انواع سقف, عرشه فولادی, کلیات سقف عرشه فولادی, مقاله

مجری و طراح سقف عرشه فولادی

مجری و طراح سقف عرشه
امتیاز دهید

مجری و طراح سقف عرشه فولادی

یکی از مهم‌ترین معیارها در هر نوع کسب‌ و‌ کار ساختمان سرعت است . به‌گونه‌ای که هر روزه بشر در حال گسترش و توسعه فناوری برای افزایش سرعت در انجام کارها می‌باشد . یکی از کسب‌ و‌ کارهایی که با پیشرفت روزافزون جهت افزایش سرعت در اجرایی شدن رو به‌ رو است ، صنعت ساختمان‌ سازی می‌باشد به‌ گونه‌‌ ای که امروزه روش‌ های مدرن ساختمان‌ سازی جایگزین روش‌های سنتی شده‌اند و در روش‌های مدرن از متریال‌ پیشرفته‌ ای مانند ورق عرشه فولادی برای سقف استفاده می‌گردد که موجب افزایش سرعت ساختمان‌ سازی در کنار بهبود مقاومت نهایی سازه ها و کاهش وزن نهایی سازه می‌شود ، یکی از متریال‌هایی که در روش مدرن ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها یکی از مزایای آن افزایش سرعت در اتمام پروژه است ، سقف عرشه فولادی می‌باشد که در ادامه این مقاله شما را بیشتر با این نوع سقف مدرن ساختمانی آشنا خواهیم کرد .

سقف عرشه فولادی ، سقفی است از ترکیب دو عنصر فولاد و بتن . عناصر تشکیل دهندۀ این سقف شامل ورق فولادی گالوانیزه ، برشگیر یا گل‌میخ ، شبکۀ میلگردی (مش) و بتن است . ورق فولادی به کار رفته در این نوع سقف توسط دستگاه های roll forming به شکل موج دار و هر موج در مقطع ، به شکل ذوزنقه در می آید . برشگیر ها ( گل‌میخ ) از نقاط قوت این نوع سقف اند و توسط مجری سقف عرشه فولادی به بال تیر سازه ، با فاصله های مشخص و از پیش تعیین شده ، به شیوۀ قوس الکتریکی جوش داده می شوند ؛ وظیفۀ این برشگیرها ایجاد درگیری بین فولاد و بتن، تامین نیروی برشی و هم چنین یکپارچگیِ سازه است. ارتفاع مقطع عرشۀ فولادی بین 5 تا 5/7 سانتی متر است. هم پوشانی ورق های فولادی، فقط روی تیرهای اصلی مجاز است و حداقل پهنای این هم پوشانی، 5 سانتی متر (روی تیر اصلی) است. رعایت تمامی این اصول و فنون، تنها توسط یک  مجری سقف عرشه فولادی متخصص، میسر و امکان پذیر خواهد بود. البته ناگفته پیداست که ابعاد و اندازۀ عناصر و ضخامت دقیق آن ها بر اساس استانداردهای آیین نامه و محاسبات مهندسین سازه تعیین می شود. مجری سقف عرشه فولادی، با سوار کردن عرشه بر روی تیر های اصلی، جوش برشگیرها به بال تیر سازه، قرار دادن شبکۀ میلگردی روی ورق فولادی و در نهایت، انجام عملیات بتن ریزی ، سقف قابل بهره برداری را در کمترین زمان ممکن تحویل خواهد داد. نصب و اجرای سقف عرشه فولادی، نیازمند دقت و دانش کافی و تمهیدات و تجهیزات لازم است؛ در صورت اجرای غلط و بی دقت، سازه از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود و مشکل هایی هم‌ چون لرزش را در پی خواهد داشت ؛ بنابراین مجری سقف عرشه فولادی باید کاردان، مجرب و دارای مهارت کافی باشد .

