مصالح ساختمانی

تفاوت لوله api و مانیسمان

تفاوت لوله api و مانیسمان
امتیاز دهید

لوله‌ها وسیله‌ی انتقال سیالات از جایی به جای دیگر می باشند. به صورت کلی، لوله‌ها استوانه‌های توخالی می باشند که در جنس و اندازه‌های گوناگونی تولید و روانه‌ی بازار خواهند شد. لوله‌ها أنواع گوناگونی دارند و هر یک با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایشان در صنایع به کار می روند. لوله ‌ی api و مانیسمان، دو مدل از لوله‌های پُرمصرف می باشند که در این مطلب می‌خواهیم درباره ی تفاوت لوله api و مانیسمان صحبت خواهیم کرد. پس، تا انتهای این متن با ما همراه بمانید.

لوله ی مانیسمان چیست؟

لوله‌ی مانیسمان، در اصل، نوعی از لوله‌های بدون درز بوده که دارای ویژگی و مزایای زیادی است. مهم‌ترین وجه تمایز این لوله‌ها، بدون درز بودنشان است. در برخی لوله‌های درزدار، محل جوش به مرور ترک می خورد؛ به همین دلیل، لوله‌های بدون درز، محکم‌تر از لوله‌های درزدار می باشند. ساختمان این لوله‌ها، یکنواخت می باشد؛ به همین جهت علاوه بر داشتن استحکام، از مقاومت بالایی در مواجه با خوردگی، فشار و حرارت برخوردارند. لوله‌ی مانیسمان در رده‌های گوناگونی تولید و روانه‌ی بازار خواهند شد. رده ‌ی ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ جزء رده‌بندی‌های لوله‌ی مانیسمان می باشد.

انتخاب کدام لوله؟

لوله‌ مانیسمان رده ۴۰، با عناوین لوله‌ی رده ۴۰ بدون درز و   sch40نیز در بازار مشهورند. به صورت کلی، لوله‌های رده‌ ۴۰ به بالا، مناسب کاربردهایی با حساسیت و فشار بسیار زیاد هستند؛ مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی. این در صورتی است که لوله‌ مانیسمان رده ۸۰ از سری لوله‌های بدون درز می باشد و با توجه به میزان تحمل بالای فشار، از لوله‌های پُرمصرف در صنایع گوناگون می باشد. لوله‌ ی مانیسمان رده ۸۰ از سایز ۱/۲ تا ۲۴ اینچ به شکل بدون درز و از سایز ۲۸ اینچ به بعد به شکل درز مستقیم یا مخفی به تولید می‌ رسند که تحمل فشار لوله‌ی رده ۴۰ از لوله‌ی رده ۸۰ پایین ‌تر می باشد. این لوله، بر طبق طول شاخه‌ها و ضخامت‌شان سنجیده‌ شده که از فرمول زیر به دست خواهند آمد:

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌ی مانیسمان:

  • اول، لوله‌ی مانیسمان نسبت به لوله‌های دیگر، مقاومت بیشتری در مواجه با خوردگی دارد.
  • دوم، لوله‌های بدون درز، برخلاف لوله‌های درزدار، به تست جوشکاری نیاز ندارند.
  • سوم، لوله ‌های بدون درز، در مواردی کاربرد دارند که نیاز به حساسیت و دقت بالایی دارند.

کاربرد لوله مانیسمان چیست؟

به طور معمول لوله ‌های مانیسمان، در صنایعی کاربرد دارند که شیوه‌ی اتصال آن‌ها بسیار دشوار باشد. این لوله‌ها کاملاً مقاوم هستند و هیچ آسیبی زمان اتصال، نمی‌ بینند. از مهم‌ترین کاربردهای لوله‌ی مانیسمان:

کاربرد لوله مانیسمان چیست؟

  • اول، مبدل ‌های حرارتی و گرمایی.
  • دوم، آبرسانی صنعتی.
  • سوم، خط‌وط انتقال نفت و گاز.
  • چهارم، عایق‌ کردن کابل ‌های فشار قوی برق.

