سقف کاذب و انواع آن

صفر تا صد اجرای سقف کاذب، مزایا و معایب انواع سقف کاذب

مزایا و معایب انواع سقف کاذب
1/5 - (1 امتیاز)

سقف کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

امروزه، سقف کاذب در معماری داخلی خانه پرطرفدار شده است. سقف های کاذب، معمولا به عنوان سقف دوم، زیر سقف اصلی قرار می گیرند و پوششی جهت سقف اصلی می باشند. استفاده از سقف کاذب، به علت ایجاد فضای آکوستیک و امکان اضافه کردن مصالح تزئینی و نورپردازی خانه دارای محبوبیت زیادی شده است. سقف ‌های کاذب انواع مختلفی دارند: 

  • اول، سقف کاذب کناف. 
  • دوم، سقف کاذب پی ‌وی ‌سی. 
  • سوم، سقف کاذب چوبی. 
  • چهارم، سقف کاذب شیشه ‌ای. 

در این مقاله با انواع سقف ‌های کاذب بیشتر آشنا خواهید شد. پس با ما همراه بمانید.

در مورد اجرای سقف کاذب چه می دانید؟

  • سقف‌ های کاذب، به سقف اصلی و دیوار های اطراف متصل شده و سازه ‌ی اصلی، بارِ آن را تحمل خواهد کرد. اگر چه نام آن کاذب است و طوری القا می کند که موقتی بوده و محکم نیست؛ اما با اتصال به سقف اصلی و دیوار ها، آن ها هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد.
  • سازه ‌ی سقف کاذب، به صورت پیش‌ ساخته در کارخانه تولید شده و از مصالح بسیار سبکی تولید خواهند شد.
  • در بحث صرفه ‌جویی، انرژی و عایق‌ بندی ساختمان‌ ها، به سقف نیز به عنوان بخشی از خانه که انرژی را هدر خواهد داد، توجه شده است. به همین علت، از سقف های کاذب، برای عایق شدن در برابر صدا و حرارت استفاده می کنند.
  • همان‌طور که پیش از این گفته شد، با استفاده از سقف های کاذب، به راحتی می توان تاسیسات ساختمان را مخفی کرده و نور پردازی‌ های دکوراتیو را به سادگی حل کرد. نکته ی جالب درباره ی سقف ‌های کاذب، آن است که می‌ توان برای تاکید در نورپردازی یک قسمت از منزل، برای مثال، میز ناهارخوری، از آن ها کمک گرفت و آن نقطه از خانه را به نقطه ی کانونی مبدل کرد.
  • به طور معمول، سقف ‌های کاذب، از پی ‌وی ‌سی، آهن، گچ، چوب، فلز، طلق، کامپوزیت و یا ترکیبی از آن ها ساخته می شود. سقف ‌های کاذب کناف، سقف ‌های کاذب پی ‌وی ‌سی، سقف‌ های کاذب چوبی و سقف‌ های کاذب شیشه ‌ای چهار مدل محبوب از انواع آن می باشند.

سقف ‌های کاذب، در نمونه‌ های مختلفی تولید می ‌گردند و در معماری داخلی ساختمان ‌ها بسیار پرکاربرد شده اند. آن ها به نمای ساختمان، زیبایی قابل توجهی هدیه می دهند. سقف های کاذب از شش قسمت میلگرد، نبشی، گچ کاری و غیره تشکیل می شوند. پیچیده ‌ترین نوع آن ها از شش قسمت متشکل است. در ادامه قصد داریم تا شما را با سقف کاذب، ویژگی ‌ها و فرایند تولید آن آشنا کنیم.

سقف کاذب:

سقف کاذب یا (Dropped ceiling) به عنوان سقف اصلی یا پوشش زیر سقف، به کار برده می شود. این سقف، علاوه بر پوشش دهی تأسیسات سقف اصلی، در مواردی مانند زیبا سازی در معماری داخلی استفاده شده و نقش جلوگیری از اتلاف انرژی را به عهده دارند.

