مقاله

پلیت چیست؟| انواع پلیت و کاربرد های آن

پلیت چیست؟| انواع پلیت و کاربرد های آن
امتیاز دهید

پلیت چیست؟ تا به حال این عنوان گوش تان خورده است؟ اگر با صنعت ساخت ‌و ساز سروکار داشته باشید، حتماً میدانید که بیشترین نقش در این صنعت را آهن و فولاد دارد. فولاد علاوه بر ساختمان ‌سازی، نقش بزرگی در صنعت نیز داشته و بدون حضور آن، بیشتر وسایلی که روزانه با آن سر و کار داریم، وجود ندارد. پلیت فلزی یا بیس پلیت یکی از اشکال متداول و پرکاربرد فولاد در ساختمان ‌سازی و صنعت می باشد که در این متن قصد داریم شما را با انواع و کاربردهای آن آشنا نماییم.

پلیت چیست؟

پیلت‌ یک قطعه مربع یا مستطیل شکل به ‌شکل شیت یا همان ورق بوده که از فولاد ساخته می ‌گردد و انواع مختلفی دارد. به طور معمول پیلت‌ ها از ورق سیاه تولید می ‌شوند که به منظور استفاده آسان‌ تر در صنایع مختلف باید سطح آن صاف و یکدست بوده و قابلیت شکل‌پذیری، خم‌پذیری و اعمال اشکال مختلف را داشته باشد. مهم ‌ترین فلزاتی که در تولید پلیت نقش دارند فولاد ضدزنگ، فولاد نورد سرد، برنج، قلع، فولاد خفیف، نیکل، آلومینیوم و مس می باشند.

پلیت چیست؟

کاربردهای پلیت چیست؟

بعضی از کاربردهای پلیت فلزی عبارت اند از:

  • اول، ساخت یخچال‌های نگهداری مواد غذایی.
  • دوم، نمای ساختمان.
  • سوم، علائم رانندگی و راهنمایی.
  • چهارم، هود آشپزخانه‌ ها و لوازم دیگر خانگی.
  • پنجم، هنرهای تزئینی.
  • ششم، قفسه کتابخانه.
  • هفتم، بدنه ماشین و کامیون.
  • هشتم، بدنه هواپیما.
  • نهم، ایجاد تیرهای ساختمانی.
  • دهم، صفحات تقویت‌کننده (صفحه ستون).
  • یازدهم، لنگر تیرهای فولادی.

آشنایی با کاربرد پلیت فلزی تحت عنوان صفحه ستون:

همان‌ طور که پیش تر اشاره کردیم، یکی از کاربردهای پلیت، به کارگیری عنوان صفحه ستون در ساختمان ‌سازی می باشد. افزایش عمر و استحکام ساختمان از مواردی می باشد که مهندسان اهمیت خاصی نسبت به آن قائل اند و همواره تلاش‌های زیادی در این زمینه می ‌کنند؛ درنتیجه فشارهایی که بر ستون‌های سازه وارد می‌ گردد باید به زمین انتقال یابد که این انتقال به وسیله ی ستون به پی (فونداسیون) انجام می‌ گردد. همان‌طور که می دانید، ساخت فونداسیون یک ساختمان به وسیله ی بتن انجام می ‌گردد و استحکام کششی بتن معمولاً کم است. درنتیجه پلیت در این قسمت وظیفه تقویت مقاومت بتن و انتقال بار به وسیله ی ستون به فونداسیون را بر عهده دارد. این ورق فلزی در ابعاد ۳۰ در ۳۰ و در زیر ستون  قرار می ‌گیرد و بار وارد شده را در سطح بیشتری تقسیم و منتقل می ‌نماید. درنتیجه برای برآورد هزینه پروژه‌ای که در آن پلیت را به عنوان صفحه ستون استفاده می‌ کنید، بهتر است قیمت تیرآهن را نیز در نظر داشته باشید.

آشنایی با کاربرد پلیت فلزی تحت عنوان صفحه ستون:

آشنایی با ۵ نوع پلیت فلزی:

پلیت‌ انواع مختلفی دارد که در ادامه لیست آن ‌ها را برای شما آورده ایم و به شرح خلاصه ای از هر کدام پرداخته‌ایم:

  • اول، پلیت دیازو.
  • دوم، پلیت فتوپلیمر.
  • سوم، پلیت هالید نقره.
  • چهارم، پلیت پلی استر.
  • پنجم، تین پلیت.
بیشتر بخوانید  کوپلر میلگرد چیست انواع و مشخصات فنی آن

پلیت دیازو چیست؟

پیلت‌ های دیازو پوشش نازکی از فلز آلی و حلال دارند که ماندگاری آن‌ ها حدود ۱ سال می باشد و در تیراژهای چاپی ۱۵۰۰۰۰ نسخه ‌ای بیشترین کاربرد را دارند.

