عرشه فولادی, کلیات سقف عرشه فولادی

هرآنچه درمورد سقف عرشه فولادی باید بدانید

سقف عرشه فولادی
4.7/5 - (49 امتیاز)

با وجود اینکه مقادیر زیادی تعاریف رسمی و غیر رسمی در مدح سقف های عرشه فولادی در سراسر اینترنت یافت می شود، یکبار تمام و کمال بیایید این موضوع را باز کنیم تا در ادامه به کاربرد هایش برسیم. این شما و این هم بازیگر نقش اول کار ما:

سقف عرشه فولادی دقیقا چه نوع سقفی است؟

همانطور که می‌دانید هر سقفی متناسب با موادی که تشکیل‌دهنده آن هستند نام‌گذاری می‌شود، این نوع سقف ساختمانی نیز به این دلیل که از دو عنصر اصلی شامل: ورق‌های فولادی گالوانیزه و همچنین برش‌گیرها ساخته شده است، سقف عرشه فولادی نام‌گذاری شده است. البته لازم است اشاره کنیم که آنچه که این سقف‌های مدرن را با سایر سقف‌های ساختمانی متمایز کرده است شامل همین اجزای تشکیل‌دهنده یعنی ورق‌های فولادی گالوانیزه و برش‌گیرها می‌باشد. اجرای این نوع سقف ساختمانی با استفاده از عملیات آرماتوربندی و بتن‌ریزی بر روی ورق‌های فولادی گالوانیزه صورت می‌گیرد. البته از سایر اجزای اصلی این نوع سقف ساختمانی می‌توان به وجود تیرهای فرعی در بین تیرهای اصلی نیز اشاره کرد.

سقف-عرشه-فولادی-چیست

 

سقف عرشه فولادی چگونه و توسط چه کسی ابداع شده است؟

 

درواقع می‌توان گفت که کلید طراحی این نوع سقف ساختمانی را یک شیمیدان فرانسوی به نام پل مالوین در سال 1742 میلادی زده است چراکه این شیمیدان فرانسوی در آن زمان موفق شده بود پوششی بر روی آهن با غوطه‌ورکردن آن درون مواد مذاب ایجاد کند. راه این شیمی‌دان را یک مهندس معمار به نام هنری پالمر در سال 1820 با کنگره‌دار کردن آهن با پوشش گالوانیزه ادامه داد. درواقع ویژگی‌هایی که این ورق آهنی با پوشش گالوانیزه مانند: وزن کم، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، جابجایی و اجرای آسان داشت موجب شد که در آن سال‌ها از این ورق آهنی به طور چشم‌گیری در صنعت ساختمان‌سازی استفاده گردد به‌گونه‌ای که کم‌کم به یکی از مصالح پراستفاده در صنعت ساختمان‌سازی در کشورهایی نظیر ایالات متحده، شیلی، نیوزیلند، استرالیا، هندوستان و انگلستان تبدیل شد، اکنون نیز در کشور ما به‌صورت چشم‌گیری در صنعت ساختمان‌سازی در حال استفاده می‌باشد.

سقف عرشه فولادی یا سقف‌های مدرن چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارند؟

اگر بخواهیم سقف عرشه فولادی را از نظر میزان وزن با سایر سقف‌های مدرن متداول در صنعت ساختمان‌سازی مقایسه کنیم، باید بگوییم که از وزن بسیار کمی نسبت به سایر سقف‌های ساختمانی برخوردار است از این‌رو در زمان بروز بلایای طبیعی مانند زلزله به‌راحتی می‌تواند استحکام خود را حفظ کند چراکه زلزله‌، نیروی کمتری را به ساختمان‌هایی که از وزن کمی برخوردار می‌باشند وارد می‌کند، درواقع نیروی زلزله با وزن ساختمان رابطه مستقیمی دارد هرچه وزن نهایی ساختمان کمتر باشد نیروی زمین‌لرزه‌ای که به آن وارد می‌شود نیز کمتر است و درنهایت میزان خسارات و آسیب‌هایی که به آن وارد می‌گردد نیز کمتر است و برعکس. سقف نیز یکی از اجزای ساختمان است که تاثیر چشم‌گیری بر روی وزن نهایی آن دارد بنابراین با استفاده از سقف سبک‌وزن عرشه فولادی می‌توان وزن نهایی ساختمان را کاهش داد تا در برابر زلزله آسیب جدی به آن وارد نگردد. سایر ویژگی‌ها و مزایای این نوع سقف ساختمانی را در بخش دوم این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد. جهت دریافت  با ما در ارتباط باشید.