ویژگی ‌های سقف کاذب

سقف ‌های کاذب، جایگاه ویژه ‌ای در معماری داشته؛ به طوری که برای ایجاد فضایی زیبا، از بهترین گزینه ها برای طراحان به حساب می آیند.

  • کم شدن انتقال حرارت به بیرون یا از درون ساختمان.
  • به حداقل رسیدن انتقال انرژی صوتی و ایزولاسیون ساختمان نسبت به صدا.
  • ایجاد فضایی زیبا و مدرن در طرح داخلی خانه.
  • دسترسی آسان به تأسیسات زیر سقف.
  • طول عمر و اجرای آسان.

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب از آن دسته محصولاتی بوده که زمینه ی ابتکار عمل و خلاقیت بیشتر را برای معمار به ارمغان آورده و فضای بیشتری برای اجرای طرح‌ های جدید به آن ها ارائه می کند. در هنگام اجرای سقف کاذب، از ورق رابیتس استفاده شده و این نمونه از سقف های کاذب، بیشتر در محیط ‌های مسکونی کاربرد دارند.

سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آگوستیک، فاصله ‌ای تا سقف اصلی ایجاد کرده و مانند عایقی در برابر حرارت و صدا هستند. سقف اصلی نیز در برابر حرارت و صدا مانند عایق عمل می کند. سقف ‌های کاذب معمولاً در مکان‌ های پر سر و صدا به کار می رود. در شرایطی که می خواهید صدا منعکس نشود، باید از نوع آکوستیک آن ها استفاده کنید.کاربرد سقف آکوستیک، معمولا در سینما ها، تالار ها، محل ‌های اجرای همایش و استودیو های ضبط بوده و جنس آن به طور معمول، پارچه، مقوای فشرده و در برخی موارد گچ می باشد.

سقف کاذب پی ‌وی ‌سی (PVC)

سقف کاذب پی وی سی (PVC) در زمانی کاربرد دارد که هزینه کم و زمان نصب، محدود بوده و نصب آسان مد نظرِ فرد باشد. تنوع رنگ و طرح در آن ها زیاد بوده و به عنوان یک عایق عمل می ‌کنند. مواد قالب این محصول، پلاستیک بوده و به همین دلیل، قابل شست و شو می‌ باشد. از دیگر ویژگی‌ های این سقف ها، ضد رطوبت بودن آن ها بوده که گزینه ی مناسبی برای نواحی شمال کشور و شهر های باران خیز می‌ باشند. از این سقف ها در ساخت حمام و توالت نیز استفاده می کنند.

سقف کاذب آلومینیومی

در برخی از مکان ‌های عمومی، کارِ تأسیسات و لوله کشی مربوط به سقف زیاد بوده و سیستم ‌های روشنایی ممکن است دچار مشکل شوند. در صورتی که نیاز به رسیدگی تأسیسات، تعمیر و تعویض زیاد است، باید از سقف‌ های کاذب استفاده شود؛ چرا که استفاده از سقف ‌های غیر کاذب و معمولی، امکان دسترسی به سیستم‌ های روشنایی و لوله کشی را نخواهند داد. همچنین  سقف های معمولی اگر در این شرایط قرار بگیرند، زخمی ‌شده و جلوه ای زشت و نامطلوب به مکان می‌ بخشد. کاربرد عمده ی سقف کاذب آلومینیومی، به علت ضد آب بودن در استخر ها و پارک ‌های آبی سر پوشیده، اداره ‌ها، بیمارستان ‌ها، فرودگاه ‌ها و به ندرت در سقف مکان‌ های مسکونی به کار می رود.

سقف کاذب پیش ‌ساخته ی گچی

سقف ‌های پیش ساخته ی گچی، همان سقف‌ های آلومینیومی ۶۰ در۶۰ بوده که پوشش گچی در آن ها را می پوشاند. این قطعات دارای وزن سبک و قابلیت نصب بسیار ساده بوده و مثل سقف‌ های آلومینیومی در کنار یکدیگر چیده می ‌شوند. این محصول نسبت به دیگر سقف ‌های گچی، وزن سبک ‌تری داشته که این امر نصب آسان ‌تری را فراهم می‌ کند.