اجرای سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف های معمول ، با سرعت بسیار بالاتری انجام می گیرد . سقف نام برده نسبت به انواع دیگر سقف های رایج در صنعت ساخت و ساز ، به میزان قابل توجهی سبک تر است . سطح صاف و هموار آن ، آن را از نیاز به پوکه ریزی مبرا می کند و بلافاصله امکان اجرای نازک کاری وجود دارد. صفحۀ فولادیِ سوار بر تیرها که در حکم قالب بندی های دائمی اند، باعثِ بی نیازی این سقف به عملیاتِ قالب بندی می شود؛ درنتیجه در زمان لازم برای باز و بست قالب ها صرفه جویی می شود. اجرای این سقف، نیاز به شمع گذاری ندارد، میزان میلگرد و بتن مصرفی در سقف، نسبت به دیگر سقف ها کاهش می یابد، امکان بتن ریزی چند سقف به صورت همزمان وجود دارد؛ در نتیجه، به علت مصرف کمتر میلگرد و بتن و هم چنین زمانِ ذخیره شده، قیمت سقف عرشه فولادی ، تا حد قابل قبول و مقرون به صرفه‌ای کاهش می یابد .

از دیگر مزایای این سقف، امنیت بالای آن هنگام اجراست . از آنجایی که ورق فولادی به صورت یکپارچه اجرا می شود ، ایمنی کار بالاست و سقوط تجهیزات در حین کار ، اتفاق نمی افتد .

تعریف سقف عرشه فولادی

یکی از انواع سقف‌ های مدرن ساختمانی ، سقف عرشه فولادی می‌باشد که از دو عنصر اصلی ورق‌ های فولادی گالوانیزه به شکل ذوزنقه و همچنین برش‌ گیرها که نام دیگر آن‌ها گل‌ میخ می‌باشد تشکیل شده است . یکی از دلایل متمایز بودن سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف‌ های ساختمانی نیز استفاده از ورق‌های فولادی گالوانیزه به همراه برش‌گیر ها در این نوع سقف ساختمانی می‌باشد . یکی از اصلی‌ ترین قسمت‌ های سقف عرشه فولادی ، تیرهای فرعی می‌باشند که در میان تیرهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند . جالب است بدانید که یکی از مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین سقف‌های ساختمانی که دارای مزایای بسیار زیادی می‌باشد سقف عرشه فولادی است که در ادامه به مزایای این نوع سقف ساختمانی می‌پردازیم .

 سقف های جدید با طراح سقف عرشه فولادی

یک طراح سقف عرشه فولادی زمانی که به ساخت یک سقف به روش عرشه فولادی فکر می کند ، نوع سقف و استحکامات آن را در نظر می گیرد . هنگامی که چنین فردی به شما پیشنهاد سقف عرشه فولادی می دهد ، مزایا و ویژگی های یک سقف عرشه فولادی را بررسی کرده با شرکت سقف عرشه فولادی مشورت کرده و سپس به شما پیشنهاد ساخت سقف عرشه فولادی را می دهد . طراح سقف عرشه فولادی با تمام ضوابط و مراحل ساخت و اجرای یک سقف عرشه فولادی به خوبی آشنا بوده و شما را در طول مسیر همراهی می کند اصلا سقف عرشه فولادی چیست ؟

یک طراح سقف عرشه فولادی این نوع سقف را برای شما اینگونه تعریف خواهد کرد سقفی که به وسیله ورق‌ گالوانیزه ذوزنقه شکل و برش های طولی در سقف به جای بتن و بلوک و تیرچه و … قدیمی را خواهد گرفت و بتن و بتن ریزی در بین این ورق های ذوزنقه شکل انجام می گردد . این ورق های گالوانیزه به وسیله پیچ هایی که طراح سقف عرشه فولادی به آن گل میخ گفته میشود به تیرک ها وصل داده میشود که ایمنی بسیار بالایی برای این مدل سقف ایجاد می کند . شرکت سقف عرشه فولادی با استفاده از طراح سقف عرشه فولادی در صدد هستند تا این سقف ها را هرچه بهتر و پیشرفته تر کنند ولی با اینحال این سقف ها نسبت به دیگر سقف ها مزایایی دارند که آن ها را متمایز کرده و در ساختمان سازی مورد پسند همگان قرار داده است .

