تیرچه بلوک

تفاوت تیرچه صنعتی و سنتی

تفاوت تیرچه صنعتی و سنتی
3.5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی:

تیرچه‌ها قطعاتی پیش ساخته می باشند که در سقف ساختمان استفاده می‌ گردند. این قطعات وظیفه‌ی تحمل بارهای زنده و مرده سقف را دارند. تیرچه متشکل از فولاد و بتن بوده و دارای انواع مختلفی بر اساس کاربرد است. یکی از انواع تیرچه که مزایای زیادی دارد و در ادامه به آن خواهیم پرداخت، تیرچه صنعتی می باشد. تیرچه صنعتی یک سازه‌ی سه وجهی یا چهار وجهی بوده که انحنا نداشته و به کمک لولا اجزای آن به هم وصل خواهند شد. تیرچه صنعتی به شیوه ی جوش نقطه‌ای خرپایی شکل می‌گیرد که همین نوع اتصال سبب به وجود آمدن مزیت در استفاده از تیرچه صنعتی می‌ گردد. تیرچه صنعتی در سقف ساختمان به جهت ایجاد استحکام به کار می ‌رود و در آخر به صورت T شکل می‌ شود.
از مزایای استفاده از تیرچه صنعتی می‌توان به حمل و نقل آسان و کم وزن بودن آن اشاره نمود. همچنین به کارگیری تیرچه صنعتی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد و از لحاظ کنترل کیفیت نیز دارای فرایندهایی در هر مرحله از تولید است. همین علل سبب شده که تیرچه صنعتی بین سازندگان از محبوبیت زیادی داشته باشد.

تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی:

همانطور که گفته شد تیرچه ها در سقف ساختمان قرار می‌گیرند و یکی از مهم‌ترین اجزای آن به شمار می ‌روند و به دو شیوه ی صنعتی و سنتی یا دستی تولید می ‌گردند. در ادامه به بعضی از تفاوت‌های این دو تیرچه خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تیرچه صنعتی و سنتی نوع اتصالی می باشد که در تولید تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال تیرچه صنعتی به وسیله ی شیوه ی جوش نقطه‌ای می باشد که سبب کاهش شکستگی در این تیرچه می‌شود؛ اما در تیرچه سنتی روش جوش قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به علت کربن موجود در آرماتورها تیرچه شکننده می‌ گردد. از سمت دیگر تیرچه سنتی یا دستی به واسطه‌ی انسان تولید می ‌شود، اما تیرچه صنعتی کاملا فرایند مکانیزه داشته و به صورت اتوماتیک به تولید می‌ رسد. همین امر سبب کاهش خطا تا میزان حداقلی در تولید و ساخت تیرچه صنعتی می‌ شود.
استفاده از تیرچه صنعتی به علت سبک بودن آن سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ زیرا مصرف بتن تا حد قابل توجهی کم می شود و در آخر باعث کاهش هزینه‌های اجرای ساختمان خواهد شد. از مزیایای دیگر تیرچه صنعتی سرعت تولید آن می باشد؛ چرا که به روش مکانیزه و به وسیله ی دستگاه تولید می ‌شود، که البته سرعت تولید به نوع دستگاه نیز بستگی دارد، اما دیگر از روش دستی در تولید استفاده نمی‌شود.

دقت تولید در میلگردهای برشی نیز در ساخت تیرچه‌های صنعتی تبدیل به یک مزیت شده است؛ چرا که تیرچه‌های سنتی به صورت دستی تولید می‌ گردند و در بیشتر مواقع نامتقارن می باشند و سبب پیچش تیرچه خواهند شد. اما در تیرچه صنعتی به خاطر دخیل نبودن نیروی انسانی در تولید و استفاده از دستگاه، میزان خطا به حداقل می‌رسد و ایجاد تقارن در تیرچه سبب تعادل می‌ گردد و در پی آن به علت هم‌راستایی نیروهای داخلی، کمانش به وجود نمی آید. زیگزاگ‌ها در تیرچه سنتی اگر دچار نامتقارنی گردند، با جدا شدن عضو قطری برشی از میلگرد بالایی اتصال با بال فوقانی قطع می‌ گردد و تیرچه دیگر توانایی باربری و تحمل بار را از دست می‌دهد. اما در تیرچه صنعتی اگر این اتفاق بیفتد اتصال با بال فوقانی حفظ می‌ گردد و تیرچه می‌تواند بارها را همچنان تحمل نماید.

بیشتر بخوانید  همه چیز درمورد سقف تیرچه بلوک

تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی

از تفاوت‌ های دیگر تیرچه صنعتی و سنتی می توان به ایجاد پیوستگی اشاره کرد. در تیرچه ‌های سنتی اگر بخواهند به طول تیرچه بیفزایند، باید باقی مانده زیگزاگ‌ها را با جوش سر به سر به هم وصل نمایند و همین مسئله سبب عدم پیوستگی در طول تیرچه خواهد شد. اما در تیرچه صنعتی به وسیله ی میلگرد کلاف عرضی می‌ توان پیوستگی را در هر طول و اندازه‌ای حفظ نمود. علاوه بر این در تیرچه صنعتی شاهد کاهش میلگرد مصرفی خواهیم بود. این موضوع را ذکر کردیم که در فرایندهای تولید تیرچه صنعتی کنترل کیفیت مد نظر می باشد. در کارگاه ‌های تولید سازه حضور یک فرد به منظور کنترل کیفیت در واقع الزامی است و کنترل‌ های روزانه بر مواد اولیه، تولید تیرچه، محصول نهایی و نمونه برداری انجام می‌دهد؛ اما در تولید تیرچه سنتی یا دستی فرد مسئولی حضور ندارد.

یکی از علل مقرون به صرفه بودن تیرچه صنعتی کاهش هزینه دستمزد نیروی انسانی می باشد. علاوه بر کاهش هزینه ‌های دستمزد در تیرچه ‌های صنعتی، به خاطر کاهش قطر میلگرد و استفاده از میلگرد کلاف، هزینه‌های اتلاف میلگرد کاهش یافته که در آخر سبب کاهش قیمت تیرچه خواهد شد. در نهایت کم شدن استفاده از میلگرد، وزن سازه نیز کم‌تر می شود و در قیمت حمل و نقل و اجرا نیز تاثیر زیادی می ‌گذارد.

تیرچه صنعتی استاندارد:

به کارگیری تیرچه صنعتی به همین علت کاهش وزنی که دارد سرعت اجرا را افزایش می دهد و حتی در مرحله‌ی ساخت و رسیدن به دست سازندگان نیز از سرعت بالایی برخوردار می باشد؛ زیرا می ‌تواند به صورت انبوه تولید گردد. این امر صادرات را نیز آسان ‌تر خواهد کرد.

تیرچه صنعتی استاندارد

همه ی مطالبی که گفتیم سبب افزایش روزافزون محبوبیت تیرچه صنعتی نسبت به تیرچه سنتی یا دستی در میان سازندگان و کارفرمایان شده است. چه از نظر ساخت و ساز و چه از نظر قیمت اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها و حتی در کیفیت نیز استفاده از تیرچه صنعتی مزایای بیشتری دارد.