کارایی سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم به صورت مشبک جهت تهویه ی هوا، طراحی شده و همچنین مقاوم در برابر خوردگی، زنگ زدگی و آتش سوزی می‌ باشد. راحتیِ کار با این نوع سقف کاذب و قابلیت تعویض آسان آن، این محصول را به پر کاربرد ترین سقف های کاذب تبدیل کرده است. سقف کاذب گریلیوم، بیشتر در مترو، ساختمان ‌های پرجمعیت و بزرگ و غیره استفاده می شود. 

سقف کاذب تصویر دار یا آسمان نما

سقف ‌کاذب آسمان نما، ایده ‌ای جدید برای زیباسازی دکوراسیون داخلی می باشد. ویژگی مهم این سقف ‌ها، مقاومت در برابر خوردگی و  زنگ زدگی می‌ باشد. آن‌ ها، در لابی هتل ‌ها، مجتمع ‌های مسکونی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف کاذب

در کدام قسمت های خانه از سقف کاذب استفاده کنیم؟

ممکن است با شنیدن نام سقف کاذب، به یاد سقف حمام و سرویس بهداشتی بیفتیم. از آن جا که رد کردن سیم‌ های تاسیسات، از بالای این سقف، راحت ‌تر می باشد؛ از این سقف در این دو فضا  استفاده خواهد شد. علاوه بر آن، جنس پی ‌وی ‌سی ضد آب بوده و در برابر رطوبت نیز مقاومت کافی دارد. بنابراین از جنس پی ‌وی ‌سی در حمام و سرویس بهداشتی استفاده می کنند. البته کاربرد این سقف‌ ها تنها برای این دو فضا نبوده و در سایر اتاق ‌ها نیز از  این مدل سقف ‌ها استفاده می‌ شود که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد. 

انواع سقف کاذب:

-مدل رابیتس

سقف کاذب رابیتس، از رایج ‌ترین انواع سقف ‌های کاذب می باشد. رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه بوده که سیم آرماتوربندی را به شبکه ی فرعی وصل می‌ کند. رابیتس دو نوع برجسته و مسطح دارد. نوع برجسته ی آن، برای دهانه ‌های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه ‌های کوچک استفاده می گردد. سقف رابیتش را از نبشی، میلگرد و ورق‌ های مشبک گالوانیزه تولید می کنند.

مزیت سقف رابیتس:

  • دسترسی آسان به مصالح.
  • طرح‌ های متنوع.

معایب سقف رابیتس:

  • مصرف زیاد گچ.
  • وزن زیاد.
  • سرعت اجرای پایین.
  • لزوم توجه به آب ‌و هوا در زمان گچ ‌کاری.

-سقف کاذب کناف

مدل کناف نیز جزو مدل ‌های پرطرفدار سقف کاذب بوده و در دو نوع دکوراتیو و ساده طراحی می ‌شود. سقف کاذب کناف، دو مدل اصلی دارد:

  • اول، سقف ‌های کاذب مدل کناف یکپارچه:

مدل کناف یکپارچه، از زیرسازی فولادی با وزن سبک ساخته شده و پنل ‌های گچی روکش‌دار بر روی آن نصب خواهد شد.

  • دوم، مدل کناف مشبک:

سقف کاذب کناف مشبک، از سازه ‌های سپری و کاشی ‌های سقفی شبکه ‌ای تشکیل می شود و آویز آن، موجب متصل شدن به سقف اصلی می شود.

مزیت مدل کناف:

  • وزن سبک.
  • قیمت ارزان.
  • تعمیر و نگهداری آسان.