آشنایی با پلیت فتوپلیمر:

جنس پلیت ‌های فتوپلیمر تقریباً مشابه دیازو می باشد و بیشترین تفاوت آن ‌ها در ماندگاری و کاربرد آن ‌ها می باشد؛ پلیت فتوپلیمر ماندگاری بیشتر و مقاومت بالاتری در مقابل ساییدگی داشته و مناسب برای تیراژهای چاپی ۲۵۰۰۰۰ نسخه‌ ای می باشد.

پلیت هالید نقره را بیشتر بشناسید:

پلیت با لایه ‌ای حساس به نور که زمان تولید آن نقره‌ هایی به جا می ‌ماند که دارای قابلیت بازیافت هستند؛ این پلیت‌ها در فیلم عکاسی و کاغذ عکاسی کاربرد دارند.

درباره ی پلیت پلی استر:

پلیت پلی استر در حقیقت تفاوتی با پلیت هالید نقره نداشته و کاربرد آن در چاپ‌ های تک ‌رنگ می باشد.

تین پلیت را بیشتر بشناسید:

تین پلیت در حقیقت همان ورق قلع اندود شده می باشد که با ورق سرد ST12 تولید می ‌شود و کاربرد اصلی آن در تولید قوطی‌های چای، مواد غذایی، کنسرو و غیره است.

آشنایی با ۵ نوع پلیت فلزی:

واحد اندازه گیری، مشخصات و ضخامت پلیت:‌

پلیت ‌ها ۲ نوع ضخامت مختلف دارند که معمولاً به آن ‌هایی که ضخامتشان کمتر است پلیت برگ یا فویل و به آن‌هایی که ضخامتشان بیشتر می باشد، پلیت سازه‌ای یا پلیت فلزی می گویند. شکل ظاهری این محصولات نیز ۲ نوع مسطح و تخت و رول‌های پیچ ‌در پیچ دارند. همچنین ضخامت پلیت‌ فلزی نیز با میلی ‌متر اندازه ‌گیری خواهد شد.

شیوه ی تولید پلیت فلزی:

تولید پلیت‌ نیز مثل مقاطع فولادی دیگر ساخته ‌شده از ورق، به وسیله ی اسلب در کارخانه‌ها انجام می‌ گیرد؛ طولی که این اسلب‌ها دارند در حقیقت همان عرض یا ضخامت پلیت به حساب می ‌آید؛ اما برای دست یابی به ضخامت ورق مد نظر، این اسلب‌ها ۴ تا ۵ مرتبه باید از بین غلتک ‌های عظیم عبور نمایند. تقریباً شیوه ی تولید پلیت‌ فلزی شبیه به تولید ورق سیاه می باشد و باید بعد از رسیدن به ضخامت مد نظر در حوضچه‌های اسیدی به منظور جداسازی لایه‌های اکسیدی از سطح ورق، غوطه‌ور شده و در آخر با آب شسته شوند؛ درنتیجه شما به عنوان یک مصرف‌ کننده این محصول یا مهندس در زمینه ساختت و ساز بهتر است همواره قیمت ورق سیاه را بدانید.

کلام آخر:

در این متن آموختید که پلیت چیست و چه کاربردی نیز در ساخت ‌و ساز و صنایع دارد؛ مهم ‌ترین کاربرد آن نیز به عنوان صفحه ستون در اسکلت سازه‌ها می باشد. همان‌طور که در قسمت های قبلی اشاره شد، ستون سازه‌ها از تیرآهن تولید می ‌شود که پلیت فلزی تحت عنوان یک عامل انتقال بار از تیرآهنی که به عنوان ستون استفاده شده، به زمین عمل می ‌نماید؛ اما گاهی امکان دارد به جای تیرآهن از قوطی پروفیل یا به اصطلاح قوطی ستونی در اسکلت سازه‌ها استفاده گردد و این پلیت‌ ها به عنوان صفحه ستون، بار وارد شده به قوطی ستونی‌ها را به زمین منتقل نماید؛ درنتیجه پیشنهاد ما این است که برای مدیریت هزینه ‌های پروژه، همواره قیمت پروفیل را نیز در نظر داشته باشید.