سایر ویژگی‌ها و مزیت‌های سقف عرشه فولادی

 

سقف عرشه فولادی شهرک چشمه

همانطور که در مقاله قبلی اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌ها ی سقف عرشه فولادی که موجب شده است استفاده از آن به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند، وزن بسیار کم آن است. چراکه وزن با نیروی زلزله رابطه مستقیم دارد درصورت کم‌بودن وزن ساختمان، نیروی زمین‌لرزه وارده به آن نیز کاهش پیدا می‌کند. اما علاوه‌بر این مزیت‌ها ، سقف عرشه فولادی دارای مزایای متعدد دیگری هم می‌باشد که یکی دیگر از مزایای آن، سرعت بالا در اجرا است. از آن‌جایی که در اجرای این نوع سقف ساختمانی از عرشه فولادی استفاده می‌شود سرعت اجرای سقف نیز به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند درنهایت بر روی سرعت اجرای کل پروژه ساختمانی نیز تاثیر چشم‌گیری خواهد داشت.

 

کاربرد ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل

البته لازم است اشاره کنیم که موار دیگری هم در ساخت و اجرای این نوع سقف ساختمانی وجود دارند که موجب کاهش مدت زمان اجرای آن می‌شوند؛ برای مثال چیزی به نام عملیات قالب‌بندی در اجرای سقف عرشه فولادی وجود ندارد چراکه در اجرای این نوع سقف ساختمانی از ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل بدون میلگرد استفاده می‌شود. از این‌رو هیچ‌ نیازی به انجام عملیات قالب‌بندی که وقت بسیار زیادی را از اجرا و اتمام پروژه ساختمانی هدر می‌کند نیست؛ درواقع ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل در اجرای این سقف ساختمانی به عنوان قالب مورد استفاده قرار می‌گیرند و جایگزینی برای اجرای عملیات قالب‌بندی هستند و همین عامل موجب افزایش سرعت اجرای سقف عرشه فولادی می‌شود؛ از طرفی سایر کارهای وقت‌گیر در اجرای این نوع سقف مانند عملیات کف‌سازی و پوکه‌ریزی انجام نمی‌شوند چراکه این سقف دارای بتن‌ریزی با سطح بسیار هموار و یکپارچه است از این‌رو نیازی به انجام کف‌سازی و پوکه‌ریزی نیست بنابراین عملیات ناز‌ک‌کاری به آسانی و با سرعت بالایی انجام می‌گیرد.

 

کاهش هزینه نهایی با اجرای سقف عرشه فولادی

همه این موارد موجب شده‌اند تا اجرای سقف عرشه فولادی در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که در سقف عرشه فولادی وجود دارد موجب کاهش مدت زمان اجرای این سقف شده و مهم‌تر از همه اینکه موجب کاهش هزینه نهایی در اجرای یک پروژه ساختمانی می‌شوند.

سقف عرشه فولادی به چه شکل راه‌اندازی می‌شود؟

 

سقف عرشه فولادی راک مشبک

درواقع سقف عرشه فولادی نیز مانند سایر سقف‌های ساختمانی دارای مراحل متعددی برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی می‌باشد. به‌گونه‌ای که در چند مرحله اجرا می‌شود. مراحل اجرا این نوع سقف ساختمانی به شرح زیر می‌باشد:

 