-مدل پنل ‌های از پیش‌ ساخته ‌ی گچی

این نوع سقف کاذب، از آلومینیوم ساخته ‌شده و قطعات پیش‌ ساخته ‌ی گچی، درون آن جای می گیرد. در این سقف، می ‌توان طرح ‌های مختلفی ساخت و قطعات سقف ‌های کاذب را با پنل ‌های از پیش‌ ساخته ‌ی گچی تعویض نمود. همچنین می‌ توان با هزینه ی کمتری آن را رنگ نمود.

مزیت سقف ‌هایی با پنل‌ های از پیش ‌ساخته ‌ی گچی:

  • مقاومت بالا، در برابر آتش سوزی.
  • سازگار با محیط زیست.
  • ایمنی بالا در برابر زلزله.
  • اجرای آسان و سریع.

-مدل گریلیوم

مدل گریلیوم از انواع سقف تزئینی به حساب می آید و جنس آن از آلومینیوم یا آلیاژ می باشد. به این مدل، سقف باز نیز گفته خواهد شد. علت این نام‌گذاری، آن است که آن چه پس از نصب سقف، دیده می‌ شود، حفره ‌های مربعی شکلی بوده که مجاور یکدیگر نصب شده ‌اند. سقف گریلیوم را می ‌توان با دیگر سقف ‌های کاذب نیز ترکیب کرد. سقف مدل گریلیوم، مانند سایر سقف‌ های کاذب با آویز، زنجیر و یا سیم مفتول نصب کرد.

مزیت سقف مدل گریلیوم:

  • استفاده از این مدل در پشت کانال، دریچه و … رایج است.

 

-مدل سقف کاذب چوبی:

سقف چوبی برای اغلب افراد، نوستالژیک بوده و آن ها را به یادِ خاطره‌ ی خانه ‌های قدیمی و به خصوص در شمال ایران می اندازد. لازم است بدانید که اجرای سقف چوبی کار دشواری می باشد؛ اما سقف کاذب چوبی کار را ساده تر می کند. اگر می خواهید از چوب در سقف برای زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی استفاده کنید، سقف کاذب چوبی برای شما مناسب تر است. سقف کاذب چوبی از چهار تراش یا فولاد تشکیل شده و قسمت فرعی آن متشکل از چوب است.

-مدل ترکیبی:

سقف ترکیبی، همان‌طور که از نام آن پیداست، از چند نوع سقف کاذب که به شکل طرح هندسی درآمده‌اند، تولید می ‌شوند. برای اجرای این سقف، باید طرح انتخابی شما متناسب با سازه ‌های سقف‌ های کاذب قرار بگیرد؛ همچنین پیش از نصب مدل ترکیبی باید زیرسازی مناسب با آهن ‌کشی انجام گیرد.

بیشتر بخوانید  تفاوت های اساسی بین سقف های رابیتس و کناف

-سقف ‌های آلومینیومی:

سقف مدل آلومینیومی نوعی دیگری از سقف کاذب بوده که با استفاده از کاشی ‌های آلومینیومی ساخته می ‌شود. 

مزیت استفاده از مدل آلومینیومی:

  • نصب و اجرای راحت و سریع.
  • مقاوم در برابر آتش‌ سوزی.
  • قابل شست ‌و شو.
  • عمر طولانی.

همان طور که از نام سقف ترکیبی پیداست، از اِجرایِ چند نوع سقف کاذب که به شکل طرح هندسی درآمده‌اند، تولید می ‌شوند.

-مدل سقف مدل آکوستیک:

سقف ‌های کاذب آکوستیک، جهت کاهش سر و صدا، روش بسیار کاربردی بوده که اگر با ابزار پر سر و صدا سروکار دارید، یا در خانه آلات موسیقی می ‌نوازید؛ مدل آکوستیک مشکل شما را حل خواهد کرد. سقف آکوستیک را از پلاک ‌های چوبی و گچی، ورقه ‌های مقوایی فشرده و پارچه چین‌ دار تولید می کنند. از سقف مدل آکوستیک، در سینما ها و سالن ‌های کنفرانس نیز استفاده می ‌گردد.

