مقاله

درباره ی سازه های LSF و ویژگی های آن چه می دانید؟

سازه های ساختمانی lsf
4/5 - (2 امتیاز)

سازه های LSF که نام اختصاری آن Light Weight Steel Frame می باشد. این سازه ها از نوع فولاد سبکی هستند که در دسته ی سیستم های جدید ساختمانی قرار خواهند گرفت. به طور معمول استفاده از این سازه ها در صنعت ساخت ساختمان هایی با تعداد طبقات کم تا 5 طبقه، به کار می روند. سازه های LSF  از نمونه های سازه های از پیش ساخته شده ای هستند که پس از ساخت در کارگاه به محل مورد نظر منتقل شده و نصب خواهند شد. کاربرد این سازه ها در ایجاد پایداری ساختمان می باشد. یکی از ویژگی هایی که منجر به برتری این سازه ها نسبت به دیگران شده است می توان به کاهش 50 درصدی وزن ساختمان به کمک آن ها اشاره نمود. در ادامه ی این مقاله به شرح توضیحات بیش تری درباره ی سازه های LSF  خواهیم پرداخت.

سازه های  lsf را بیشتر بشناسید:

همانطور که پیش از این اشاره شد، سازه ی LSF نمونه ای از سیستم های جدید ساختمانی بوده که در ساختمان سازی به کار خواهد رفت. ویژگی که سبب ایجاد تمایز بین این سازه با سایر سازه ها می شود، وجود مقاطع فولادی جدار نازک است. لازم به ذکر است که وزن کم و استفاده ی آسان از سازه های lsf از دیگر ویژگی های مثبت این سازه ها می باشد. سیستم سازه LSF در اغلب پروژه های ساختمانی در کنار سقف سبک کاربرد داشته؛ اما نکته ی جالب آن است که می توان از آن ها در کنار انواع سقف ها استفاده کرد. سقف نهایی که در ساختمان سازی به کار می رود؛ علاوه بر شیب دار بودن، در ساخت آن از خرپای فلزی استفاده می کنند. در اجرای قسمت های دیگر ساختمان که از سازه ی ال اس اف در آن ها به کار رفته است، از پروفیل های سرد نورد شده استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:

در مرحله ی اجرای نمای ساختمان، از مواد مختلفی همانند: آجر نما، سنگ، نمای PVC و غیره استفاده می گردد. از این سازه با عنوان یک سیستم مستقل در ساختمان سازی یاد می شود که قابلیت ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر را دارد. این سازه ها در ابعاد مختلف و با ضخامت های قابل تغییر تولید خواهند شد.

سازه های lsf

اجزای تشکیل دهنده ی سازه ی LSF:

اول، اجزای تشکیل دهنده ی سازه LSF به سه بخش طبقه بندی می شوند. از اجزای تشکیل دهنده ی این سازه ها، ورق و ستون های فولادی و گالوانیزه نام دارد.

دوم، اجزای تشکیل دهنده ی دیگر آن ها، صفحاتی از جنس پی وی سی بوده که از آن ها با عنوان عایق حرارتی استفاده خواهند کرد. علت استفاده از این صفحات به جهت عایق بودن آن ها می باشد؛ چرا که می تواند هزینه های مصرف انرژی را تا اندزه ی زیادی کم کند.

سوم، یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ی سازه های lsf، دیواره ی بتنی پیش ساخته بوده که در سازه های قاب فلزی سبک مورد می توان آن ها را به کار گرفت.