  • دپو و انتقال به طبقاتپس از اینکه ورق‌های کامپوزیت در کارگاه دپو می‌شوند. به محل ساخت ساختمان برده شده و در آنجا تنها با استفاده از یک بالابر و بدون نیاز به نیروهای انسانی به ترازهای مختلف طبقات انتقال داده می‌شوند.
  • منظور از دپو، انبارنمودن مواد خام است. دپو به دلایل متعددی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد چرا که موجب کاهش ریسک‌های ایمنی مانند: سقوط کارگران از ارتفاع و … ، کاهش هزینه‌های پروژه، کاهش آلودگی محیط زیست، به حداقل‌رساندن رفت‌و‌آمدها در کارگاه و همچنین جلوگیری از کاهش کیفیت مصالح مورد استفاده در پروژه‌ها می‌شود.
  • جاگذاری عرشه‌های فولادیعرشه‌های فولادی دارای گیره‌های نر و ماده هستند به‌گونه‌ای که به راحتی می‌توان آن‌ها را در یکدیگر قرار داد و به راحتی بدون ترس از خطر سقوط بر روی آن‌ها رفت‌و‌آمد نیز کرد.
  • نصب میلگرد و گل‌میخدو جزء اصلی از این سقف‌ها، میلگرد و گل‌میخ هستند.
  • برای اتصال عرشه‌های فولادی بر روی میلگردها از گل‌میخ استفاده می‌کنند. مزیتی که این روش دارد این است که موجب کاهش وزن تیرهای فولادی مصرف‌شده می‎‌شود.
  • بتن‌ریزییکی دیگر از اجزای اصلی، بتن می‌باشد که آخرین مرحله از اجرای سقف عرشه فولادی به بتن‌ریزی اختصاص پیدا می‌کند. به‌گونه‌ای که بعد از اتصال میلگردها به عرشه‌های فولادی عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود این روش موجب می‌گردد بتن در سطح صافی قرار گیرد و هوا با سرعت بالایی از آن خارج گردد. 

سقف عرشه فولادی از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

سقف عرشه فولادی از چهار جزء اصلی شامل:

  • ورق فولادی:

یکی از اصلی‌ترین و بارزترین مصالحی که در سقف عرشه فولادی به صورت چشم‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق فولادی می‌باشد. که ضخامت آن برابر با 0.8 میلی‌متر تا 1.2 میلی‌متر است. نکته حائز اهمیت در زمینه ساختورق فولادی گالوانیزه این است که پس از ساخت این ورق آن را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و حرفه‌ای به شکل موج‌دار درمی‌آورند البته در مقطع ورق فولادی گالوانیزه هر موجی که با استفاده از دستگاه ایجاد شده است به شکل یک ذوزنقه می‌باشد.

 

ورق فولادی

 

  • گل‌میخ یا برشگیر: 

اگر بخواهیم مفهوم گل‌میخ که نام دیگر آن برشگیر است را به شکل راحت‌تر بیان کنیم باید بگوییم که گل‌میخ و یا برشگیر به‌عنوان رابطی میان ورق گاوانیزه و بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد از این‌رو بدون وجود گل‌میخ و یا برشگیر امکان اتصال ورق گالوانیزه به بتن وجود ندارد. قطری که برای گل‌میخ‌ها و یا برشگیرها در نظر گرفته می‌شود برابر با 20 میلی‌متر است درصورتی که ارتفاع این اجزا متغییر است چراکه ارتفاع گل‌میخ‌ها متناسب با شکلی که ورق‌های فولادی گالوانیزه دارند تعیین می‌شوند البته نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کمترین ارتفاع گل‌میخ بعد از نصب باید برابر با 40 میلی‌متر باشد و هرگز نباید از این مقدار پایین‌تر بیاید. شاید برایتان سوال باشد که گل‌میخ‌ها و یا برشگیرها را به چه شکل به ورق‌های فولادی گالوانیزه متصل می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گل‌میخ‌ها و یا برشگیرها را با استفاده از یک دستگاه جوش قوس الکتریکی مخصوص به تیرهای سازه‌ای جوش می‌دهند. در زمینه ساخت و تولید گل‌میخ‌ها و یا برشگیرها باید اشاره کنیم که برای تولید این اجزاء سقف عرشه فولادی از روش استانداردی به نام فورج سرد استفاده می‌کنند.