مزیت استفاده از مدل آکوستیک:

  • سادگی اجرا.
  • عایق صدا.
  • مقام در برابر آتش ‌سوزی.
  • قیمت مناسب.

– مدل طلقی:

سقف مدل طلقی، نوعی از این مدل سقف ‌ها بوده که نور را از خود عبور می‌ دهد و برای فضا هایی مثل گلخانه بهترین انتخاب می باشد. برای اجرای این سقف ‌ها، از شبکه ‌بندی سقف مدل کناف استفاده می‌ گردد.

مزیت استفاده از مدل طلقی:

  • هزینه ی نسبتا پایین.
  • سرعت نصب بالا.

-مدل سقف کاذب شیشه ‌ای:

در سقف کاذب شیشه ‌ای، از شیشه ‌های تزئینی جهت پوشش سقف استفاده می ‌کنند. این نوع سقف، جزو انواع تزئینی دسته‌ بندی بوده که در طراحی و تولید شیشه می‌ توان رنگ یا طرح موجود در فضا ها را به راحتی و بر روی شیشه پیاده کرد. در این مدل، به غیر از طرح و رنگ، ابعاد شیشه نیز قابل انتخاب می باشد. سقف مدل شیشه ‌ای امنیت کافی را داشته و همان‌طور که از نام آن پیداست، سقف شیشه‌ ای به دلیل شفافیت، نور را به راحتی از خود عبور می ‌دهد. درنتیجه از سقف جنس شیشه ‌ای می ‌توان برای نور پردازی بیشتر قسمتی از خانه و یا سقف گلخانه استفاده کرد. نظافت سقف شیشه‌ای نیز بسیار ساده و راحت می باشد.

سقف کاذب شیشه‌ ای را می ‌توان با مصالح دیگری مانند چوب و گچ نیز ادغام کنید. سقف شیشه ‌ای به شکل ‌های مختلف دایره ‌ای، نواری، مربع مستطیلی و… ساخته شده و معمولا از سقف مدل شیشه ‌ای در آشپزخانه، لابی، پاسیو، اداره و تالار استفاده خواهد کرد.

مزیت استفاده از سقف ‌های کاذب شیشه ‌ای:

  • عبور نور.
  • نظافت ساده.
  • پیاده‌ سازی ساده.
  • در طرح‌ ها و رنگ‌ های متنوع وجود دارد.

معایب سقف کاذب شیشه ‌ای:

  • وزن زیاد.
  • هزینه ی نصب نسبتا زیاد.

-مدل سقف کاذب پی ‌وی ‌سی:

پیش از این گفته شد که برای سقف سرویس بهداشتی و حمام، می توان از سقف‌ های کاذب پی ‌وی ‌سی استفاده کرد. سقف ‌های مدل پی ‌وی ‌سی از محبوب ‌ترین انواع سقف ‌های کاذب بوده که از آن در دکوراسیون داخلی نیز استفاده‌ می گردد.

  • مزیت سقف کاذب پی ‌وی ‌سی.
  • مقاوم در برابر رطوبت.
  • ضد آب.
  • مقاوم در برابر حشرات، قارچ و باکتری.
  • قیمت نسبتا معقول.

-مدل سقف ‌های کاذب مدل تصویری:

سقف مدل تصویری، در این صنعت بسیار تازه‌ بوده و بیشتر خاصیت دکوراتیو دارد. سقف مدل تصویری، به دو دسته ‌ی آسمان مجازی و کشسان تقسیم می ‌شود.

-مدل سقف ‌های کاذب مدل کشسان:

سقف مدل کشسان، به علت جنس و شیوه ی نصب، به این نام شناخته می شود. سقف کشسان از جنس نوعی پارچه‌ ی پی وی سی منعطف بوده که قابلیت تحمل وزن زیاد را دارد.

مزیت استفاده از سقف‌ کشسان:

  • مقاوم در برابر آب و رطوبت.
  • مقاوم در برابر آتش‌ سوزی.
  • قابلیت تحمل وزن بالا.

