سایر مقالات

عایق کاری ویلا

امتیاز دهید

جالب است بدانید که آفت ویلاهای شمال، رطوبت بالا در این مناطق می باشد؛ اما به کمک عایق های رطوبتی می توان جلوی نفوذ رطوبت را گرفت. این عایق ها دارای انواع مختلفی هستند و اجازه نمی دهند تا رطوبت به درون ویلای شما نفوذ نماید. اگر درباره ی قیمت عایق رطوبتی ساختمان انجام دهید، متوجه می شوید که هزینه ی آن بسیار پایین بوده و در برابر هزینه های ساخت و ساز بسیار ناچیز می باشد؛ اما اگر این هزینه ی ناچیز را نپردازید و عایق رطوبتی را اجرا نکنید، ساختمان شما از دست خواهد رفت. در ادامه ی این مطلب قصد داریم تا درباره ی انواع عایق های رطوبتی ویلا، مزایا و معایب آن ها صحبت کنیم؛ درنتیجه با ما همراه بمانید.

عایق رطوبتی قیر و گونی:

بیشتر خانه های ایران به وسیله ی عایق رطوبتی قیرگونی، عایق کاری می گردند؛ درنتیجه می توان آن را یکی از متداول ترین عایق های رطوبتی دانست. این عایق رطوبتی، متشکل از دو لایه قیر و یک لایه گونی است. هر چند که از نام گونی استفاده می کنیم؛ اما این لایه می تواند از فایبر گلاس حصیری یا نوعی کاغذ خاص متشکل باشد. با این حال، امکان دارد تعداد لایه های گونی و لایه های قیر بسته به نوع سازه و شرایط عایق کاری متفاوت باشد.

عایق کاری دیوار

·مزایای عایق رطوبتی قیرگونی:

اگر هدف شما صرفه ی اقتصادی است و می خواهید در هزینه عایق کاری صرفه جویی نمایید؛ اولین گزینه، قیر و گونی می باشد. این عایق رطوبتی دارای صرفه اقتصادی بوده و سبب کم شدن هزینه های ساخت و ساز می شود. عایق رطوبتی قیر و گونی، پیشینه ای قدیمی داشته و سال هاست که در ایران به کار می رود. درنتیجه می توان نسبت به عایق های رطوبتی جدید اطمینان بیشتری به آن داشت و برای به کارگیری آن مصمم تر قدم برداشت؛ زیرا کارایی خود را در طی سال های استفاده، ثابت کرده است. اگر عایق رطوبتی قیر و گونی نیاز به تعمیر داشت، تعمیر آن به راحتی به صورت نقطه ای امکان پذیر بوده و نیازی به تعویض عایق نخواهد داشت. درنتیجه می توانید آن را سریع تر از عایق های دیگر تعمیر نمایید.

·معایب عایق رطوبتی قیر و گونی:

به جهت پیاده سازی عایق رطوبتی قیر و گونی نیاز است تا حرارت بالایی اعمال گردد و این حرارت بالا می تواند در مواردی، خطر آفرین باشد. احتمال پاره شدن لایه ی میانی قیر گونی در اثر تنش های وارد شده به ساختمان وجود خواهد داشت. عایق رطوبتی قیر و گونی وزن بالایی داشته و اگر کمی درباره ی محاسبات مقاومت سازه اشتباه شود؛ امکان دارد سازه شما بعد ها دچار مشکل گردد. اگر به دنبال یک عایق رطوبتی با عمر مفید بسیار بالا می باشید، از قیر و گونی دست بردارید؛ زیرا این عایق رطوبتی حداکثر تا ده سال عمر مفید خواهد داشت. هرچند که تعمیر نقطه ای آن آسان بوده؛ اما هزینه ی تعمیر آن کم نیست؛ زیرا به نسبت هزینه ای، بالا است.