مزایا طراحی سقف عرشه فولادی

ممکن است شما از طراح سقف عرشه فولادی سوال کنید سقف عرشه فولادی چه مزایای دارد و چه ویژگی هایی دارد که بهتر است از این نوع سقف در ساختمان استفاده کنیم تا دیگر سقف ها را . ابتدا طراح سقف عرشه فولادی به شما خواهد گفت که این سقف را میتوان در نرم افزارهای پیشرفته طراحی کرد . دوم اینه صنعتی سازی و سرعت بالای اجرای آن حسن بسیار خوب این سقف می باشد . علاوه بر این ها این سقف مزایای دیگری نیز دارد و آن هم حذف یک سری مواد اضافه در ساخت سقف مثل بلوک . پس از بتن ریزی سطح بتن صاف بوده و اماده انجام نازک کاری ساختمان می باشد . در این روش نیاز به قالب بندی نیست با وجود حذف یکسری مواد و همچنین قالب بندی  هزینه های ساخت سقف و مواد اضافی قدیمی حذف شده پس  کاهش هزینه را در بر دارد . وزن سازه بسیار پایین است و با وجود مواد به کار رفته در ان در مقابل اتش سوزی مقاوم بوده و استاندارد های لازمه را دارا میباشد. برای افرادی که به روز بودن مهم میباشد این سقف ها به روز و جدید می باشند . از لحاظ امن بودن نسبت به سایر سقف ها این سقف امن تر بوده . یک طراح سقف عرشه فولادی کارش در شرکت سقف عرشه فولادی طراحی سقف های عرشه فولادی نحوه اتصال و اجرای یک سقف می باشد . وی باید تمام مراحل را به دقت اندازه گیری و سپس ورق های سقف را براساس آنها منظم نماید و طراحی کند .اگر شخصی طرحی جدید بخواهد هم باید طراحی کند . امیدوارم مطلب برای شما مفید بوده و شما را با کار طراح سقف عرشه فولادی و همچنین سقف عرشه فولادی آشنا کرده باشد .

بیشتر بخوانید  نقش آرماتور در سقف عرشه فولادی

مجری و طراح سقف عرشه فولادی

مزایای سقف عرشه فولادی

  • سقف عرشه فولادی به عنوان یک قالب برای انجام عملیات بتن‌ریزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد از این‌رو مهم‌ترین نقشی که این سقف ساختمانی ایفا می‌کند یک قالب ماندگار است که درنتیجه موجب حذف مراحل قالب‌بندی و شمع‌گذاری در حین اجرای عملیات ساختمان‌سازی می‌شود .
  • یکی از اجزای ساختمان که عملیات اجرای آن نسبت به سایر اجزای ساختمان زمان‌برتر می‌باشد، سقف ساختمان است اما سقف عرشه فولادی این مسئله را به خوبی برطرف کرده است چراکه برش سقف عرشه فولادی آسان است و علاوه‌بر این نصب آن نیز در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد موجب افزایش سرعت در اجرای پروژه ساختمان‌سازی می‌شود .
  • مجری سقف عرشه فولادی در جهت کاهش قابل توجه میزان مصرف بتن در ساختمان از این نوع سقف استفاده می‌کند چراکه سقف عرشه فولادی موجب می‌گردد تعداد تیرهای فرعی و همچنین میزان آرماتورها در اجرای سقف ساختمان کاهش پیدا کنند و درنهایت میزان مصرف فولاد به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا کند .
  • از آن‌جایی که بین اجزای سازنده این نوع سقف ساختمانی یکپارچگی کاملی وجود دارد در برابر زلزله کاملا مستحکم می‌باشد و از مقاومت بالایی برخوردار است .
  • سقف عرشه فولادی هنگام اجرا یک سکوی کار دائمی ایجاد می‌کند از این‌رو امنیت بالایی را هنگام اجرا و نصب برای کارگران فراهم می‌کند .
  • وزن سقف عرشه فولادی بسیار سبک است از این‌رو حمل‌ و‌ نقل آن نیز بسیار آسان و سریع می‌باشد .
  • به طور کلی اجرای سقف عرشه فولادی با وجود تمامی مزایایی که دارد موجب کاهش زمان اجرای پروژه ، کاهش پرت‌شدن مصالح ، کاهش آسیب‌ دیدن افراد هنگام وقوع زلزله ، کاهش هزینه‌های جاری و کاهش مصرف فولاد موجب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های کلی پروژه می‌گردد .