استفاده از سقف ‌های مدل آسمان مجازی:

سقف مدل آسمان مجازی را با طلق‌ های شفاف ساخته و آن را در دسته ‌بند

ی سقف مدل طلقی نیز قرار می دهند. سقف آسمان مجازی ابعاد و ضخامت ‌های مختلفی دارد.

تا به اینجا مزایای انواع سقف ‌های کاذب را به صورت جداگانه بررسی کرده ایم؛ اما نصب این سقف به طور کلی و فارغ از مدل آن، مزایایی دارد. این مزایا را به صورت مختصر برایتان شرح داده ایم: 

  • در این مدل، سقف می تواند جا به ‌جا شود و هزینه ی اجرای آن، در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی ارزان ‌تر است.
  • این سقف ‌ها در کاهش سر و صدا بسیار موثر بوده و به ‌خصوص برای واحد های آپارتمانی بسیار مناسب خواهد بود. 
  • تعمیر این سقف ‌ها به آسانی ممکن است.
  • سیم‌ های تاسیسات و دیگر موارد را می ‌توان با این سقف‌ ها پوشش داد.
  • یکی از مهم ‌ترین مزایای سقف‌ های کاذب، جلوگیری کردن از هدر رفت انرژی می باشد. با اجرای درست این سقف‌ ها، مصرف سوخت به حداقل خواهید رسید و انرژی به کمترین میزان هدر می ‌رود.
  • این سقف ‌ها جهت ایده ‌های دکوراسیون داخلی منزل، به خصوص نور پردازی مناسب ‌ترین گزینه می باشد.

نحوه نصب سقف کاذب

برای نصب انواع سقف کاذب در ابتدا باید مواد موردنیاز برای زیرسازی را آماده کرد. یکی از مهم‌ترین تجهیزات نبشی است. در مرحله اول باید نبشی‌های موردنظر را دور تا دور محلی که قصد نصب سقف کاذب دارید نصب کنید. نبشی‌ها نقش سازه باربر را دارند. همچنین قبل از آن باید به محاسبه فاصله سازه باربر و سازه پنل خور پرداخت که از طریق میزان وزن سقف کاذب و مقاومت آن در برابر حریق به دست می‌آید.

مراحل نصب نبشی ها متناسب با ارتفاع سقف کاذب

در زمان نصب نبشی‌ها باید ابتدا ارتفاع نصب سقف کاذب را اندازه‌گیری کرده و آن را علامت بزنید. پس از آن ارتفاع نبشی‌ها را بر روی دیوار علامت بزنید. برای انجام این مراحل باید از تراز استفاده کنید که محاسبات را به صورت کاملاً دقیق انجام می‌دهد. در مرحله بعد نوبت به نصب سازه‌های سپری و چیدمان تایل‌ها می‌رسد. سازه‌های سپری که به‌عنوان سازه‌های فرعی شناخته می‌شوند نقش مهمی در تحمل بار تایل‌ها دارند. برای نصب صحیح سازه‌های سپری باید طنابی را از یک نبشی به نبشی مقابل آن متصل کرده و در فواصل ۱۲۰ سانتی‌متر از یکدیگر این کار را تکرار کرد.

در مرحله بعدی از طریق اتصال سیم مفتول یا فنر آویز به سازه‌های سپری به نصب نبشی به سقف اصلی سازه پرداخته می‌شود. با توجه به نوع و جنس سقف کاذب فواصل نصب آویزها تعیین می‌شوند. تعداد روشنایی‌ها در محاسبه این فواصل نیز تأثیرگذار هستند. پس از نصب نبشی‌ها باید محل قرار گرفتن روشنایی‌ها را به دقت مشخص کرد و سپس نصب آویزها را آغاز کرد. به‌طور‌کلی وظیفه اصلی آویزها مهار کردن وزن سقف کاذب است.

