سایر مقالات

بتن ریزی در هوای سرد و بارانی

بتن ریزی در هوای سرد و بارانی
امتیاز دهید

بتن ریزی در هوای بارانی:

اگر مخلوط بتن به زمان گیرش اولیه خود نرسیده باشد تحت تاثیر باران قرار می گیرد. هنگامی که این متریال بین زمان گیرش ابتدایی و زمان گیرش نهایی خود قرار گرفت، باران تنها بر روی ظاهر بتن هایی که در اطراف ریخته شدند، اثر خواهد گذاشت. اما اگر میزان بارش بسیار شدید باشد، لایه رویی مخلوط بتن ممکن است آسیب ببیند. پس از آن که بتن به مرحله گیرش نهایی خود (10 ساعت) رسید، آب باران به منبعی برای عمل آوری بتن تبدیل خواهد شد.

انجام یکسری نکات و اصول لازم است تا هنگام بتن ریزی در هوای بارانی دچار مشکل نشوید و سطح بتن آسیب نبیند. این اصول به شرح زیر می باشند:

اول: پوشش های کمکی

پارچه های کرباسی ضد آب و پلاستیکی باید در زمان بتن ریزی در محل اجرای پروژه در دسترس باشند. پوشش مکانی که بتن را در آن جا می ریزند، حتماً باید با توجه به فضای لازم برای تراکم سازی و تکمیل بتن ریزی مد نظر قرار بگیرد. در صورت امکان توده های متراکم را بپوشانید، چرا که اگر آن ها خیس شوند نسبت آب به سیمان بیشتر خواهد شد.

دوم: زمان بتن ریزی

هنگامی که برای بتن ریزی حاضر می شوید، مطمئن شوید شرایط آب و هوایی خیلی بارانی یا طوفانی نباشد. پیشنهاد می کنیم هنگامی که هوا خشک است نسبت به بتن ریزی اقدام نمائید.

سوم: میزان آب در مخلوط بتن

در محیط های بسیار مرطوب و هنگامی که مواد خام اولیه نظیر شن و ماسه خیس هستند، به میزان آبی که به مخلوط اضافه می کنید دقت کنید. لازم به ذکر است که نسبت آب به سیمان را می توان با اضافه نمودن مواد افزودنی به مخلوط کاهش داد.

بتن ریزی در هوای بارانی

چهارم: افزودنی های ضد آب

استفاده از افزودنی های هیدروفیلیک به مخلوط بتن، مقاومت آن را در برابر نفوذ آب افزایش می دهد. این افزودنی با آب و ذرات سیمان واکنش داده و بلورهای کلسیم سیلیکات ایجاد می کند. در نتیجه، روزنه ها و ترک های ریز بتن مسدود می شود و از نفوذ آب به آن ها منع خواهد شد. این واکنش در طول عمر بتن رخ می دهد و نه تنها شکاف های اولیه بلکه تمام شکاف ها و ترک هایی که رخ خواهند داد را می پوشاند.

پنجم: حمل و نقل بتن

جا به جایی بتن باید توسط تجهیزات و ماشین آلاتی انجام شود که به صورت سربسته هستند و مانع از ورود آب باران به مخلوط بتن می شوند. حمل بتن در کامیون های روباز باعث نفوذ آب در آن و در نتیجه کاهش کارایی بتن خواهد شد.

ششم: تعمیر بتن

اگر به نظر می رسد کیفیت سطح بتن در معرض خط قرار دارد، بلافاصله پس از قطع باران باید نسبت به تعمیر آن اقدام شود، حتی اگر این تعمیر جزئی باشد. برخی از تعمیرات جزئی را می توان با استفاده از بتن یا دوغاب انجام داد. اگر نقاط کوچک بی شماری از یک سطح نازک صدمه دیدند، بهتر است سطح مورد نظر را بردارید و بخش جدید را به طور کامل اجرا کنید. این کار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. سطح بتن را برای بررسی آسیب های احتمالی مورد ارزیابی قرار دهید و با یک آزمایش ساده آن را به منظور مقاومت در برابر خراش بسنجید. اگر احتمال آسیب دیدگی بتن بالاست می توانید نمونه ای از آن را برای سنجش سختی و مقاومت در آزمایشگاه بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید  نحوه تشخیص سایز میلگرد

بتن ریزی در هوای سرد:

ساخت و ساز در هوای سرد یکی از سخت‌ ترین کارهایی است که پیمانکاران ساختمانی با آن مواجه هستند. ممکن است برخی پیمانکاران پروژه را تعطیل کنند و برخی دیگر با توجه به زمان ساخت پروژه و محدودیت کاری ترجیح می‌دهند که پروژه ادامه یابد و در زمان مقرر به پایان برسد. اما ادامه ساخت و ساز در سرما شرایطی دارد که پیمانکاران می بایست آن را رعایت کنند.

