مقاله

نقش آرماتور در سقف عرشه فولادی

ارماتور2
امتیاز دهید
همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین عواملی که در اجرای هر صنعتی باید رعایت شود، سرعت بالا است. صنعت ساختمان‌سازی نیز یکی از صنایع پیشرفته و در حال توسعه می‌باشد که اجرای پروژه‌های ساختمانی با سرعت بالا در آن از اهمیت بالایی برخوردار است به‌گونه‌ای که امروزه محققان و مهندسین این صنعت به دنبال راهکارهایی برای افزایش سرعت اتمام یک پروژه ساختمان‌سازی هستند. یکی از این راهکارها که تقریبا به تازگی به کشور ما وارد شده است درحالی که کشورهای پیشرفته سال‌ها است از آن در صنعت ساختمان‌سازی خود استفاده می‌کنند، سقف عرشه فولادی می‌باشد. سقف عرشه فولادی دارای مزیت‌های زیادی است اما یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که دارد و موجب شده است که امروزه به صورت گسترده‌ای از این نوع سقف استفاده گردد، سرعت بالا در اجرا می‌باشد. چراکه در پیاده‌سازی سقف عرشه فولادی برخی از عملیات‌های ساختمان‌سازی سنتی مانند قالب‌بندی حذف گردیده‌اند و علاوه‌بر این امکان بتن‌ریزی چندین طبقه به صورت هم‌زمان نیز فراهم شده است از این‌رو سقف عرشه فولادی در اجرا سرعت بسیار بالایی دارد. این سقف ساختمانی از 4 جزء اصلی تشکیل شده است که این اجزا شامل: ورق فولادی، برشگیر، آرماتور و بتن می‌باشند. در مقاله‌های قبلی نقش ورق فولادی و برشگیر در سقف عرشه فولادی را مورد بررسی قرار دادیم اما در ادامه این مقاله به نقش آرماتور در این نوع سقف ساختمانی می‌پردازیم.

درواقع آرماتور به دو نوع میلگردهای حرارتی و میلگردهای سازه‌ای تقسیم می‌شود که در ادامه کاربرد هر یک را بررسی می‌کنیم.
  • میلگردهای حرارتی
همانطور که می‌دانید آخرین مرحله از اجرای سقف عرشه فولادی، اجرای عملیات بتن‌ریزی می‌باشد. زمانی که عملیات بتن‌ریزی در سطح وسیعی انجام می‌شود اگر بتن در شرایط هوایی قرار داشته باشد که به طور ناگهانی تغییر دما اتفاق بیافتد، پس از ینکه بتن سخت شد دچار ترک‌خوردگی می‌شود از این‌رو برای جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن در اثر تغییر شرایط هوای ناگهانی از میلگردهای حرارتی استفاده می‌کنند. این نوع از میلگردها با قطر 8 میلی‌متری ساخته و تولید می‌گردند.
  • میلگردهای سازه‌ای
بیشتر بخوانید  ورق استیل
محل استفاده از این نوع میلگرد به دو عامل بستگی دارد که این دو عامل شامل: نوع طراحی و نوع اسکلت سازه که یا از جنس فلز است و یا از جنس بتن، می‌باشد. به‌‌گونه‌ای که در اسکلت فلزی، ورق‌های فلزی نقش میلگردهای کششی را بازی می‌کنند اما در سازه با اسکلت بتنی در تمامی شیارهای ورق‌های فلزی از میلگردهای سازه‌ای و یا کششی استفاده می‌کنند از این‌رو اندازه و فاصله میلگردهای سازه‌ای در سازه اسکلت بتنی کاملا به طول دهانه ورق‌های فلزی بستگی دارد.