 

 

  • آرماتور:

نام دیگر آرماتور همان میلگرد است درواقع برای جبران مقاومت کششی پایین بتن از میلگرد و یا آرماتور استفاده می‌کنند. از این‌رو با استفاده از آرماتور و یا میلگرد در بتن هم مقاومت کششی پایین آن را جبران می‌کنند و هم موجب افزایش مقاومت ساختمان می‌شوند. نکته حائز اهمیتی که در زمینه استفاده از آرماتور در سقف عرشه فولادی وجود دارد این است که به‌جای استفاده از میلگردهای آجدار متداول از مش‌های آماده استفاده می‌کنند زیر موجب سرعت بخشیدن به عملیات آرماتوربندی می‌شود.

آرماتوربندی

 

 

  • بتن:

یکی از اصلی‌ترین اجزاء سقف عرشه فولادی، بتن است. همانطور که می‌دانید بتن از سه جزء اصلی شامل: آب، ماسه یا شن و سیمان ساخته می‌شود. بتن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالحی که در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل انواع متعددی می‌باشد که در مقالات قبلی به‌طور کامل به انواع آن اشاره کرده ایم.

بتن

 

 

یکی از اصلی ترین و صد البته مهم ترین بخش های یک سازه طبیعتا سقف آن می باشد.هرچه سریع تر بتوان آن را اجرا کرد پروژه با سرعت بیشتر ی به اتمام خواهد رسید.

بیشتر بخوانید  چه گالوانیزه ای برای عرشه فولادی مناسبتر است ؟

امروزه انواع مختلفی از سقف وجود دارد .که یکی از جدیدترین آنها سقف عرشه فولادی می باشد.

تاریخچه اجرای سقف عرشه فولادی

در سال 1742 میلادی پل مالوین فرانسوی برای ایجاد روکش روی آهن روشی را اختراع کرد او با قرار دادن آهن درون مذاب روی و غوطه ور کردن آن موفق شد تا آهنی روکش دار را تولید کند.

چندین سال بعد یعنی در دهه 1890 میلادی یک مهندس معمار به نام هنری پالمر برای اولین بار آهن با پوشش گالوانیزه را به شکل کنگره دار درآورد.این اختراع جدید یعنی عرشه کنگره دار فلزی به دلایل مختلفی از جمله سبکی مقاومت در برابر خوردگی حمل و نقل راحت مقاومت و ضریب ایمنی بالا به سرعت به یک مصالح پرطرفدار در صنعت سازه و ساختمان در کشورهایی مانند شیلی نیوزیلند استرالیا و ایالت متحده و با کذشت چند سال در کشورهایی نظیر انگلستان و هندوستان و متعاقبا در کشور های اروپایی دیگر تبدیل شد.

در واقع پالمر برای تولید این نوع سقف از آهنی با درصد کربن بسیار پایین که با گذشت سالها این آلیاژ حالا جای خود را به فولاد نرم داده است استفاده می کرد.

حالا پس از گذشت یک قرن سقف های عرشه کامپوزیتی به یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است.ابتدا از این سقف فقط به عنوان قالب درجا برای انجام بتن ریزی سقف های معمول و متداول استفاده می کردید.پس از مدتی مهندسین سازه با اجرای تمهیداتی به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد درگیری کامل بین بتن و عرشه, پس از مرحله ی گیرش بتن از این عرشه ها به عنوان نقش سازه ای بصورت مرکب در مراحل بهره برداری استفاده کنند.

همه ی ما می دانیم که روش های مرسوم و قدیمی برای اجرای یک سقف بسیار سخت و دشوار و همراه با هزینه های بیشتر و از طرفی زمانبر می باشند.