لوله api چیست؟

به صورت کلی لوله ‌های درزدار، از ورق ‌های فولادی تولید می ‌گردند. لوله ‌ی api نیز نوعی از لوله ‌های درزدارند که کاربرد های گوناگونی دارد. در اصل، لوله‌ی  api، استاندارد انستیتوی نفت آمریکا و مخفف American Petroleum Institute  می باشد. از نظر ضخامت، این لوله ها با لوله ‌ی مانیسمان رده ۴۰، برابری می کنند. لوله ‌های api به دو دسته ‌ی زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • اول، API 5L PSL1.
  • دوم، API 5L PSL2.
بیشتر بخوانید  اسکوپ سنگ نما ساختمان چیست؟ کاربرد و انواع آن

به کارگیری این لوله ‌ها سبب بهبود انتقال نفت و گاز می گردد. از ویژگی ‌های دیگر لوله‌ی  api، عدم انتقال ترک در خطوط لوله‌ها می باشد؛ چرا که در مقابل ترک، مقاوم می باشند.

کاربرد و ویژگی ‌های لوله  api را بشناسید:

  • اول، به دلیل هزینه ی پایین در خطوط نفت، گاز و آب کاربرد دارند.
  • دوم، قابل استفاده در تولید سوله‌ های صنعتی.
  • سوم، مقاومت تسلیم و چقرمگی بالا.

عمده ‌ترین تفاوت لوله ی api و مانیسمان چیست؟

  • اول، شیوه ‌ی ساخت:

لوله‌ ی مانیسمان و api از نظر ساخت با یکدیگر تفاوت دارند. در فرآیند تولید لوله ‌ی مانیسمان، هیچ‌ نوع درز جوشی وجود ندارد، این در صورتی است که در فرآیند ساخت لوله‌ های درزدار  api، تولید این محصول در راستای خط طول جوشکاری می باشد.

  • دوم، میزان استحکام:

لوله‌ های مانیسمان، دارای استحکام بیشتری هستند.

  • سوم، ضخامت:

ضخامت لوله ‌های مانیسمان، از لوله ‌های  api بیشتر است.

  • چهارم، کاربرد و نوع مصرف:

لوله ‌ی مانیسمان به این علت که ضخامت بالایی دارند و می ‌توانند فشار زیادی را تحمل نمایند، برای موتورخانه ‌ها و منتقل کردن نفت و گاز کاربرد دارد. اما لوله ‌ی  api، ضخامت کمتری داشته و به منظور مصارف خانگی و ساخت ‌و سازها گزینه ی مناسبی می باشد. است.

  • پنجم، قیمت:

قیمت لوله ‌ی مانیسمان بالا تر از لوله ‌های api می باشد.

  • ششم، وزن:

لوله‌ های مانیسمان نسبت به لوله ‌های  api، وزن بیشتری داشته؛ چرا که لوله ‌های مانیسمان از شمش فولادی تولید می گردند؛ اما عنصر سازنده ‌ی لوله ‌ی  api، ورق‌ های فولادی می باشد.

عمده ‌ترین تفاوت لوله ی api و مانیسمان چیست؟

لازم به توضیح است که لوله ‌های درزدار از نقاطی که جوشکاری شده‌اند، ضعف دارند، اما این ضعف به معنای بد بودن این مدل لوله ‌ها نمی باشد.

کدام یک از لوله ها را برای پروژه ی خود برگزینیم؟ لوله ‌های درزدار یا بدون درز؟

به طور معمول لوله ‌ی انتخاب‌ شده، باید برای نوع پروژه ‌ی شما مناسب باشد. نکته ‌ی حائز اهمیت این است که لوله ‌های مانیسمان که در برخی مواقع در بازار فولاد با عنوان لوله مانسمان مشهور است، می ‌توانند جایگزین لوله‌های درزدار گردند؛ اما عکس این قضیه ممکن نیست؛ یعنی لوله‌ های درزدار، نمی ‌توانند به جای لوله‌های بدون درز در پروژه به کار روند.

کلام آخر:

در این مقاله به معرفی تفاوت های لوله ‌ی api و مانیسمان پرداختیم. همان طور که در بالا ذکر شد، لوله‌ی مانیسمان، نوعی از لوله ‌های بدون درز هستند؛ در صورتی که لوله ‌های  api، لوله‌ های درزداری می باشند که اغلب در خطوط انتقال نفت، گاز و آب به کار می روند. لوله ‌ی api و لوله ‌ی مانیسمان از نظر شیوه ی ساخت، ضخامت، کاربرد و نوع کاربرد، تفاوت‌ های زیادی با هم دارند که لازم است از آن ‌ها مطلع باشید تا بتوانید تصمیم بهتر و درستی برای خرید لوله در پروژه‎‌‌های ساختمانی یا صنعتی خود داشته باشید.