول می کشد. از این‌ رو می‌توان نتیجه گرفت استفاده از کناف از لحاظ زمانی مناسب‌ تر است.

بیشتر بخوانید:

مزایای سقف کاذب کناف:

مزایای سقف کاذب کناف:

  1. هنگام استفاده از کناف به اندازه گچ ‌کاری کثیف ‌کاری و گرد و ‌غبار وجود ندارد. برای استفاده از کناف فقط کمی گرد و خاک ایجاد می شود و بعد از تمام شدن کار نیاز به تمیزی سطحی دارد.
  2. سرعت تمام شدن کار بالاست و این مهم ‌ترین مزیت این سیستم به حساب می آید. چون گچ‌ کاری نیازمند چندین روز برای خشک شدن سطح و سپس انجام عملیات رنگ ‌کاری و گچ ‌بری است؛ اما این مشکل در کناف وجود ندارد. بیشتر برای خانه ‌های در حال بازسازی که زمان برای آن ها اهمیت دارد، استفاده می شود.
  3. میزان مصالح مورد نیاز در کناف کمتر است؛ چون کناف به صورت ورقه ای است و وزن بسیار سبک تری دارد. برای همین در ساختمان ‌های چند طبقه بیشتر کاربرد دارد.
  4. کناف هزینه آماده سازی کمتری نسبت به رابیتس دارد. همانطور که می دانید سقف های رابیتس از گچ، رابیتس،میلگرد و پروفیل های مخصوصی نیاز دارد و تهیه این موارد، هزینه های زیادی را به همراه دارد.
  5. برای بازسازی یا تخریب بنا ها باز کردن کناف راحت تر از رابیتس است.
  6. کناف ها وزن کمتری دارند، فشار کمتری را به ساختمان وارد می کنند.
  7. نگهداری کناف ها در انباری یا جا های مختلف، هیچ محدودیت خاصی ندارد و نسبت به مصالح گچی راحت تر است.

معایب کناف:

  • اول، به دلیل وزن کمی که دارد؛ مقاومت کمتری نسبت به رابیتس دارد.
  • دوم، مراقبت و نگهداری از این نوع سازه می تواند سخت تر باشد.
  • سوم، برای نصب و به کار بردن آن در بنای مورد نظر، نیاز به متخصص دارد.
  • چهارم، اگر هنگام نصب دقت و مهارت کافی به کاربرده نشود، باعث ترک خوردن و باز شدن گوش های آن می شود.

سقف رابیتس

مزایای رابیتس:

  1. امکان ایجاد ترک در این سقف ها کمتر است.
  2. به دلیل گالواتوره بودن، دچار زنگ زدگی نمی شود.
  3. با استفاده از این سازه، نماهای زیباتر و مختلفی می توان طراحی کرد.
  4. ایمنی بالا در هنگام آتش سوزی دارد که این قابلیت در سقف های یونولیت و تیرچه وجود ندارد.
  5. نیازی به نیروی متخصص برای استفاده از این سقف کاذب وجود ندارد.
  6. به کیفیت ورق گالواتوره باید توجه داشته باشد.

معایب رابیتس:

  • اول، وزن زیاد این محصول مهم ترین غیب آن محسوب می شود.
  • دوم، رابیتس هزینه ‌‌ی بیشتری برای پیاده سازی دارد.

کلام آخر:

ما، در این مقاله به موضوع تفاوت های اساسی بین سقف های رابیتس و کناف پرداختیم. شما می توانید نظرات، انتقادات و یا پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.