مزایای استفاده از سازه های LSF:

  • اول، از دیگر موارد کاربرد LSF می توان به استفاده از آن ها در مکان هایی همانند ساختمان های چند واحدی، واحد های صنعتی، دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک، خانه های کوچک، ساختمان های ورزشی و آموزشی، احداث طبقات بر روی پشت بام، ساخت فضای پیش ساخته و غیره اشاره نمود.
  • دوم، همانطور که گفته شد از جمله مزیت های این سازه ها، کم بودن وزن آن ها خواهد بود.  
  • سوم، از دیگر مزیت های سازه ی ال اس اف که می توان به آن اشاره نمود، کم شدن خطرات ناشی از زلزله است.
  • چهارم، به کارگیری ال اس اف ها می تواند تا حد زیادی سرعت ساخت ساختمان ها را افزایش دهد. از نکات مثبت دیگر استفاده از سازه های LSF، کم شدن هدر رفت انرژی خواهد بود.
  • پنجم، استفاده از آن ها در ساختمان سازی منجر به کاهش هزینه ها در طولانی مدت شده و همچنین کارگشا باشد.
  • ششم، به کارگیری این سازه ها هیچ گونه محدودیتی در طراحی نقشه ساختمان ایجاد نخواهد کرد.
  • هفتم، به کارگیری دیوار های تر موجب اعمال وزن سنگین بر ساختمان شده و این مسئله می تواند مشکلاتی از قبیل جذب نیروی بیش تر زلزله و تولید ضایعات فراوان را ایجاد نماید. اما می توان به راحتی این مشکل را حل کرد. به کارگیری سازه های LSF می توانند تا حد زیادی این مشکل را برطرف سازند؛ چرا که استفاده از آن ها امکان استفاده از دیوار های خشک به جای دیوار های تر در ساختمان های معمولی را ایجاد می نماید.
  • هشتم، از جمله مزیت های دیگر استفاده از این سازه ها می توان به تولید انبوه، مقاومت زیاد، سادگی در ساخت و تولید، کیفیت و دقت بالا در ساخت و اجرای جزئیات، حمل و نصب آسان، عدم اشتعال پذیری، قابلیت بازیافت مصالح به کار رفته در ساخت سازه، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات موذی، عدم نیاز به قالب بندی و سازگاری در محیط و آب و هوای مختلف نام برد.
  • نهم، از این سازه در بازسازی خانه های مناطق زلزله زده نیز بهره می گیرند؛ چرا که سرعت ساخت با استفاده از این سازه بالا بوده و هزینه ی مقرون به صرفه ای خواهد داشت.
مزایای سازه های lsf

معایب استفاده از سازه های LSFچیست؟

  • اول، در کنار مزیت های استفاده از سازه ی ال اس اف، برخی نکات منفی نیز وجود خواهد داشت. به عنوان مثال از جمله معایب LSF ها می توان از محدودیت در ابعاد دهانه نام برد.
  • دوم، علاوه بر این ها محدودیت نیرو های خبره جهت انجام این کار از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه بوده؛ چرا که استفاده از این سازه در ساختمان سازی نیاز به مهارت های ویژه ای خواهد داشت.
  • سوم، از معایب دیگر این سازه ها می توان به محدودیت استفاده از آن ها در ساختمان هایی که طبقات زیاد دارند، اشاره کرد.
  • چهارم، در حمل و نقل این سازه ها باید نهایت دقت و توجه به کار رود؛ چرا که در صورتی که قطعه ای از آن در زمان حمل کردن آسیب ببیند، باید به صورت مجدد سفارش و ساخته شود. ایجاد سر و صدا سازه بر اثر انبساط و انقباض نیز عیب دیگر آن ها به شمار می رود.
بیشتر بخوانید  دال عرشه فولادی

دستمزد اجرای سازه های  LSF به چه صورت است؟

همانطور که پیش تر اشاره شد؛ ساخت سازه های LSF با سرعتی نسبتا بالا اجرا شده و مقرون به صرفه می باشند. شرکت های زیادی هستند که این نوع سازه را به اجرا در آورده؛ درنتیجه اگر تصمیم بر آن شود که سازه LSF اجرا شود، می توان به شرکت های مربوطه مراجعه کرد و با گرفتن مشورت از آن ها، بهترین مواد برای کار را تهیه نمود.

