مقاله

علت استفاده از کندگیر کننده ها در بتن چیست؟

دلایل استفاده از کندگیر کننده ها در بتن
امتیاز دهید

در دنیای امروز، افزودنی هایی همانند کندگیر کننده های بتن نقش بسیار حیاتی و مهمی در دوام و اجرای بتن بازی می کنند و قابلیت های ویژه ای به آن ها خواهند بخشید. از مهم ترین عواملی که بر عملکرد کندگیر کننده ها تاثر می گذارد؛ دما است. در حقیقت این افزودنی ها به جهت جلوگیری از مشکلاتی که در اثر گرم شدن هوا برای بتن رخ می دهد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عوامل دیگری علاوه بر دما نیز بر روی کارایی این مواد تاثیرگذار هستند، که در زیر به معرفی آن ها پرداختیم:

  • اول، ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در تولید و انتقال بتن.
  • دوم، وزش باد.
  • سوم، نم و رطوبت.
  • چهارم، زمان بتن ریزی.
  • پنجم، مهارت مجریان طرح.

کندگیر کننده ها می توانند در زمان های مشخص بر روی بتن تاثیر بگذارند، به طوری که پس از گذشت یک بازه ی زمانی مشخص، آب گیری سیمان آغاز می شود. به همین علت مقدار مصرف سیمان باید به اندازه ای باشد که زمان لازم به جهت بتن ریزی، ویبره، پرداخت و کارهای جانبی وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کندگیر کننده ها که یک نوع افزودنی بتن هستند، بپردازیم. پس با ما همراه بمانید.

درباره ی بتن چه می دانید؟

یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز، بتن نام داشته که از گذشته تا به امروز به عنوان مقاوم ترین ماده در برابر عوامل گوناگون در نظر گرفته شده است. بتن از ترکیب شدن سیمان پرتلند، آب و سنگدانه های طبیعی و یا بازیافتی که در نتیجه حفاری یا تخریب ساخت و ساز حاصل می شوند، تهیه و تولید می شود. این ماده دارای مقاومت فشاری بسیار بالا بوده و در برابر تغییرات آب و هوایی می تواند از خود مقاومت نشان داده و استحامش را حفظ نماید. خواص و ویژگی های آن با توجه به موادی که در تولید بتن به کار می روند، متفاوت هستند.

علاوه بر ترکیب مواد اولیه ای که در زمان تولید بتن با یکدیگر ترکیب می شوند، در شرایطی نیز با توجه به موقعیت های اجرایی، به ترکیب آن یکسری مواد افزودنی، اضافه خواهد شد.

کندگیر کننده ها در بتن

کندگیرکننده ها یا دیرگیر کننده ها چه هستند؟

افزودنی های کندگیر کننده، موادی هستند که فرآیند هیدراتاسیون سیمان را به تاخیر انداخته و در نتیجه سرعت گیرش بتن را پایین آورد و مدت زمان بیشتری صرف سفت شدن بتن خواهد شد. جالب است بدانید که این افزودنی ها نمی توانند خواص مکانیکی بتن را تحت تاثیر قرار دهند، تنها به جهت کنترل دما و جلوگیری از اثرات نامطلوب آن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. آن ها توانایی تاخیر اندازی موقتی روند مقاوم سازی مکانیکی بتن را بر عهده داشته؛ اما پس از یک هفته ماده ای مقاوم با خلل و فرجه کمتری ایجاد می نمایند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با میلگرد ادکا یا اوتکا
بیشتر بخوانید:

به جهت به تاخیر اندازی مدت زمان گیرش بتن نیز می تواند از یک افزودنی دیرگیر کننده مجزا استفاده کرده و هم روان کننده یا فوق روان کننده را به مخلوط بتن اضافه خواهد کرد. مواد کندگیر کننده به جهت بالا بردن کارایی بتن به آن نیز اضافه خواهد شد. در زمان استفاده از این افزودنی ها باید اندازه گیری مواد به دقت انجام پذیرد، چرا که در صورت عدم رعایت استاندارد های لازم بر اساس دستورالعمل سازنده امکان دارد گیرش بتن به صورت مطلوب صورت نگرفته و خطر عدم گیرش به دلیل کاربرد بیش از اندازه ی این افزودنی ها وجود خواهد داشت.

کندگیر کننده ها به دو دسته تقسیم می شوند. این دسته بندی به صورت آلی و معدنی می باشد.

کندگیرکننده های آلی شامل موارد زیر است:

  • اول، لیگنو سولفونات ها.
  • دوم، فسفونات ها.
  • سوم، قند ها.
  • چهارم، اسید های هیدروکسی کربوکسیلیک.
  • پنجم، نمک آن ها.  

کندگیر کننده های معدنی نیز شامل موارد زیر است:

  • اول، فسفات ها.
  • دوم، بورات ها.
  • سوم، نمک های روی.
  • چهارم، مس.
  • پنجم، قلع.
  • ششم، روی.

کندگیر کننده ها نیز مانند مابقی افرودنی های بتن، می تواند پاسخگوی نیاز های ساخت و ساز در مناطق گرم و خشک می باشند. گیرش زود هنگام بتن امکان دارد تا مشکلاتی را در پی داشته باشد، به همین جهت از افزودنی های کندگیر کننده استفاده خواهد شد.

کاربرد کندگیر کننده ها در چه مواردی است؟

از موارد کاربرد این افزودنی ها که به بتن اضافه می شوند به شرح زیر است:

اول، بتن ریزی حجیم:

در بتن ریزی های حجیم، به علت دمایی که به دلیل آب گیری سیمان ایجاد می شود، میان هسته ی میانی و سطح بیرونی، اختلاف دمایی ایجاد می شود؛ در نتیجه ترک خوردگی حرارتی رخ خواهد داد. به همین منظور کم شدن اختلاف دما و کنترل آن، از کندگیر کننده ها بهره می برند.

دوم، پرداخت بتن نما:

زمانی که سطح پوشیده از بتن به پرداخت نیاز داشته باشد؛ کندگیر کننده به مخلوط بتن اضافه شده تا سطح آن دیرتر خشک شده و بتوان بین بتن با روکش، سطح پیوند بهتری ایجاد کرد. به همین جهت به بتن نما کندگیر کننده افزوده می شود تا کار های لازم بر روی آن صورت می گیرد.

سوم، بتن ریزی دیوار های عظیم:

در بتن ریزی های حجیم، دما بسیار بالا بوده؛ به همین جهت دلیل کاهش انحراف سازه بتنی و گیرش تدریجی بتن به آن کندگیر کننده افزوده شده تا اختلاف دمای کنترل شده و سازه ای از پیوستگی لازم برخوردار شود.

دلایل کندگیر کننده ها در بتن

چهارم، بتن ریزی با قالب های لغزنده:

اضافه نمودن کندگیر کننده، بتن را روان نموده و از چسبندگی آن به قالب ممانعت خواهد کرد. علاوه بر آن با ایجاد تاخیر در روند گیرش، بتن با توجه به وزن خود، فضایی را میان آرماتور ها پر کرده و بین بتن و فولاد چسبندگی لازم را ایجاد می نماید

کلام آخر:

در این مقاله، ما به معرفی یکی از افزودنی های کاربردی و ضروری در استفاده از بتن پرداختیم. این افزودنی عنوان کندگیر کننده دارد. امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله، اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.