مقاله

مزایای بتن غلطکی چیست؟

بتن غلطکی
امتیاز دهید

بتن غلطکی نوعی بتن بوده که برای بتن ریزی های حجیم مناسب بوده و اجرای آن به وسیله ی ماشین آلات سنگین راه سازی صورت می گیرد. بتن غلطکی همانند بتن معمولی از سیمان، سنگریزه ها و آب ساخته شده و در تولید آن از تکنولوژی بتن و خاک بهره برده خواهد شد. حمل و نقل، پخش و متراکم کردن این بتن به وسیله ی ماشین آلات راه سازی و عملیات خاکی صورت می گیرد. این بتن ترکیبی از سیمان پرتلند با اسلامپ صفر بوده که هم در روسازی راه ها و هم در ساخت سدها به کار می رود.

بیشتر بخوانید:

استفاده از بتن غلطکی در راه سازی در حال پیشرفت بوده و مهندسین در تلاش اند تا تجهیزات استفاده از این بتن را طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا ارتقاء دهند. این بتن، مصالح جدید ساخت سازه های حجیم بوده و به علت اجرای آن با تجهیزات راه سازی، زمان بتن ریزی و هزینه های اجرایی آن نیز کاسته می شود. با مقدمه ی گفته شده، در ادامه ی این مقاله به بررسی جزئیات بیشتر درباره ی این نوع بتن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه بمانید.

درباره ی ویژگی های بتن غلطکی چه می دانید؟

  • اول، بتن غلطکی به علت نوع اجرا از روانی مناسب برخوردار بوده و در تولید آن همواره سعی می شود تا نوع مصالح و نسبت های اختلاط آن مد نظر قرار گرفته شود.
  • دوم، استفاده از این بتن در مقایسه با روش های روسازی دیگر راحت تر و از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر خواهد بود.
  • سوم، سازه ای که با این بتن ساخته می شود، پس از تراکم از استحکام لازم برخوردار بوده؛ به همین جهت برای تقویت آن نیازی به فولاد نخواهد بود. نیست.
  • چهارم،از مزایای منحصر به فرد این بتن می توان به پایین بودن مصرف سیمان اشاره کرد و همین امر از نظر اقتصادی برای سازندگان هزینه ی زیادی در بر ندارد.
  • پنجم، ساخت سازه به وسیله ی این بتن به سرعت انجام می گیرد.

مزایای بتن غلطکی

مزایای استفاده از بتن غلطکی چیست؟

از مزایای بتن غلطکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       اول، دوام بالا:

بتن غلطکی بتنی سفت و محکم بوده که زمان استفاده باید از توانایی تحمل وزن غلطک برخوردار باشد. مقدار آب این بتن در برابر سایر بتن ها کمتر بوده و زمان استفاده از آن از روان کننده ها استفاده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

·       دوم، مقاومت فشاری بالا:

بتن غلتطکی که به جهت روسازی راه ها به کار می رود از مقاومت فشاری بیشتری در برابر بتن مورد استفاده برای سدسازی برخوردار است. مقدار سیمان در بتن مورد نیاز برای سد سازی کمتر و نسبت آب به سیمان بالا خواهد بود؛ چرا که در بتن ریزی های حجیم به علت مسائل حرارتی این نکات باید رعایت شوند. در روسازی راه ها، دوام و مقاومت فشاری بسیار حائز اهمیت بوده؛ در حالی که کم شدن مقدار سیمان و حرارت زائی چندان اهمیتی نخواهد داشت. بتن غلطکی که به جهت سطح رویه راه ها و جاده ها استفاده می گردد، باید مقاومت بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید  تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد

·       سوم، جدا نشدن سنگ دانه ها:

یکی از فاکتور های بسیار مهم در سد سازی های حجیم عدم جدا شدن سنگریزه ها از بتن غلطکی می باشد. از جمله عواملی که باعث جداشدگی بتن می شود، کم بودن مقدار سیمان و درشت بودن سنگدانه ها می باشد.