بتن ریزی در هوای سرد

ابتدا باید تعریف مشخصی از هوای سرد برای ساخت و ساز ارائه داد. طبق تعريف آيين نامه بتن ايران، هوای سرد در حالی حاصل می گردد که در سه روز متوالی شرايط زير برقرار باشد:

  • _دمای متوسط هوا در شبانه روز کمتر از پنج درجه باشد. (متوسط دمای روزانه، ميانگين حداکثر و حداقل، دمای هوا در شبانه روز است)
  • _ دمای هوا برای بيش از نصف شبانه روز از 10 درجه سانتی گراد بيشتر نباشد.
  • _هوای سرد وقتی حاصل می شود که دمای هوا در هنگام بتن ريزی کمتر از ۲ درجه سانتی گراد باشد و يا زمين کارگاه در هنگام بتن ريزی يخ زده باشد.
  • _ساخت و ساز در هوای سرد مانند هر زمان دیگری به آب نیاز دارد. اگرچه می‌ توان با استفاده از روان کننده حجم آب مصرفی را کاهش داد، اما باز همین مقدار نیز مستعد یخ زدن است. این یخ زدگی و لیز شدن سطح سازه بتنی بسیار خطرناک است.
  • _دمای هوای سرد باعث می‌ شود که بتن سریع‌ تر یخ بزند و سرعت هیدراتاسیون آن افت کند. افت سرعت هیدراتاسیون به این معنی است که بتن دیرتر سفت می شود. این موضوع سبب می‌ شود که یخ زدن بتن محتمل تر شود.
  • _از طرف دیگر وجود جریان هوا و سرعت بالای آن باعث می‌ شود که اجرای سازه بتنی با مشکلاتی همراه باشد. برخی از قسمت‌ های ساختمان به شدت تحت تأثیر سرما قرار دارند و باید شرایط لازم برای آن ها فراهم شود.

در فصول سرد و روزهای سرد چه آسیبی بتن را تهدید می کند؟

همانطور که می دانید یکی آز آسیب هایی که سازه های بتنی را در فصول سرد تهدید می کند، آسیب های ناشی از دوره های یخ زدن و آب شدن است. در مقررات ملی ساختمان راهکاری که در خصوص حل این معضل ارائه شده ، استفاده از مواد حباب ساز است. حباب هوا در بتن به صورت مخزنی می باشد که آب منبسط شده در اثر سرما با فشار داخل آن شده و از فشار وارده بر بتن جلوگیری می‌ گردد و مقاومت بتن در برابر یخ زدن و آب شدن افزایش پیدا می کند. برای استفاده از این مواد افزودنی، بر اساس محیطی که در آن قرار گرفته و اندازه اسمی سنگدانه ها، حدود مشخصی تعریف شده که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

در فصول سرد و روزهای سرد چه آسیبی بتن را تهدید می کند؟

شرایط محیطی برای بتن های در معرض یخ زدن و آب شدن به سه دسته زیر تقسیم می شود:

اول: شرايط محيطي متوسط

بتن در معرض دوره های يخ زدن و آب شدن و گاهي در معرض رطوبت قرار دارد.

دوم: شرايط محيطي شديد

بتن در معرض دوره های يخ زدن و آب شدن و پيوسته در معرض رطوبت قرار دارد.

سوم: شرايط محيطي خيلي شديد

بتن در معرض دوره ها يخ زدن و آب شدن و پيوسته در معرض رطوبت و نمك هاي يخ زدا قرار دارد.

کلام آخر:

مهم ترین و اساسی ترین نکته در بتن ریزی، پیش بینی دقیق آب و هواست. اما اگر عملیات بتن ریزی به ناچار در هوای بارانی یا سرد صورت گیرد، با حاضر کردن مخلوط بتن و زمان بندی اجرای آن می توان میزان صدماتی که به آن وارد می شود را کاهش داد. با انجام نکات بالا می توانید از آسیب های احتمالی به بتن جلوگیری فرمایید.