انواع سقف, کامپوزیت, مقاله

همه چیز درمورد سقف کامپوزیت

همه چیز درباره سقف کامپوزیت
امتیاز دهید
همیشه انتخابی مناسب می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد و یا برعکس انتخاب اشتباه می‌تواند نتایج نامناسبی را به‌همراه داشته باشد. در صنعت ساختمان‌سازی باتوجه به اینکه این صنعت با پیشرفت و توسعه چشم‌گیری همراه بوده است سازه‌های متعددی برای ساختمان‌سازی طراحی و ساخته شده‌اند که دارای مزایای زیادی می‌باشند و استفاده از آن‌ها روز به روز در حال افزایش می‌باشد. یکی از این نوع سازه‌ها، سقف کامپوزیت است که دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایبی می‌باشد که در ادامه این مقاله به بررسی کامل تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

تعریف سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت از دو عنصر اصلی، فولاد و بتن تشکیل شده است که در هنگام نصب و راه‌اندازی این نوع سقف ساختمانی برای اینکه یکپارچگی آن به صورت کامل حفظ شود در ترکیب فولا و بتن از نوعی برشگیر به نام نبشی استفاده می‌کنند. البته استفاده از نبشی به تنهایی موجب یکپارچگی سقف کامپوزیت نمی‌شود بلکه علاوه‌بر استفاده از نبشی در ترکیب فولاد و بتن از میلگردهای حرارتی نیز استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که میلگردهای حرارتی را در جهت مخالف تیرهای فرعی بر روی سقف کامپوزیت قرار می‌دهند که درنهایت موجب درگیری فولاد و بتن می‌شود علاوه‌بر این میلگردهای حرارتی موجب جوش‌خوردن تیرهای فرعی می‌شوند درنتیجه از ترک‌خوردن بتن به شدت جلوگیری می‌کنند. نکته‌ای که در قالب‌بندی این نوع سقف‌های ساختمانی وجود دارد این است که برای قالب‌بندی سقف کامپوزیت بیشتر از تخته‌کوبی استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که قبل از انجام عملیات بتن‌ریزی بر روی تخته‌ها نایلون پهن می‌کنند تا پس از اتمام بتن‌ریزی بتوان با برداشتن نایلون به راحتی تخته‌ها را از یکدیگر جدا کرد. البته در برخی از موارد به‌جای استفاده از نایلون از یونولیت استفاده می‌کنند. لازم است اشاره کنیم که یونولیت دارای استحکام بالایی نیست بنابراین هنگام استفاده از یونولیت برای افزایش استحکام آن از روش شمع‌کوبی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که استفاده از یونولیت در اجرای سقف کامپوزیت دارای مشکلات خاص خودش می‌باشد برای مثال زمانی که از یونولیت استفاده می‌کنند، یونولیت در زیر سقف می‌ماند از این‌رو نمی‌توان از فضایی که در زیر سقف کامپوزیت قرار دارد برای قرار دادن لوله‌های تاسیساتی استفاده کرد. علاوه‌بر این یونولیت در کنار استحکام پایینی که دارد عایق خوبی برای حرارت بالا نیست. از این‌رو است که برای اجرای قالب‌بندی سقف کامپوزیت اکثرا از روش تخته‌کوبی استفاده می‌کنند.
بیشتر بخوانید  فرایند جوشکاری ( welding ) در سقف عرشه فولادی
همانطور که اشاره کردیم، برای حفظ یکپارچگی دو عنصر اصلی در سقف‌های کامپوزیت یعنی فولاد و بتن، از نبشی و میلگردهای حرارتی استفاده می‌شود از این‌رو ستون‌ها در سقف کامپوزیت هنگام بروز زلزله مستحکم هستند.

مراحل اجرای سقف کامپوزیت

  1. همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره کردیم برای نصب سقف کامپوزیت، ابتدا عملیات قالب‌بندی صورت می‌گیرد که یا به صورت تخته‌کوبی اجرایی می‌شود و یا با استفاده از یونولیت و روش شمع‌کوبی. همانطور که اشاره کردیم به دلیل استحکام کمی که یونولیت دارد بیشتر از روش تخته‌کوبی برای قالب‌بندی سقف کامپوزیت استفاده می‌کنند. سایر اجزایی که در عملیات قالب‌بندی سقف کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل: چهار تراش، گوه، تخته روسی، ورق آلومینیوم و پلاستیک می‌باشند.
  2. پس از به پایان رسیدن عملیات قالب‌بندی مش‌بندی سقف با استفاده از میلگرد صورت می‌گیرد.
  3. مرحله سوم از نصب سقف کامپوزیت شامل عملیات شمع‌بندی و بستن کناره‌های سقف است که البته با درنظر گرفتن محل تاسیسات و بازشوها انجام می‌شود.
  4. درنهایت عملیات بتن‌ریزی و مسطح‌کردن سقف اجرایی می‌شود.

مزایای سقف کامپوزیت

  • با استفاده از سقف کامپوزیت برای پوشش سقف ساختمان درنهایت شاهد سقفی یکپارچه خواهیم بود.
  • سقف کامپوزیت نسبت به سقف تیرچه بلوک دارای وزن بسیار کمتری است.
  • از آن‌جایی که سقف کامپوزیت از وزن کمتری برخوردار می‌باشد سرعت اجرای آن بالا است.

معایب سقف کامپوزیت

  • به این دلیل که هزینه سقف کاذب زیاد است، درنهایت هزینه‌ای که صرف سقف کامپوزیت می‌شود خیلی بیشتر از هزینه‌ای است که برای نصب و اجرای سایر سقف‌های ساختمانی صرف می‌شود. بنابراین سقف کامپوزیت نمی‌تواند گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌ای باشد از این‌رو اگر تمایل دارید از نوعی سقف ساختمانی استفاده کنید که هزینه آنچنان زیادی برای شما نداشته باشد و بتوانید آن را پرداخت کنید، سقف کامپوزیت نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
  • در مقایسه سرعت اجرای سقف کامپوزیت با سقف تیرچه بلوک و یا کرومیت می‌توان گفت که سقف کامپوزیت از نظر اجرایی نسبت به این نوع سقف‌ها دارای سرعت بالایی می‌باشد اما اگر بخواهیم این سقف را با سقف عرشه فولادی از نظر مدت زمان اجرا مقایسه کنیم باید بگوییم که سقف کامپوزیت به این دلیل که به نبشی‌کشی نیاز دارد، در مدت زمانی بیشتری نسبت به سقف عرشه فولادی نصب و اجرا می‌گردد.
  • برخلاف سقف عرشه فولادی که امکان بتن‌ریزی سقف چندین طبقه به طور هم‌زمان امکان‌پذیر است، سقف کامپوزیت چنین قابلیتی ندارد به‌گونه‌ای که ابتدا باید بتن‌ریزی یکی از سقف‌های طبقات ساختمان به طور کامل انجام بگیرد و سپس عملیات بتن‌ریزی در بقیه طبقات به نوبت اجرایی گردد.