بیشتر بخوانید:‌

کلام آخر:

ما در این مقاله به بیان و بررسی نکاتی درباره ی سازه های ال اس اف و ویژگی های منحصر به فرد آن ها پرداختیم. امیدواریم با مطالعه ی این مطلب لذت برده و اطلاعات خوبی کسب کرده باشید. در صورت داشتن تمایل می توانید نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در ارتباط با سازه های slf:

سازه ی LSF چیست؟

سازه های LSF که خلاصه شده ی (Light Weight Steel Frame ) می باشد، سازه ی فولادی سبکی می باشد که در دسته ی سیستم های نوین ساختمانی قرار می گیرند. سازه های LSF نمونه هایی از سازه های از پیش ساخته شده بوده که پس از ساخت در کارگاه به محل مورد نظر منتقل شده و نصب خواهد شد. به همین جهت از این سازه برای ایجاد پایداری ساختمان بهره می برند.

معایب سازه lsf

اجزای تشکیل دهنده ی سازه LSF کدام است؟

اجزای تشکیل دهنده ی سازه LSF به سه بخش طبقه بندی می گردد.

  • اول، ورق و ستون های فولادی و گالوانیزه.
  • دوم، صفحاتی از جنس پی وی سی که به عنوان عایق کاربرد دارند.
  • سوم، دیواره های بتنی پیش ساخته که در سازه های قاب فلزی سبک به کار می روند.

مزیت های استفاده از سازه LSF چیست؟

  • اول، وزن کم.
  • دوم، کاهش خطرات ناشی از زلزله.
  • سوم، افزایش سرعت ساخت ساختمان ها.
  • چهارم، کاهش هدر رفت انرژی.
  • پنجم، کیفیت و دقت بالا در ساخت و اجرای جزئیات.
  • ششم، مقاومت زیاد.
  • هفتم، حمل و نصب آسان.
  • هشتم، قابلیت بازیافت مصالح به کار رفته در ساخت سازه.
  • نهم، عدم اشتعال پذیری.
  • دهم، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی.

معایب سازه های LSF چیست؟

  • اول، وجود محدودیت در ابعاد دهانه.
  • دوم، نیاز به نیرو های خبره برای انجام این کار.
  • سوم، محدودیت استفاده از آن ها در ساختمان هایی با طبقات زیاد.
  • چهارم، دقت در حمل و نقل به منظور عدم ایجاد آسیب.
  • پنجم، آسیب سازه بر اثر انبساط و انقباض.
مزیت سازه LSF مزیت سازه بتنی مزیت سازه فولادی
کیفیت بالای ساخت امکان طرح های متنوع به خاطر شکل پذیری آرماتورها و قالب بتن سرعت بالای ساخت در مقایسه با بتنی
طول عمر بالا در کنار صرفه جویی در اشغال فضا در برابر شوک حرارتی مقاومت بالاتری دارد به راحتی می توان طبقات را توسعه دارد
به خاطر سبک بودن نیروهای وارد شده زلزله را کم می کند در آب و هوای مختلف مقاوم تر است در دهانه های بزرگ راحت اجرا می شود
اجرای اتصالات کیفیت بالایی دارد. قطعات آن اغلب بازیافتنی هستند دارای صلیب بیشتری هستند یکپارچگی بالاتری دارد
مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می دهد و عایق دارد ساخت راحتی دارند زیرا سیمان و سنگ مصالح راحتی اند استحکام بالاتری دارد و شکل پذیری خوبی دارد
اجرای تاسیسات راحت است از نظر اتصال تیر و بدنه سقف در سطح بالایی هستند متاسفانه هزینه بالاتری دارد
متاسفانه در ابعاد دهانه آن محدودیت هست متاسفانه زمان اجرای طولانی تری نسبت به دو مورد دیگر دارند متاسفانه در زلزله هزینه و خسارت بالاتری به همراه دارد
طبقات محدودی با ان قابل ساخت است متاسفانه وزن بالاتری دارند متاسفانه اکسید شدن فلزات را به همراه دارد
متاسفانه برای اجرا به نیروی متخصص نیاز دارد متاسفانه برای تست بتن به آزمایش های مختلفی نیاز دارد