برتری‌های سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف‌ های ساختمانی

  • با استفاده از سقف عرشه فولادی می‌توان در استفاده از فولاد اسکلت سازه به میزان 20 الی 30 درصد صرفه‌جویی کرد.
  • سقف عرشه فولادی موجب می‌گردد که حدود 60 الی 70 درصد در مصرف میلگرد صرفه‌جویی گردد.
  • همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم سقف عرشه فولادی نقش یک قالب را نیز ایفا می‌کند که می‌توان بدون نیاز به قالب‌بندی از آن برای بتن‌ریزی استفاده کرد از این‌رو مجری سقف عرشه فولادی این امکان را دارد که عملیات بتن‌ریزی چندین طبقه یک ساختمان را به طور هم‌زمان اجرایی کند. انجام عملیات بتن‌ریزی چندین طبقه یک ساختمان به طور هم‌زمان موجب افزایش سرعت در اجرای یک پروژه ساختمانی می‌شود که بی‌نظیر است.
  • علاوه‌بر اینکه با استفاده از سقف عرشه فولادی برای پوشش سقف ساختمان هم می‌توان در مصرف فولاد اسکلت سازه و هم مصرف میلگرد صرفه‌جویی کرد می‌توان در مصرف بتن نیز صرفه‌جویی کرد.
  • همانطور که اشاره کردیم وزن سقف عرشه فولادی کم است که این وزن سبک علاوه‌بر اینکه موجب حمل‌و‌نقل آسان این سقف می‌گردد موجب کاهش وزن سازه و درنهایت وزن فونداسیون ساختمان می‌شود که در صورت بروز زلزله میزان آسیب‌دیدگی را به حداقل کاهش می‌دهد.
  • وزن بار مرده‌ای که در سقف عرشه فولادی وجود دارد در کنار 7 سانتی‌متر حجم بتن برابر با 210 کیلوگرم بر متر مربع می‌باشد. درصورت مقایسه این نوع سقف ساختمانی با سقف کامپوزیتی سنتی با همین مشخصات، لازم است بدانید که وزن سقف عرشه فولادی 60 کیلوگرم کمتر از وزن سقف کامپوزیتی سنتی است.
  • هنگام اجرای سقف عرشه فولادی دیگر نیازی به استفاده از میلگردهای کششی نیست از این‌رو در این روش، استفاده از میلگردهای کششی به کلی حذف می‌گردد.

تاثیر سقف عرشه فولادی بر نیروی زلزله

همانطور که می‌دانید کشور ما، کشوری زلزله‌خیز است و در سال‌های گذشته در اثر چندین زلزله صدمات و آسیب‌های جدی به شهرها، خانه‌ها و مردم وارد شده است. از این‌رو محققان همواره به دنبال روشی برای ساختمان‌سازی هستند که با استفاده از آن بتوان وزن نهایی سازه را

کاهش داد و با کاهش وزن سازه بتوان نیروی جانبی که زلزله به ساختمان وارد می‌کند را نیز کاهش داد. یکی از روش‌هایی که تاکنون محققان موفق به  کشف آن شده‌اند، تولید سقف عرشه فولادی می‌باشد که از وزن بسیار کمی برخوردار می‌باشد و درنهایت موجب کاهش وزن سازه

می‌شود. درنتیجه نیروی جانبی که زمین‌لرزه به ساختمان وارد می‌کند کاهش می‌یابد و از میزان آسیب‌دیدگی‌ها نیز به شدت کم می‌شود .

انواع روش‌های طراحی سقف عرشه فولادی

در کل طراح سقف عرشه فولادی ، این نوع سقف ساختمانی را به دو صورت طراحی و تولید می‌کند که این دو صورت شامل: ورق فولادی ذوزنقه‌ای به عنوان قالب ماندگار و ورق فولادی ذوزنقه‌ای به عنوان المان کششی می‌باشد که در ادامه هر یک از این نوع ورق‌های ذوزنقه‌ای

شکل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ورق فولادی ذوزنقه‌ای به عنوان قالب ماندگار

