انواع سقف, عرشه فولادی, مقاله, مقایسه سقف ها

مقایسه تخصصی سقف عرشه فولادی با سقف کامپوزیت

تفاوت عرشه و کامپوزیت
امتیاز دهید

با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی روز به روز سازه‌های سبک‌تر و جدیدتری طراحی و ساخته می‌شوند که از هر نظر کمک شایانی به این صنعت می‌کنند. همانطور که می‌دانید یکی از این سازه‌ها، سقف عرشه فولادی می‌باشد. با استفاده چشم‌گیر از این نوع سقف ساختمانی مطمعنا ممکن است چنین سوالی برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند مطرح شود که آیا سقف عرشه فولادی بهتر از سقف کامپوزیت است؟ و در کل فرق این دو نوع سقف ساختمانی در چیست؟ از این‌رو در ادامه این مقاله قصد داریم با بررسی هر یک از این نوع سقف‌های ساختمانی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر به این سوالات پاسخ دهیم.

 

آشنایی با سقف عرشه فولادی

همانطور که اشاره کردیم، سقف عرشه فولادی به تازگی وارد صنعت ساختمان‌سازی شده است اما در همین مدت زمانی کوتاه توانسته است مورد استفاده ساختمان‌سازهای زیادی قرار بگیرد چراکه دارای مزایای متعددی می‌باشد. درواقع سقف عرشه فولادی یک مقطع خمشی مختلط است که با استفاده از 4 جزء که شامل: ورق فولادی، گل‌میخ، آرماتور و بتن می‌باشند اجرا می‌شود.

آشنایی با سقف کامپوزیت

درواقع سقف‌های کامپوزیت ترکیبی از فولاد و بتن می‌باشند که در هنگام اجرای آن‌ها برای اینکه یکپاچگی آن‌ها به طور کامل حفظ شود از نبشی که نوعی برشگیر است استفاده می‌کنند. نبشی با بتن درگیر می‌شود و موجب ایجاد یکپارچگی در سقف می‌شود.

تفاوت‌های سقف عرشه فولادی با سقف کامپوزیت

از آن‌جایی که سقف‌های عرشه فولادی به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی می‌توان آن‌هار ا حمل‌و‌نقل کرد و درنهایت آن‌ها را به راحتی نصب کرد سرعت اجرای سقف عرشه فولادی حدود 10 برابر بیشتر از سقف کامپوزیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید  کوپلر میلگرد چیست انواع و مشخصات فنی آن

با سرعت بالایی که در اجرای سقف‌های عرشه فولادی وجود دارد امکان بازگشت سرمایه خیلی سریع‌تر از زمانی است که از سقف‌های کامپوزیت در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

همانطور که در مقالات پیشین نیز اشاره کردیم، هنگام اجرای سقف عرشه فولادی این امکان وجود دارد که بتوان در چندین طبقه به صورت هم‌زمان عملیات بتن‌ریزی را انجام داد اما در سقف کامپوزیت چنین امکانی وجود ندارد.

در سقف عرشه فولادی میزان استفاده از تیرهای فرعی نسبت به سقف کامپوزیت خیلی کمتر می‌باشد چراکه فاصله بین تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی تا 3 متر بدون استفاده از قالب‌بندی قابل افزایش است از این‌رو تعداد تیرهای فرعی کاهش پیدا می‌کند درصورتی که در سقف کامپوزیت فاصله بین تیرهای فرعی 90 سانتی‌متر است و این امر موجب افزایش استفاده از تیرهای فرعی می‌گردد.

سقف‌های عرشه فولادی نسبت به سقف‌ها کامپوزیت حدود 50 کیلوگرم بر مترمربع دارای کاهش وزن می‌باشند.

اقتصادی‌تر بودن اجرای سقف عرشه فولادی نسبت به سقف کامپوزیت چراکه با استفاده از سقف عرشه فولادی میزان استفاده از فولاد و بتن کاهش پیدا می‌کند درنتیجه هزینه کلی برای اجرای پروژه ساختمانی نیز کاهش پیدا می‌کند.