·       چهارم، عدم آب انداختگی:

آب انداختگی از جمله مسائلی بوده که در استفاده از بتن باید به آن توجه نمود. مقدار آب اختلاط در بتن غلطکی کم بوده، به همین جهت در این بتن آب انداختگی اتفاق نیفتاده و اگر لایه ای نازک از آب روی سطوح بتن غلطکی دیده شد، هیچ مشکلی پیش نمی آید.

قابلیت های بتن غلطکی

·       پنجم، مقاومت در برابر حمله ی سولفات ها:

بتن غلطکی مخصوص روسازی راه ها، از مقاومت بالایی در برابر حمله سولفات ها دارد. طبق نتایج مشخص شده که افزایش 12 الی 15 درصدی سیمان به مخلوط می تواند این مقاومت را افزایش دهد.

·       ششم، مقاومت در برابر سرما و گرمای شدید:

ساخت بتن غلطکی به گونه ای بوده که برای بالا بردن مقاومت آن در برابر یخ زدگی و یا ذوب نمی توان هوازایی ایجاد نمود؛ اما این بتن در برابر ذوب و انجماد از مقاومت بالایی برخوردار بوده و دچار آسیب نمی شود.

بیشتر بخوانید:

·       هفتم، مقاومت در برابر سایش:

از جمله مهم ترین مسائلی که در بحث راه سازی اهمیت دارد؛ مقاومت سایشی بالا می باشد. بتنی که بدین منظور استفاده می گردد؛ باید در برابر تردد وسایل نقلیه و ترافیک های سنگین از مقاومت لازم برخوردار باشد. سنگدانه هایی که در تولید بتن غلطکی به کار رفته؛ نقش مهمی در جلوگیری از سایش بتن از خود نشان می دهد. مقاومت سایشی بالا باعث مقاومت فشاری شده؛ در نتیجه بتن غلطکی سائیده و فرسوده نشده و عمر آن طولانی می شود.

·       هشتم، مقاومت در برابر لغزش:

به جهت مقاوم سازی بتن در برابر لغزش بر روی آن بافت ایجاد می نماید. این بافت با استفاده از برس های مخصوص بر روی بتن روسازی راه ایجاد می شود. مقاومت سطح جاده ها و راه های پر ترافیک در برابر لغزندگی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و همواره در بحث روسازی راه ها بدان توجه می گردد.

·       نهم، جرم حجمی بالا:

جرم حجمی بتن غلطکی در مقایسه با بتن معمولی به علت کم بودن میزان آب آن، بیشتر خواهد بود. میزان جرم متعارف برای این نوع بتن ها، 2400 الی 2500 است. مخلوط های بتن غلطکی کمی خشک بوده؛ از این رو تراکم آن ها بر جرم حجمی اثرگذار هستند. زمانی که رطوبت بالا رود، چگالی بتن متراکم شده کم شود. با انجام فرآیند هیدراتاسیون در بتن، مقداری از آب بتن ترکیب می شود و از بتن خارج نمی شود. به همین علت جرم حجمی بتن پس از هیدراتاسیون افزایش می یابد.

کلام آخر:

ما در این مقاله به بیان نکاتی درباره ی استفاده از بتن غلطکی و مزایای این نوع بتن اشاره نمودیم. همانطور که گفتیم، بتن غلطکی نوعی بتن روان بوده و از جمله مصالح نوین ساختمانی به حساب آمده که استفاده از آن در نهایت باعث کم شدن قیمت شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. همچنین استفاده از این بتن به راحتی انجام شده و سرعت کار را نیز افزایش می دهد. امیدواریم مطالعه ی این نوشته نکات مفید و ارزشمندی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده و به خوبی با این نوع بتن و مزایای آن آشنا شده باشید. در صورت داشتن تمایل می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.