اگر از دوستداران محیط زیست می باشید و می خواهید آسیب کمتری به محیط زیست وارد نمایید؛ قید عایق رطوبتی قیر گونی را بزنید! زیرا این عایق رطوبتی سبب آلودگی هوا و محیط زیست می شود. لازم به ذکر است، تغییر شکل عایق رطوبتی قیر گونی به هیچ عنوان دور از انتظار نمی باشد. اجرای عایق رطوبتی قیر گونی فرآیندی وقت گیر و همچنین پر دردسر بوده؛ درنتیجه امکان دارد در این پروسه زمان، کمی خسته شوید.

عایق رطوبتی ایزوگام:

عایق رطوبتی ایزوگام به قیر و گونی شباهت زیادی دارد؛ با این تفاوت که در عایق رطوبتی، ایزوگام از آسفالت استفاده می کنند. این پوشش عایق از ترکیب قیر و الیاف مصنوعی متشکل است که در آخر با استفاده از حرارت به سطوح سازه چسبانده می شود. آن چه که ایزوگام را تبدیل به یک عایق رطوبتی غیر قابل نفوذ کرده، قیر ضد آبی بوده که در تولید آن به کار گرفته می گردد. ایزوگام در قسمت هایی همانند سقف، دیوارها، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و پشت بام استفاده می شود و در قالب رول های بزرگ به تولید خواهند رسید.

·مزایای عایق رطوبتی ایزوگام چیست؟

اگر در منطقه ی سکونت شما درجه دمای هوا، بسیار پایین بیاید و به مرز یخ زدگی برسد؛ عایق رطوبتی ایزوگام برای سازه شما مناسب خواهد بود؛ زیرا در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم است. شما می توانید از ایزوگام در همه ی بخش های سازه مانند پشت بام، دیوار و یا استخر استفاده نمایید و هیچ محدودیتی در این باره وجود نخواهد داشت. اگر می خواهید فرآیند عایق کاری با سرعت بالایی انجام شود؛ ایزوگام گزینه مناسبی است؛ زیرا اجرای آن بسیار ساده و سریع خواهد بود. وزن سبک ایزوگام سبب شده تا به یکی از محبوب ترین عایق های رطوبتی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید  ساختمان سازی سریع و ارزان با پرینترهای سه بعدی

مزایای عایق کاری

ایزوگام دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی است؛ درنتیجه می توان آن را در برابر تنش ها و کشش های احتمالی سازه بسیار مقاوم دانست. بازه ی تحمل دمای ایزوگام بسیار گسترده بوده و می تواند دمای منفی ۴۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. طول عمر مفید ایزوگام نسبت به قیرگونی بیشتر اندازه گیری می شود. این طول عمر مفید، به ۱۵ سال می رسد که برای یک سازه معمولی مناسب خواهد بود. ضخامت لایه های ایزوگام در همه ی بخش های آن یکسان می باشد؛ زیرا تحت نظارت های دقیقی در کارخانه به تولید می رسند. پس از نصب عایق رطوبتی، ایزوگام نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی نخواهد داشت.

·معایب عایق رطوبتی ایزوگام چیست؟

لازم به ذکر است که مواد اولیه تولید ایزوگام وارداتی بوده و امکان دارد کمی گران شود. اگر بخواهید نسبت به تعمیر ایزوگام اقدام نمایید؛ امکان دارد بعد از تعمیر، دیگر شاهد سطح یک دست آن نباشید! اگر ایزوگام فویل نداشته باشد، ممکن است سبب گرم شدن بیش از اندازه سازه شود. با این وجود، ایزوگام به هیچ عنوان عایق حرارت نمی باشد. نباید اجازه دهید پس از بارش باران، آب زیادی روی آن انباشته گردد؛ زیرا سبب کم شدن طول عمر آن خواهد شد.