مزایای استفاده از سقف کاذب

سقف کاذب کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد که برای پوشاندن لوله‌ها و سیم‌کشی‌های نصب شده به کار می‌رود. سقف کاذب در زیبایی ساختمان نقش بسیار مؤثری دارد و می‌تواند تأسیسات را پوشش دهد. استفاده از سقف کاذب با مزایای فراوانی همراه است که عبارت‌اند از:

  • موجب آکوستیک فضا می‌شود و از رد و بدل شدن صدا بین طبقات جلوگیری می‌کند.
  • در تغییر دکوراسیون داخلی محیط و زیبایی ساختمان تأثیر زیادی دارد.
  • وزن کمی دارد و حل و نقل و جابه‌جایی آن را بسیار آسان می‌کند.
  • نسبت به سقف‌های اصلی از تعمیر و بازسازی کمتری برخوردار است.
  • به آسانی تعویض و تعمیر می‌شود و قابلیت شست و شو دارد.
  • رطوبت را به خود جذب نمی‌کند.

معایب استفاده از سقف کاذب

استفاده از سقف کاذب در ساختمان‌ها موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود و از اتلاف دما جلوگیری می‌کند. به این منظور انرژی دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی هدر نمی‌رود و کاهش هزینه‌های انرژی را در پی دارد. این مزایا باعث شده تا استفاده از سقف کاذب با رشد چشمگیری مواجه شود. بهتر است درباره معایب سقف کاذب نیز صحبت کنیم که عبارت‌اند از:

  • به مراقبت و نگهداری دائمی نیاز دارد و از سازه‌های همیشگی محسوب نمی‌شود.
  • برای ساختمان‌هایی که دارای سقف کوتاه هستند مناسب نیست.
  • پس از گذشت سال‌ها فرسوده می‌شود.
  • امکان تخریب آن در برابر بارهای وارده وجود دارد.
  • سقف مدل کاذب، ارتفاع اتاق را کم کرده و برای کسانی که سقف‌ های بلند را ترجیح می‌دهند، گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود.
  • عمر این سقف ‌ها نسبت به سقف معمولی، کوتاه ‌تر بوده و نیاز به رسیدگی و مراقبت خواهد داشت.
  • مقاومت و استحکام این سقف ها کمتر از سقف اصلی می باشد.

 

نکات مهم در انتخاب سقف کاذب

برای آن که بتوانید بهترین سقف کاذب را انتخاب کنید نیاز است تا نکاتی را رعایت کنید. یک سقف کاذب مناسب باید از متریال درجه یک برخوردار باشد تا هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن به حداقل برسد. از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب سقف کاذب باید مدنظر قرار دهید می‌توان موارد زیر را نام برد:

1.دریافت بروشور

هنگام انتخاب سقف کاذب باید از مشخصات فنی آن اطلاعات کاملی به دست آورید. در نتیجه می‌توانید بروشور آن را درخواست کرده و مشخصات آن را مطالعه کنید.

2.اندازه سقف

قبل از آن که به انتخاب سقف کاذب بپردازید باید مساحت محل موردنظر را اندازه‌گیری کنید و با توجه به آن سقف را خریداری کنید. به عنوان مثال برای سالن‌های بزرگ مانند سالن‌های فرودگاه، سالن‌های ورزشی و فروشگاه‌های بزرگ که تأسیسات زیادی از سقف اصلی آنها عبور داده می‌شود به تهیه سقف‌هایی بپردازید که یکپارچه نیستند چرا که نیاز است به فضای پشت تایل‌ها دسترسی پیدا کنید.

3.تایل آکوستیک

در سالن‌هایی که به محیط ساکت و آرام نیاز دارند بهتر است از تایل‌های آکوستیک استفاده شود. این تایل‌ها می‌توانند صدا را به خود جذب کرده و از رسیدن آنها به طبقات دیگر جلوگیری کنند. یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب سقف کاذب در ساختمان‌های مسکونی توجه به نوع محیط آن است. در محیط‌های خشک مانند اتاق‌های نشیمن و پذیرایی نیاز است از سقف کاذب یکپارچه کناف یا رابیتس استفاده کنید. این سقف‌ها دارای مدل‌های بسیار زیبا و متنوعی هستند که جلوه منحصربه‌فردی به اتاق‌ها می‌بخشند. برای دیگر محیط‌ها که مرطوب هستند؛ مانند حمام و سرویس بهداشتی باید به انتخاب سقف کاذب شبکه‌ای پرداخت تا در برابر رطوبت مقاوم باشد.

