سایر مقالات

معرفی انواع آهن آلات ساختمانی و کاربرد آنها

معرفی انواع آهن آلات ساختمانی و کاربرد آنها
1/5 - (1 امتیاز)

محصولات فولادی که به نحوی به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ساختمان کاربرد دارند را آهن آلات ساختمانی می نامند. اما این آهن آلات به انواع، شکلها و جنس های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این دسته بندی ها خواص منحصر به فردی داشته که در کاربرد آنها تاثیر گذار می باشد. در این مقاله قصد داریم به طور اجمالی در خصوص آهن آلات ساختمانی صحبت نماییم. محصولات فولادی که به نحوی به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ساختمان کاربرد دارند را آهن آلات ساختمانی می نامند. اما این آهن آلات به انواع، شکلها و جنس های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این دسته بندی ها خواص منحصر به فردی داشته که در کاربرد آنها تاثیر گذار می باشد. کاربرد آهن آلات ساختمانی به نحوی هستند که به سختی می توان برای هرکدام از آنها جایگزین مناسبی انتخاب نمود. از این رو در زمان طراحی می بایست دقت نمود برای هر مقصود آیتم مناسب انتخاب شود. در زمان انتخاب مصالح ساختمانی بسیار مهم است که قیمت آهن آلات ساختمانی نیز در نظر گرفته شود. خصوصا با توجه به نوساناتی که قیمت آهن آلات ساختمانی دارد شایسته است مهندسین طراح در برآورد کردن هزینه نهایی موضوع قیمت آهن آلات ساختمانی را به عنوان یک متغییر کلیدی در نظر بگیرند. انواع آهن آلات ساختمانی

آهن آلات ساختمانی با توجه به تاریخچه شکل گیری دارای نامگذاری های مشخصی بوده اند. به عنوان مثال یکی از اولین انواع آهن آلات ساختمانی تیرآهن می باشد. تیر ساختمانی یا Beam پیش از اینکه از آهن یا فولاد ساخته شود در ساختمان ها به صورت چوبی کار می شده است. پس از تولید تیرهای فولادی نام تیرآهن به آن اطلاق شده است. تیرآهن یا steel beam به لحاظ تاریخچه کاربرد این نام را گرفته است. اما بر اساس شکل نیز نام منحصر به فردی دارد. اصطلاح تیرآهن یا I-Beam به معنی تیر آهنی با شکل سطح مقطع I انگلیسی می باشد. از این رو دیگر انواع آهن آلات ساختمانی نیز بر حسب شکل سطح مقطع آنها نامگذاری می گردند. باید توجه داشت دسته ای از محصولات فولادی نیز هستند که شکل سطح مقطع مشخصی نمی توان برای آنها در نظر گرفت. به عنوان مثال توری ها یا رابیتس های گالوانیزه. اگرچه این محصولات در ساختمان به کار می روند اما در زمره پروفیل ها به حساب نمی آیند. با این حساب دو دسته اصلی در آهن آلات ساختمانی مشاهده می شوند:

پروفیل های ساختمانی

بر اساس آنچه گفته شد پروفیل های ساختمانی دسته ای از آهن آلات ساختمانی به حساب می آیند که شکل سطح مقطع آنها در طول آنها ثابت می باشد. کلمه پروفیل از profile یا به عبارتی شکل ظاهری گرفته شده است. این نوع از آهن آلات ساختمانی به نوبه ی خود به دو دسته عمده تقسیم بندی می شوند:

پروفیل های ساختمانی باز :

اگر سطح مقطع پروفیل تشکیل دهنده یک شکل هندسی باز باشد، این نوع پروفیل ساختمانی را پروفیل باز می نامند. نمونه ی این پروفیل ها نبشی، ناودانی، تیرآهن، پروفیل زد، سی پرلین و … می باشد.

