مقاله

استفاده از روش های جایگزین گلمیخ

گل میخ
امتیاز دهید

استفاده از جایگزین گلمیخ در سقف عرشه ی فولادی که نیازی به برق سه فاز ندارد:

گل میخ چیست ؟

سقف عرشه ی فولادی از جمله مصالح ساختمانی است که پرکاربرد و محبوب بوده و از دو محصول ورق گالوانیزه و برش گیر متشکل شده اند. این پروفیل حالتی ذوزنقه ای و برجسته داشته تا بتن و ورق در کنار هم قرار بگیرند. گلمیخ  عرشه فولادی وظیفه ی اتصال عرشه و دیگر قسمت ها، تحمل تنش و انتقال نیرو میان بتن و فولاد را بر عهده دارد. به همین جهت با عنوان پایه برش گیر نیز شناخته می گردد. گلمیخ به شکل مستقیم و یا از روی ورق گالوانیزه روی بال تیر جوش داده خواهد شد. در حقیقت این گونه می توان گفت که قطعه ی گلمیخ به عنوان یک واسط بین ورق گالوانیزه و بتن عمل می نماید.

طراحی گل میخ

محصول گفته شده از فولاد آلیاژی با کربن پایین و طی فرآیند فورج سرد و بر اساس دو استاندارد A.W.S- D1.1 و DIN EN ISO 13918 به مرحله تولید خواهند رسید. گل میخ ها دارای قطر و ارتفاع متنوعی می باشند و هر کدام به جهت مصارف خاصی به کار می روند. قطر برش گیر اصولا حدود 2 سانتی متر و ارتفاع آن ها به شکل و نوع ورق فولادی وابسته است. حداقل ارتفاع هر گلمیخ پس از نصب باید حدود 40 میلی متر باشد. این محصولات نقش بسیار پر رنگی را در سازه ها بازی می کنند. بنابراین کیفیت و مقاوم بودن آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. محصول غیر استاندارد توانایی لازم به جهت تحمل تنش و انتقال نیروی وارده را نخواهد داشت و در نتیجه سبب از بین رفتن سازه خواهد شد.

مزایای استفاده از انواع :

  • اول، سرعت بالا در اجرای عملیات.
  • دوم، پیش از انجام جوشکاری به آماده سازی و برشکاری خاصی نیاز ندارد.
  • سوم، تفاوت آن با ناودانی برای انتقال نیرو می باشد. به طوری که قادر است نیرو را در همه ی جهات پخش می کند؛ اما ناودانی تنها می تواند نیروی وارده را به صورت عمودی منتقل نماید.
  • چهارم، زمان جوشکاری دیگر برش گیرها با مشکل تغییر شکل تیر مواجه خواهید شد؛ اما زمان جوشکاری گلمیخ این مشکل وجود نخواهد شد.
  • پنجم، جوش گلمیخ به صورت یکنواخت با توجه به تنظیمات دستگاه جوش انجام می گیرد. لازم به توجه است که کیفیت جوش ناودانی به مهارت شخص جوشکار نیز بستگی دارد.
  • ششم، در زمان اتصال این امکان وجود خواهد شد که با توجه به شرایط و تمایلات گلمیخ به صورت مستقیم یا از روی ورق گالوانیزه جوشکاری شود، اما ناودانی و نبشی امکان اتصال از روی ورق را ندارند.

برای اجرا نمودن برشگیر به روش ذوبی و یا همان گلمیخ به کمک دستگاه استاد ولدر (Stud Welder) به توانی در حدود ۱۳۰ kwکیلووات نیاز دارد. این توان برق مصرفی را به دو روش می توان تامین کرد. اگر در منطقه ای کار می کنید که امکان برق رسانی به آن دشوار یا غیر ممکن و یا با هزینه بالا میسر بوده؛ استفاده از روش های جایگزین که نیازی به برق سه فاز ندارد توصیه می شود:

بیشتر بخوانید  وال پست چیست ؟+ نحوه اجرا و قیمت وال پست

اول، استفاده از گلمیخ های پیچی که به شکل خودکار داخل مقطع تیر پیچ می شوند.