این نوع سقف در قیاس با سقف ها ی معمول بسیار سبکند و باعث میشوند تا سازه و اسکلت و فونداسیون وزن کمتری را متحمل شوند. میزان وزن بتن مورد استفاده در سقف نیز حدودا 30 تا 60 درصد کمتر از سایر سقف های دال بتونی کامپوزیت و تیرچه بلوک می باشد.  و از ورق های فولادی گالوانیزه به روش نورد سرد و شکل کنگره دار(ذوزنقه ای)ساخته می شود.در اجرای این سقف برخلاف روش های معمول و شناخته شده از قالب بندی استفاده نمی شود و این مهم خود یکی از دلایل بسیار مهم در افزایش سرعت اجرا می باشد.

سقف عرشه فولادی به دلیل ارائه ی یک تکنیک نوین و تازه در صنعت ساختمان مورد استقبال بسیاری تا به امروز قرار گرفته است.صرفه اقتصادی زیادی دارد.و به طور گسترده در ساخت ساختمان های مرتفع از این نوع سقف استفاده می شود،چراکه یک عامل مهم و موثر در سرعت ساخت و اجرای ساختمان ها طبیعتا سرعت در اجرای سقف آنها می باشد

بنابر مطالب فوق بدلیل زمانبر نبودن و سرعت بالا در از آن بهره میبرند. نکته ی شگفت انگیز دیگری که در میان مزایای این سقف به چشم میخورد ترکیب ورق های عرشه فولادی و بتن است که باعث بهبود عملکرد تحمل بار توسط سقف می شود.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

ابتدا با توجه به نقشه های ارائه شده برای سازه ورق های فولادی گالوانیزه به شکل پروفیل موردنیاز با نورد سرد تولید می شود.

سپس به محل پروژه منتقل میشوند و به وسیله ی بالابر ها (جرثقیل)  و به کمک کارگران ورقه ها را روی اسکلت سقف در هر طبقه قرار میدهند.در این مرحله تمامی ورق ها براساس جایگاه مشخص شده که توسط نقشه ساختمان تعیین و شماره بندی شده اند جایگذاری میشوند‌.

ورق ها ی عرشه فولادی برای انواع متنوعی از دهانه های بزرگ و کوچک قابل استفاده می باشند و تا دهانه ۶ متر به کمک تیر فرعی بدون نیاز به اجرای شمع و تا دهانه ۳ متر بدون نیاز به هیچگونه تیر فرعی قابلیت اجرایی دارند.

مرحله بعد که در واقع ثابت کردن ورق ها توسط جوش موضعی و یا پرچ صورت میگیرد در واقع از جابجایی ورق ها در محل های نصب و حوادث احتمالی جلوگیری میکند.پس از انجام این مرحله باید برشگیر ها(گلمیخ) روی تیر های اصلی نصب شوند(اگر در مورد گلمیخ می خواهید اطلاعاتی کسب کنید مقاله گلمیخ چیست؟ را مطالعه نمایید). بسته به این موضوع که طول دهانه و ارتفاع دال چقدر باشد و مطابق با نقشه های اجرایی گلمیخ ها تعداد و ابعاد مختلفی دارند.با استفاده از آیین نامه ها و استاندارد های ایران و قوانین بین المللی وضع شده فواصل و طول گلمیخ ها از یکدیگر ، در انواع مختلف محاسبه و طراحی میشوند.

جایگذاری میلگرد ها نیز پس از نصب برشگیرها انجام میشود اجرای و تقویتی ضد حریق باید مطابق نقشه های اجرایی بر روی ورق های کامپوزیتی انجام شود.

در مرحله نهایی با اجرای بتن ریزی روی سقف ،ورق کامپوزیتی خود به عنوان یک قالب عمل کرده و بتن به خوبی با فولاد درگیر میشود سپس سطح بتن ریخته شده را تسطیح می نماییم.

همانطور که در مراحل ذکر شده در مطالب فوق مشاهده فرمودید مراحل اجرای با سرعت بالایی و یکی پس از دیگری انجام میکیرد  لازم به ذکر است برای ساختمان هایی که براساس نوع دیگری از سقف طراحی شده اند تیرهای فرعی باید دوباره از نو و وبا توجه به مشخصات فنی سقف عرشه کامپوزیتی طراحی شوند.