پروفیل های ساختمانی

 پروفیل های ساختمانی بسته:

اگر سطح مقطع پروفیل تشکیل دهنده یک شکل هندسی بسته نظیر مربع، دایره یا مستطیل باشد به آن پروفیل ساختمانی بسته گفته می شود. قوطی پروفیل ساختمانی، لوله داربستی، ستونی ساختمانی و لوله مبلی در زمره ی این نوع پروفیل ها به حساب می آیند.

فولادهای ساختمانی

دیگر محصولات فولادی که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارند اما همانند پروفیل ها دارای شکل سطح مقطع مشخصی نمی باشند، فولادهای ساختمانی نام دارند. این نوع فولادها می توانند به صورت ورق باشند مانند ورق های سیاه، ورق گالوانیزه یا ورق روغنی و همچنین ورق های رنگی. می توانند مانند محصولات مفتولی به صورت توری یا سیم مورد استفاده قرار گیرند.

لازم به ذکر است انواع میلگرد به خصوص میلگرد آجدار نیز عملا از مهمترین آهن آلات ساختمانی به حساب می آیند. میلگردها نیز به دلیل داشتن شکل سطح مقطع مشخص در یک طول عملا پروفیل به حساب می آیند. این نوع آهن آلات ساختمانی بیشتر به مقاطع فولادی یا مقاطع فولادی مشهور می باشند.

انواع پروفیل آهنی

حال که با مفاهیم کلی آهن آلات ساختمانی آشنایی پیدا کردیم انواع پروفیل را با هم بررسی می کنیم. این دسته بندی بدون در نظر گرفتن پروفیل ساختمانی باز یا پروفیل ساختمانی بسته می باشد. به نوعی ترتیب آن بر اساس اولویت های این پروفیل ها در به کارگیری در ساختمان می باشند.

بیشتر بخوانید  نکات ایمنی کار در ارتفاع

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار Deformed steel rebar یکی از انواع آهن آلات ساختمانی به حساب می آید که از بنیان ساختمان سازی در آن کاربرد دارد. استفاده اصلی میلگرد در ساخت فونداسیون است. از میلگرد آجدار محصولاتی مثل میلگرد زیگزاگ، خاموت، عصایی، رکابی، سنجاقی تولید نموده و تمام آن ها در تقویت بتن به کار می روند. میلگرد آجدار وظیفه مقاومت در مقابل نیروهای کششی و برشی را در بتن آرمه بر عهده گرفته است. از بهترین میلگردهای موجود در ساختمان سازی میگرد ذوبی را می توان مثال زد. این میلگرد از تولیدات کارخانه ذوب آهن أصفهان است. البته میلگرد تولید کارخانه های دیگر که در بازار به میگلرد متفرقه مشهور می باشند نیز از شرایط استانداردی خوبی برخوردارند. برای مثال میلگرد سرمد ابرکوه، میلگرد بافق، میلگرد قائم، میلگرد ظفر بناب، میلگرد زاگرس، میلگرد نیشابور، میلگرد میانه، میگرد حسن رود گیلان و میلگرد امیر کبیر.

انواع پروفیل آهنی

تیرآهن

تیرآهن که تحت عناوین مختلفی شناخته می شود؛ از جمله  IPE، I-Beam و INP. این محصول نیز به نوعی از بنیادی ترین محصولات فولادی بوده که در ساختمان سازی به کار می رود. تیرآهن می تواند به عنوان اسکلت اصلی ساختمان به حساب آید. تیرآهن ها دارای درجه های متفاوتی از نظر کیفی هستند. بهترین تیرآهن موجود تیرآهن ذوبی نام دارد که تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان است. از تیرآهن های پرکاربرد دیگر می توان به تیرآهن فایکو، تیرآهن ماهان و تیرآهن ناب تبریز اشاره داشت.

