سایر مقالات

نحوه تشخیص سایز میلگرد

نحوه تشخیص سایز میلگرد
امتیاز دهید

شیوه ی تشخیص سایز میلگرد:

میلگرد چیست؟

میلگرد چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

میلگرد از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز در سازه های بتن آرمه می باشد و به همین جهت باید دارای مقادیر دقیق در سایز و وزن باشد، به همین خاطر همه ی میلگرد ها بر اساس استاندارد جهانی دین تولید و عرضه شده و سایز میلگرد نیز با همین استاندارد برآورد شده و انطباق داده می شود تا وزن نهایی سازه درست محاسبه گردد. البته استانداردهای دیگری نیز وجود دارد که هر کشور یک نوع از آن ها را به منظور تولید در کارخانه های خود برمی گزیند.

میلگرد

بنابر استاندارد دین به منظور به دست آوردن وزن هر شاخه میلگرد باید از فرمول زیر کمک گرفت:

وزن میلگرد = (شعاع (میلیمتر) * شعاع (میلیمتر) * 3.14 * 7.85  / 1000) * طول (میلیمتر))

و در نهایت با این فرمول وزن هر شاخه بر اساس استاندارد دین به دست خواهد آورد. همچنین می توان با مراجعه به جدول اشتال وزن هر شاخه را پیدا خواهد کرد.

درباره ی میلگرد چه می دانید؟

مهندسین و معماران با تجربه شیوه های دیگری برای خود دارند که می توانند به کمک آن ها به راحتی سایز میلگردها را تشخیص دهند، سایز و وزن به صورت مستقیم بر قیمت میلگرد اثرگذار هستند که البته دقت آن ها تفاوت دارد. در این جا به برخی از این شیوه ها به اختصار اشاره ای می کنیم:

  • اول، تشخیص چشمی سایز میلگرد که البته درصد خطا و اشتباه در این شیوه بسیار بالا است.
  • دوم، استفاده از انگشتان دست که شیوه ای سریع و حرفه ای می باشد برای مهندسین و معماران زرنگ که خودشان از پیش از اندازه بند انگشتان شان آگاهی دارند؛ درنتیجه انگشتان خود را روی میلگرد گذاشته و به راحتی و بدون هیچ وسیله ای سایز میلگرد را متوجه خواهند شد.
  • سوم، به کار بردن شابلون، این یک شیوه ابتکاری میان معماران و مهندسان ناظر می باشد که از قضا از دقت بالایی نیز برخوردار می باشد. به ویژه برخی از کسانی که از شابلون های آماده استفاده می کنند که سایز میلگردها روی آن مشخص شده است و کار را به مراتب ساده تر و دقیق تر خواهد کرد.
  • چهارم، ریسمان یا طناب که به دور میلگرد بسته می شود و با در نظر گرفتن محیط و قطر، سایز آن را به دست خواهند آورد.
  • پنجم، وزن کردن که این شیوه پیش از بسته شدن آرماتورها امکان پذیر می باشد؛ چرا که باید یک شاخه یک متری از میلگرد مد نظر، وزن شده و در فرمول زیر قرار داده شود تا  اول وزن و سپس سایز میلگرد به دست آید:
بیشتر بخوانید  رول فرمینگ عرشه فولادی

وزن یک شاخه یک متری میلگرد = ( 7.850*3.14*شعاع (میلیمتر)*شعاع(میلیمتر)) / 1000

میلگرد چیست؟

  • ششم، کولیس که یکی از دقیق ترین شیوه ها به منظور تشخیص سایز میلگرد می باشد که باید به وسیله کولیس قطر میلگرد را اندازه گرفت و نمره آن را مشخص نمود؛ نکته قابل توجه در این شیوه توجه به تفاوت میان سه مدل قطر میلگرد (اسمی، زمینه و خارجی) می باشد.
  • هفتم، به کارگیری آچار فرانسه که این نیز شیوه ی تقریبا دقیق می باشد به شرطی که از آچار فرانسه مدرج استفاده گردد که سایزهای مشخص با آن اندازه گیری شده و همان مقادیر، معیار  برای تشخیص سایز بقیه میلگردها قرار داده می شود.