دوم، استفاده از گلمیخ های L شکل که به وسیله ی میخ های دوپرچ با چاشنی انفجاری به مقطه تیر پرچ می شوند.

  • اول، تامین برق توسط دیزل ژنراتور.
  • دوم، تامین برق توسط برق سه فاز شهری.

تامین برق توسط دیزل ژنراتور:

برای اجرای صحیح گلمیخ بسته به تنظیمات دستگاه و شرایط اجرایی ساختمان  به ژنراتوری با توانی بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ KVA  کیلو ولت آمپر در بازار به کاوا معروف است، نیاز است. آمپر اولیه دستگاه، طول کابل ها، زمان جوشکاری، چند لایگی ورق ها  (Over Lap)، ضخامت رنگ تیر ها، سختی موضعی تیرها (بر اساس تنش های حرارتی) و غیره از عمده عوامل تعیین کننده توان ژنراتور مورد نیاز در بازه کاوایی قید شده هستند. لازم به ذکر است که توان عملی و اسمی ژنراتورها با هم متفاوتند. امکان دارد ژنراتوری با توان ۱۸۰ قادر نباشد که برق مورد نیاز دستگاه استادولدر را تامین کند که این مسئله نشان دهنده ی کم بودن توان عملی ژنراتور نسبت به توان اسمی آن است. فروشنده یا موجر ژنراتور نسبت به توان واقعی دستگاه خود اطلاع داشته؛ لذا پرسش این سوال برای حصول اطمینان ضروری می باشد.

جایگزین گلمیخ

تامین برق به وسیله ی برق سه فاز شهری:

لازم به ذکر است که این مورد توصیه نمی شود؛ ولی به هر حال یکی از روش های تامین برق دستگاه استادولدینگ محسوب می گردد. در صورت تامین برق سه فاز شهری یا صنعتی با فیوز 63 آمپر با آمپر دهی ۴۰۰ برای هر فاز می توان از آن استفاده کرد؛ اما همواره به علت نوساناتی که در فازها به دلیل بارکشی غیر مساوی وجود دارد؛ حصول سه فاز یکسان امکان پذیر می باشد اما این امر به سختی صورت می پذیرد. در نتیجه به دستگاه استادولدینگ و همچنین کیفیت جوش صدمه وارد می شود. استفاده از برق سه فاز 63 آمپر در صورتی که طول کابل برق منتهی به دستگاه بیشتر از 30 متر نباشد؛ به وسیله ی دستگاه استادولدینگ نصب آن امکان پذیر می باشد. در اغلب مواقع این اتفاق رخ می دهد که در محل پروژه برق سه فاز در دسترس نبوده و یا اگر هست، قدرت کافی برای برقراری قوس الکتریکی قدرتمند دردستگاه استادولدینگ را نداشته که همین امر سبب کیفیت بد جوش و کنده شدن گلمیخ ها می شود، حال چه باید کرد؟

اول: در برخی از مواقع، برق سه فاز وجود دارد؛ اما قدرت کافی ندارد:

  • اول، فیوز برق سه فاز را از 35 آمپر به 63 آمپر تبدیل نمایید.
  • دوم، اگر کابل برق از کنتور به دستگاه ضعیف است؛ برای مثال 4*2 می باشد، آن را به 10*2 تغییر دهید.
  • سوم، سعی نمایید طول کابل شما از 30 متر کمتر باشد .

 دوم: در برخی از مواقع برق سه فاز وجود ندارد:

راه حل: در مواقع این چنینی باید حتماً از دستگاه دیزل ژنراتور استفاده شود، اما نه از نوع معمولی بلکه از دستگاهی که مولد آن قدرت تولید حداقل  200 KAVA برق و یا 180AM  برق را داشته باشد. در ضمن به توضیحات اجاره دهنده دستگاه توجهی نفرمایید؛ خود شخصاً دیزل ژنراتوررا پیش از حمل به پروژه توسط آمپر سنج تست نموده و از قدرت حداقلی آن که 180 آمپر بوده؛ اطمینان حاصل کنید.