ناودانی

یکی از پروفیل های باز پر کاربرد ساختمانی ناودانی یا U-Channel نامیده می شود. ناودانی علاوه بر همکاری با تیرآهن به منظور تکمیل اسکلت ساختمان، در تولید قاب های مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی نیز به کار می رود. بیشتر در مواردی که تقویت یا ساپورت سازه ای مورد احتیاج باشد از ناودانی استفاده می نمایند. از برترین برندهای ناودانی می توان به ناودانی شکفته مشهد اشاره داشت.

نبشی

نبشی آهن یا نبشی فولادی که به لاتین Steel angle bar  نام دارد از پروفیل های دیگر باز ساختمانی می باشد که می توان نام برد. نبشی فولادی نیز مثل ناودانی به نوعی در ساختمان سازی کاربردهای ثانویه دارد. استفاده در قاب سازی، تقویت اسکلت، نبشی کشی و یا وال پست از جمله کاربردهای نبشی محسوب می شود. معروف ترین برندهای این محصول را می توان نبشی شکفته مشهد، نبشی ناب تبریز، نبشی آریان فولاد، نبشی فولاد منظومه و نبشی اسپیرال در نظر گرفت.

قوطی آهن

قوطی آهن یا همان قوطی و پروفیل آهنی نیز در ساختمان سازی دارای کاربرد زیادی هستند. پروفیل های ساختمانی گستره دارای بسیار زیادی در ابعاد و ضخامت ها می باشند. بسته به طراحی مورد نظر می توان از قوطی آهنی در ساختمان سازی استفاده کرد.

ستونی ساختمانی

ستونی ساختمانی عملا همان قوطی آهن می باشد با ابعاد و ضخامت های بالاتر. از ستونی ساختمانی بیشتر در اسکلت فلزی استفاده می شود.

لوله داربستی

لوله داربستی نیز دارای کاربردی جانبی در ساختمان سازی است. مواردی که کار در ارتفاع و یا ساخت ساپورت های موقت مورد نیاز است از لوله داربستی بهره خواهند گرفت.

محصولات فولادی ساختمانی

ورق های فولادی

ورق های فولادی که شامل ورق سیاه یا ورق نورد گرم Hot rolled steel plate، ورق روغنی Cold rolled steel plate، ورق گالوانیزه و ورق رنگی فولادی هستند نیز در ساختمان سازی به کار می روند. ولی دامنه استفاده از آن ها را می توان از بنیادی ترین قسمت های ساختمان سازی مانند فونداسیون تا مرحله ی نازک کاری ساختمان و ساخت تجهیزات ساختمانی وسعت داد.

میلگرد

میلگرد‌ها شامل میلگرد آجدار، میلگرد ساده و میلگرد کلاف هستند و در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوان دارند. میلگردها به منظور بهبود مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرند، با وجود این که بتن خاصیت کششی ضعیفی دارد؛ ولی قابلیت متراکم سازی بالایی دارد. به منظور افزایش طول فولاد در شرایط دمایی بالا که مشابه با بتن است، میلگرد ها به شکل فولادی تولید می گردند.

محصولات فولادی ساختمانی

لوله گازرسانی

لوله های ساخته شده مورد قبول استانداردهای گازرسانی و تاسیسات از محصولات فولادی دیگر است که در ساختمان سازی هم به شکل لوله گازرسانی روکار و هم به طور لوله گازرسانی توکار کاربرد دارد.

لوله گالوانیزه تست آب

این نوع لوله ها نیز دارای استفاده های تاسیساتی و آبرسانی می باشد.

سیم مفتول

از سیم مفتول یا Steel wire rod اغلب در قسمت آرماتور بندی و تولید فونداسیون ساختمان بهره می گیرند. سیم مفتول برای کارخانه تولیدی یک محصول نهایی بوده و برای کارگاه های تولیدی محصولات مفتولی یک مواد خام محسوب می شود.

رابیتس گالوانیزه

رابیتس گالوانیزه برای انجام پلاستر و همچنین در ساخت قطعات پیش ساخته گچی و دکوراسیون ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.