نحوه محاسبه بتن سقف عرشه فولادی

در این مرحله باید با در نظر گرفتن رفتار مرکب دال و عرشه، دهانه مجاز را طبق خیز تحت بار زنده، کنترل ظرفیت خمشی مثبت دال و خیز تحت مجموع بارهای زنده و مرده برآورد شوند. از آن جایی که مقاومت تسلیم ورق های فولادی گالوانیزه تولیدی در کارخانجات داخلی در بازه ۳۰۰۰kg/m² تا ۳۵۰۰kg/m² قرار دارند، باید حداقل تنش مجاز عرشه ها را با فرمول fy=3000kg/m² محاسبه کنیم. مهندسین معمولا در محاسبات دال عرشه از بتن با وزن مخصوص خشک ۲۳۵۰kg/m² و بتن با وزن مخصوص تَر ۲۴۰۰kg/m² با مقاومت فشاری f’c=210kg/m² استفاده می کنند. همچنین یادآور می شود که در محاسبات دال عرشه از عرشه و تیر بدون شمع بندی استفاده می شود.

سایر فاکتورهای مهم در سقف عرشه فولادی عبارتند از:

  • مقدار دهانه مجاز دال عرشه: مقدار دهانه مجاز عرشه بستگی به نوع تکیه گاه دارد. به گونه ای که این مقدار در عرشه هایی که دارای تکیه گاه ساده هستند با مواردی که دارای چند دهانه هستند، متفاوت است. البته به منظور کاهش هزینه ها هنگام محاسبات و اجرا از عرشه گذاری به صورت حداقل دو دهانه استفاده می شود. آرماتور حرارتی نیز در بالای عرشه با حداکثر و حداقل پوشش بتنی 30 و 15 میلی متری قرار خواهد گرفت. مقدار آرماتور حرارتی در صورتی که از عرشه مرکب استفاده شود معادل با 0.075 درصد سطح مقطع دال بر روی عرشه خواهد بود.
  • حداکثر دهانه مجاز در عرشه فولادی: مطابق با مبحث دهم آین نامه مقررات ملی ساختمان، حد فاصل بین دو تیر اصلی در سقف های عرشه فولادی باید 12 متر باشد. این فاصله در تیرهای فرعی نیز با توجه به نوع شبکه میلگردی، ارتفاع ورق و عمق تیر بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود.

d/L>1/20

d= عمق تیر+ضخامت دال روی آن

L= طول دهنه تیر

با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی، استفاده از متریال‌ها و روش‌های سنتی که خیلی وقت‌گیر و همچنین پرهزینه بوده‌اند تقریبا کنار گذاشته شده است از این‌رو امروزه ساخت و اجرای ساختمان‌ها و بناهای مختلف با سرعت بیشتری قابل اجرا می‌باشد. علاوه‌بر اینکه هر یک از اجزای ساختمان‌ مدت زمانی را برای ساخت و اجرا به خود اختصاص می‌دهند یکی از اجزای ساختمان که مدت زمان بیشتری را برای ساخت و اجرا به خود اختصاص می‌دهد، سقف ساختمان می‌باشد. اما چطور می‌توان سرعت اجرای سقف ساختمان را کاهش داد تا در نهایت بتوان یک پروژه ساختمانی را در مدت زمان کمتری به اتمام رساند؟ با استفاده از روش‌ها و متریال‌های نوین می‌توان سرعت ساخت و اجرای سقف ساختمان را کاهش داد و درنتیجه از سرعت اتمام پروژه ساختمانی نیز کاست. یکی از روش‌ها و متریال‌های نوین برای اجرای سقف ساختمان، سقف عرشه فولادی می‌باشد که در ادامه این مقاله به معرفی این نوع سقف، اجزای تشکیل‌دهنده، ویژگی‌ها، مزایا و همچنین اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌پردازیم.

 

راه ‌های مقاوم سازی سازه ‌های بتنی

آشنایی با سقف عرشه فولادی

درواقع سقف عرشه فولادی، نوعی سقف خمشی مختلط می‌باشد چراکه در طراحی و ساخت آن از دو عنصر، ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل و برش‌گیر‌ها یا همان گل‌میخ‌ها که در ادامه مقاله به معرفی کامل آن‌ها خواهیم پرداخت، استفاده می‌شود.

ویژگی‌های سقف عرشه فولادی

بخش اصلی که تشکیل‌دهنده سقف‌های عرشه فولادی هستند، تیرهای فرعی در بین تیرهای اصلی سازه می‌باشند. چراکه ورق‌های فولادی بر روی این تیرها و تیرچه‌های فرعی تکیه می‌کنند و نقش یک قالب را برای این نوع سقف بازی می‌کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این نوع سقف به هیچ‌وجه به قالب‌بندی احتیاجی ندارد.

سقف عرشه فولادی از خارج شدن شیره بتن جلوگیری می‌کند چراکه در این نوع سقف به‌جای استفاده از تیرچه و سفال از پروفیل ذوزنقه‌ای شکل آجدار استفاده می‌شود که جایگزینی برای میلگرد می‌باشد و از آن به عنوان قالبی برای بتن‌ریزی نیز استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که از پروفیل ذوزنقه‌ای شکل آجدار به‌جای میلگرد و همچنین به‌عنوان قالب بتن‌ریزی استفاده می‌کنند، عملیات بتن‌ریزی در این نوع سقف ساختمانی دارای سطحی صاف و یکپارچه می‌باشد از این رو پس از اتمام عملیات بتن‌ریزی مانند سایر سقف‌ها نیازی به کف‌سازی و پوکه‌ریزی ندارد درنتیجه موجب می‌گردد عملیات نازک‌کاری با سرعت فوق‌العاده بیشتری آغازی گردد.

برای اجرای سقف عرشه فولادی، نصب ورق‌های فولادی با استفاده از میخ‌های فولادی و بدون هیچ‌گونه عملیات جوشکاری به آسانی صورت می‌گیرد.

استفاده از سقف عرشه فولادی به معمار امکان اجرای سقف و بتن‌ریزی در تمامی طبقات یک ساختمان به طور هم‌زمان را فراهم می‌کند.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

  1. ورق‌های کامپوزیت تنها با استفاده از یک بالابر به ترازهای مختلف طبقات برده می‌شوند.
  2. عرشه‌های فولادی که شامل گیره‌های نر و ماده هستند در یکدیگر قفل می‌شوند.
  3. از گل میخ برای اتصال عرشه‌های فولادی که بر روی تیرها قرار گرفته‌اند استفاده می‌شود.
  4. درنهایت عملیات بتن‌ریزی پس از اتصال میلگردها در مرحله قبل اجرا می‌شود.

سوالات متداول

سقف عرشه فولادی چیست؟

نوعی سقف جدید بوده که در آن از ورق های فولادی گالوانیزه تحت عنوان عرشه اصلی استفاده شده و بر روی آن بتن می ریزند. البته برای مقاومت بیش تر این سقف ها، درون آن ها شبکه ای از آرماتور قرار می دهند.

سقف عرشه فولادی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این سقف ها از چند جزء اصلی تشکیل شدند که شامل ورق گالوانیزه یا همان عرشه فولادی، گل میخ یا برشگیر، آرماتور و بتن می باشد.

انواع سقف های عرشه فولادی کدام اند؟

این سقف ها در دو نوع معمولی و مرکب به تولید می رسند. سقف های مرکب خود در چند نوع مختلف وجود دارند که برای ساخت شان از آرماتور، گل میخ یا ورق های گالوانیزه آج دار استفاده می شود. ایجاد سقف عرشه فولادی مرکب به خاطر مقاومت بهتر رایج تر می باشد.

سقف عرشه فولادی مرکب چه مزایای دارد؟

این سقف ها مزایای زیادی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به وزن سبک آن ها، سرعت بالای کار، ساخت آسان، ایمنی مناسب و عایق بودن اشاره کرد.