مقاله

ربات بتن خوار چیست و چه کاربردی دارد؟

ربات بتن خوار چیست و چه کاربردی دارد؟
امتیاز دهید

مناسب ترین ابزار برای تخریب ساختمان، ربات بتن خوار:

به جهت تخریب شدن ساختمان های فرسوده و در کنار آن قسمت های ساخته شده از بتن، ماشین آلات گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که درصد بالایی از آن ها به شکل دستی کنترل می گردند. با توجه به این که برای تخریب ساختمان ها، انرژی زیادی نیاز است و همچنین خطرات زیادی در این عملیات وجود دارد، به طور معمول از ماشین آلاتی مانند ربات بتن خوار در فرآیند تخریب استفاده می کنند.

درباره ی ربات بتن خوار چه می دانید؟

با طراحی نمودن ماشین آلاتی مانند ربات بتن خوار، امکان بازیابی کردن مقادیر قابل توجهی از بتن های استفاده شده فراهم شده است و این امر، در بالا بردن سرعت پیشرفت صنعت ساخت و ساز نقش بسیار مهی را بازی می کند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید در سال های قبل نیز امکان از بین بردن و تخریب شدن بتن ها بدون این ماشین آلات وجود نداشت؛ اما امروزه عملیات تخریب به کمک این ماشین آلات بسیار راحت تر شده و به علاوه امکان بازیابی بتن ها نیز فراهم گشته است.
همچنین از مشکلات دیگری که درباره ی بتن ها در گذشته وجود داشت، نیاز به مصرف مقادیر زیادی آب در زمان تخریب به علت تولید گرد و غبار فراوان بود. به همین جهت مهندسین راه و ساختمان، همواره در تلاش بودند تا راهکاری به جهت حل این مشکل بیابند و در نهایت با دانش و استفاده نمودن از تکنولوژی، توانستند از روش های مدرن و ماشین آلات مختلف برای اجرای این فعالیت ها استفاده کنند.

درباره ی ربات بتن خوار چه می دانید؟
در دنیای امروز به علت استفاده نمودن از تکنولوژی های جدید، همه ی مشکلات اشاره شده حل گشته و سرعت اجرای عملیات تخریب بالا رفته است. به صورت کلی استفاده از این ماشین آلات توانسته سرعت تخریب را به مقدار قابل توجهی بالاتر برده و درصد بالایی از مشکلات را از میان ببرد. همانطور که پیش تر اشاره شد، از این ماشین آلات که به کمک به روز ترین تکنولوژی ها تولید و به کار می رود، ربات بتن خوار یا ربات بازیافت بتن نام دارد.

عملکرد ربات بازیافت بتن:

یا توجه به این که این ربات به کمک به روز ترین تکنولوژی های روز دنیا تولید و مورد استفاده قرار گرفته شده است، عملکرد جالب و خاصی دارد که در ادامه ی این مطلب به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس از این که این دسته از ربات ها در ساختمان مورد نظر قرار گرفته شوند، عملیات اسکن نمودن ساختمان به وسیله ی آن ها آغاز می گردد. از مهم ترین مراحل تخریب که به آن بازیابی بتن موجود در ساختمان فرسوده می گویند، تعیین کردن مسیری می باشد که قصد دارید تخریب از آن  بخش آغاز می شود.

بیشتر بخوانید  نقش برشگیر در سقف عرشه فولادی

توجه داشته باشید که مشخص نمودن مسیر ابتدایی برای این ربات با هدف شکسته شدن سطح بتن موجود و جداسازی آن از ساختمان انجام می گردد. از ویژگی ها و مزیت های مهم این دسته از ماشین آلات این است که هیچ نوع آلودگی از جمله گرد و غبار که در روش های سنتی بسیار آزار دهنده هستند، به وجود نیایند. علاوه بر این، هیچ مدل نیازی به جداسازی نخاله ساختمانی و یا جداسازی مواد دور ریختی در فرآیند تخریب وجود نخواهد داشت.
عملکرد این دستگاه به شیوه ای می باشد که به کمک فشار آب به جداسازی و شکستن سطح بتن می پردازد و بعد از جداسازی آن، بخش هایی از بتن با عنوان دوغاب سیمان تحت عملیات فیلترینگ جدا می گردند و به جهت ساخت بتن های پیش ساخته به محل تولید مصالح منتقل می شوند.

بعد از عملیات تخریب، از بتن کنده شده در چه راهی استفاده می شود؟

همانطور که از عنوان این ماشین مشخص است، از آن با هدف بازیافت نمودن بتن های مورد استفاده در ساختمان های فرسوده بدون کوچک ترین آلودگی و غیره استفاده می شود. در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره نمودیم که این دستگاه به کمک فشار آب اقدام به جداسازی بتن می نماید و این امر باعث جلوگیری از ایجاد هرگونه گرد و غبار در عملیات تخریب می گردد. زمانی که از دستگاه بازیافت بتن در عملیات تخریب کمک می گیرند، عملیات به بهترین شکل ممکن، بدون نیاز به صرف انرژی به پایان رسیده و در آخر تنها اسکلت ساختمان باقی می ماند. اما این که بتن های تخریب شده به وسیله ی این ماشین چه می شوند، مبحثی جدا بوده که در ادامه به شکل کامل به آن ها می پردازیم.

راه های استفاده از بتن کنده شده
به طور معمول بعد از تخریب نمودن بتن ها با فشار آب، به کمک قدرت برق استفاده شده به وسیله ی دستگاهی مانند جاروبرقی درون مخزنی مکیده می شوند. این مکش جاروبرقی از هر مدل پخش شدن بتن تخریب شده و به بهترین شکل ممکن از آن جلوگیری می شود. در ساخت این ماشین از چندیدن توربین استفاده شده تا انرژی مورد نیاز برای مکش جاروبرقی و تخریب را فراهم می آورد. همچنین از بتن های تخریب شده به جهت تولید مصالح ساختمانی جدید نیز استفاده می گردد. البته این که در تولید مصالح ساختمانی از چنین بتن هایی استفاده می گردد یا خیر به کارخانه و یا کارگاهی بسته است که مصالح ساختمانی را تولید می نمایند.

کلام آخر:

امروزه و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، طریقه و دستگاه های جدیدی در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساخت و ساز نیز به وجود آمده است. از جمله جدیدترین دستگاه هایی که در عملیات تخریب به کار گرفته می شود، ربات بتن خوار یا همان ربات بازیافت بتن نام دارد. این ماشین به کمک فشار آب و مشخص نمودن مسیر خود به شکسته شدن بافت بتن ها پرداخته و بدون ایجاد کوچک ترین آلودگی و یا گرد و غباری عملیات تخریب را انجام خواهد داد. همچنین از بتن های تخریب شده به وسیله ی این دستگاه در تولید مصالح ساختمانی جدید نیز استفاده می گردد.