عایق رطوبتی پیش ساخته:

عایق های رطوبتی پیش ساخته اغلب مشکلات و موانع ساختمان سازی را حل خواهد کرد. این عایق های رطوبتی در دهه های گذشته به میزان بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند. مواد اصلی آن ها قیر صنعتی و یک نوع ماده پلیمری به نام اتکتیک پروپیلن خواهد بود. برخی از عایق های رطوبتی، یک لایه سطحی از آلومینیوم دارند تا نور و حرارتی که به سطح عایق تابیده می گردد، بازتاب پیدا نموده و سبب گرم شدن بیش از اندازه سازه نشود. این لایه حدود ۹۵ درصد از نور خورشید را منعکس خواهد کرد.

معایب عایق کاری

·مزایای عایق رطوبتی پیش ساخته چیست؟

این عایق ها وزن کمی داشته و بسیار منعطف است. به شیوه ای که احتمال ترک خوردگی و شکستگی در آن ها بسیار کم بوده؛ درنتیجه با تغییرات آب و هوایی شاهد نشتی در آن ها نمی باشید. این عایق ها می توانند یک بازه بسیار متغیر از تغییرات دمایی را تحمل نمایند. در حقیقت، تحمل دمای منفی ۴۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد در این عایق ها بسیار معمول و متداول می باشد. بسیار بعید است که شاهد شکستگی و پوسیدگی در عایق های رطوبتی پیش ساخته خواهید بود. آن ها بسیار مقاوم می باشند و در برابر عوامل محیطی به سادگی خم به ابرو نخواهند آورد. فشارهای ناشی از انقباض و انبساط مواد ساختمان، امری اجتناب ناپذیر بوده؛ درنتیجه نمی توانید جلو آن را بگیرید. این فشارها در برخی مواقع ممکن است سبب ترک خوردگی عایق های رطوبتی و شکستگی آن ها گردند؛ اما این عایق های رطوبتی با وجود این فشارها نیز مقاوم هستند و توان کششی بسیار بالایی دارند.

·معایب عایق رطوبتی پیش ساخته چیست؟

با وجود مزایای ذکر شده در بالا، این عایق ها دارای عمر مفید کوتاهی بوده و نمی توان روی طولانی بودن عمر آن ها حساب کرد. امکان دارد، برای پرداخت هزینه خرید عایق رطوبتی پیش ساخته با چالش روبرو شوید؛ زیرا هزینه خرید آن ها بالاست. اگر عایق های رطوبتی پیش ساخته دچار مشکل گردند و نیاز به تعمیر پیدا کنند؛ پروسه تعمیر آن ها بسیار سخت و یا غیر ممکن هستند. درنتیجه امکان دارد نیاز به تعویض آن ها پیدا نمایید. زمانی این پوشش های رطوبتی دوام بالایی از خود نشان می دهند که در شرایط ایده آل نگهداری شوند! در غیر این صورت، با فاسد شدن زود هنگام آن ها روبرو خواهید شد.

· عایق رطوبتی تیشو چیست؟

ممکن است عنوان تیشو را کمتر شنیده باشید؛ اما باید گفت که تیشو نام دیگر الیاف شیشه است. این عایق رطوبتی برای عایق کاری لوله های گاز و لوله های آب برای ممانعت از پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی در برابر رطوبت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این عایق رطوبتی در برابر حرارت های بسیار بالا نیز مقاوم می باشد و حتی در صورت آتش سوزی نیز از لوله ها محافظت می کند. اگر عایق رطوبتی تیشو استاندارد و ایده آل باشد؛ در سطح آن شاهد هیچ گونه چروکی نخواهید بود و خرده های شیشه در ظاهر آن به هیچ عنوان پیدا نیست.

نتیجه گیری:

عایق کاری ویلاها به خصوص در مناطق شمالی کشور بسیار ضروری می باشد؛ زیرا رطوبت در این مناطق زیاد است. به جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار ها، سرویس های بهداشتی و سقف باید فرآیند عایق کاری را به دقت انجام داد. استفاده از مواد مناسب در عایق کاری رطوبتی سبب می شود تا عمر مفید سازه شما افزایش پیدا کند.