همانطور که از نام این نوع طراحی سقف عرشه فولادی مشخص است، طراح سقف عرضه فولادی در طراحی این نوع سقف ساختمانی از به کار بردن قابلیت کششی ورق فولادی صرف نظر می‌کند . برای درک بهتر این مسئله بهتر است بگوییم که طراح سقف عرشه فولادی در این روش به ورق فولادی ذوزنقه‌ای شکل به چشم یک قالب نگاه می‌کند که باید بتواند وزن بارهای زنده مانند ابزار و افراد را تا مرحله بتن‌ریزی تحمل کند . بنابراین سقف کامپوزیت عرشه فولادی به عنوان یک دال بتنی مسلح طراحی می‌شود که درنتیجه موجب می‌گردد مقدار آرماتور محاسباتی مقطع افزایش پیدا کند. طراح سقف عرشه فولادی در این حالت از آرماتورهای کششی در کف کنگره‌های ورق‌ها استفاده می‌کند که این نوع آرماتورها را آرماتورهای طولی می‌نامند .

مجری و طراح سقف عرشه فولادی

ورق فولادی ذوزنقه‌ای به عنوان المان کششی

این نوع از طراحی سقف عرشه فولادی نیز از نام آن مشخص می‌باشد چراکه تولیدکننده سقف عرشه فولادی در این روش ورق فولادی ذوزنقه‌ای را به عنوان یک المان کششی مطقع در نظر می‌گیرد. به‌گونه‌ای که مقطع حاصله به صورت مرکب عمل می‌کند. درواقع تولید کننده سقف عرشه فولادی در این روش به اندازه کافی از دو عنصر بتن و ورق فولادی استفاده می‌کند تا سقف عرشه فولادی مقاومت بالایی در برابر لنگرها و برش‌های موجود داشته باشد و به هیچ‌وجه دچار لغزش نشود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این نوع طراحی سقف عرشه فولادی

مناسب‌ترین و به صرفه‌ترین نوع طراحی سقف یک ساختمان است چراکه موجب کاهش چشم‌گیر آرماتور محاسباتی مقطع می‌شود .

نکات قابل توجه در زمینه طراحی سقف عرشه فولادی

همانطور که اشاره کردیم سقف عرشه فولادی به دو صورت طراحی و تولید می‌گردد به‌گونه‌ای که یا به صورت قالب ماندگار و یا به صورت المان کششی طراحی می‌شود از این‌رو مجری سقف عرشه فولادی باید کاملا به این مسئله توجه داشته باشد که در صورتی که سقف عرشه

فولادی به عنوان یک قالب ماندگار طراحی شده است از آن به عنوان یک آرماتور کششی استفاده نکند و یا اگر سقف عرشه فولادی به عنوان یک المان کششی طراحی و تولید شده است از آن به عنوان یک قالب برای بتن‌ریزی استفاده نکند .

طراح سقف عرشه فولادی، باید به تمامی استاندارد‌های طراحی و تولید دو نوع سقف عرشه فولادی توجه کند و سقف عرشه فولادی را به شکل کاملا  اقتصادی و استاندارد طراحی کند .

مجری سقف عرشه فولادی، باید از میان ضخامت‌های متعددی که این نوع سقف ساختمانی دارد باتوجه به استانداردهایی که باید رعایت کند ضخامت مناسب را انتخاب کند .

هنگام نصب سقف عرشه فولادی، مجری این سقف ساختمانی باید از هرگونه قاب غیر ضروری در بسیاری از موارد خودداری کند و از فلاشینگ مناسب در پروژه استفاده کند .

توجه به قطر گل‌میخ و ضخامت ورق فولادی هنگام جوش دادن این دو عنصر به یکدیگر بسیار حائز اهمیت می‌باشد که مجری سقف عرشه فولادی باید به آن توجه کافی داشته باشد .

یکی از بهترین مجریان سقف عرشه فولادی که می‌تواند این نوع سقف ساختمانی را به بهترین و مناسب‌ ترین شکل استاندارد اجرا کند ، شرکت آسمان خراش می‌باشد . این شرکت ساختمانی فعالیت تخصصی خود را در زمینه انجام پروژه‌های عمرانی از قبیل ساختمان‌ سازی و ساخت شبکه‌ های آبرسانی از سال 1392 آغاز کرده است . اجرای پروژه‌ های ساختمانی به ویژه اجرای سقف عرشه فولادی با استفاده از استانداردهای روز را به شرکت آسمان خراش بسپارید .