 

میزان هزینه برای نصب سقف کاذب

هزینه سقف کاذب بسته به عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد، این عوامل شامل:

1.طرح و اندازه

اگر سقف کاذب دارای طراحی پیچیده با زوایای زیاد و تزیین زیاد  باشد، نصب آن می تواند بسیار گران تمام شود. به عنوان مثال، اگر سقف به شکل الماس با قله ها و فرورفتگی های مختلف طراحی شود، این کار به مواد و نیروی کار بسیار بیشتری نیاز دارد و گرانتر خواهد بود. قیمت این سقف ها برای مناطق بزرگتر به ازای هر متر مربع کمتر است زیرا می توان مصالح را به قیمت عمده به صورت عمده خریداری کرد.

2.انتخاب مواد اولیه و هزینه نیروی کار

اگردر نصب سقف کاذب  از مواد باکیفیت مانند فلز یا چوب استفاده شود، این مواد گران‌ تر از یک ماده استاندارد مانند گچ خواهند بود. هزینه نیروی کار نیز  می تواند به هزینه کلی سقف اضافه می شود. اگر نصب را توسط یک متخصص انجام می دهید، این کار گران تر از زمانی است که خودتان سقف را نصب می کنید.

با چه راهکاری می توانیم از هزینه ی نصب سقف کاذب بکاهیم؟

1.یک طرح ساده و زیبا را انتخاب کنید

سقف کاذب برای طرح های ساده با زوایای کم مناسب تر است. هزینه ی ساخت آن به مراتب از سقف کاذبی که دارای زوایای زیاد یا قله و فرورفتگی است ارزان تر خواهد بود، زیرا به مواد و نیروی کار کمتری نیاز خواهد داشت .

2.از مواد استاندارد  وقابل دسترس مانند گچ و وسایل روشنایی مناسب استفاده کنید

استفاده از مواد استاندارد مانند گچ تخته برای سقف کاذب شما ارزان تر از استفاده از مواد گران قیمت مانند چوب یا فلز واقعی است. هزینه وسایل روشنایی سقف های کاذب، لوازم جانبی و سخت افزار نیز باید به هزینه ی کلی اضافه کرد. چراغ های نوار LED ارزان هستند وهم زیبا و عالی به نظر می رسند، بنابراین اگر می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

جمع‌بندی:

لازم به ذکر است که برای انتخاب انواع سقف کاذب می‌توانید سلیقه خود را مدنظر قرار داده و با توجه به دکوراسیون داخلی محیط آن را تهیه کنید. اگر قصد دارید با حداقل بودجه به تهیه سقف کاذب بپردازید پیشنهاد می‌شود از سقف‌های 60×60 استفاده کنید که بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

  • استفاده از سقف ‌های کاذب، جهت صرفه ‌جویی در مصرف انرژی، کاهش صدا و مخفی کردن سیم و تاسیسات بهترین گزینه می باشد.
  • سقف ‌های کاذب کناف، سقف مدل پی ‌وی ‌سی، چوبی و سقف شیشه ‌ای از انواع سقف ‌های کاذب می باشد.
  • از مزایای این سقف ‌ها، نصب، تعمیر و نگهداری نسبتا ساده ی آن ها می باشد.
  • از معایب این سقف ‌ها نیز کم شدن ارتفاع سقف خانه و عمر کمتر نسبت به سقف ‌های معمولی خواهد بود.

در این مطلب درباره ی هر آنچه از اجرای سقف کاذب باید بدانیم صحبت کردیم. شما می توانید در صورت داشتن هر نوع سوال، انتقاد و یا پیشنهادی می توانید آن را با ما در میان بگذارید.