سایر مقالات

کاربرد انواع پوکه معدنی چیست؟

کاربرد انواع پوکه معدنی چیست؟
امتیاز دهید

کاربرد انواع پوکه معدنی:

امکان دارد اولین باری باشد که شما با عنوان پوکه معدنی مواجه شده باشید و پرسش این است که کاربرد پوکه معدنی چیست؟ می توان گفت پوکه معدنی متشکل از گدازه های آتشفشان ها بوده و یکی از پرکاربرد ترین سنگ ها در همه ی صنایع شناخته می گردد که در ادامه بیشتر با کاربرد آن آشنا خواهیم گشت.

کاربرد پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی که با عنوان علمی پومیس(pumice)  شناخته می شود، در موارد بسیار از جمله در صنایع کشاورزی،پزشکی، آرایشی و ساختمانی کارایی بسیار زیادی دارد. این مواد از جنس سیلیکانی بوده و وزن کمی دارند که همین امر سبب شده تا این مواد بسیار پر کاربرد گردند. از بیشترین کاربرد های پوکه معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اول، استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی.
  • دوم، استفاده از پوکه معدنی در عملیات ساختمانی و عمرانی.
  • سوم، استفاده از پوکه معدنی در مقاومت در برابر رطوبت و آتش.
  • چهارم، استفاده از پوکه معدنی در عایق صدا.
  • پنجم، استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن.
  • ششم، استفاده از پوکه معدنی در آبنما.
  • هفتم، استفاده از پوکه معدنی در ساخت سد آبی.
  • هشتم، استفاده از پوکه معدنی در تصفیه خانه ها.
  • نهم، استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم.
  • دهم، استفاده از پوکه معدنی در صنعت داروسازی.
  • یازدهم، استفاده از پوکه معدنی در تزیینات دیوار.
  • دوازدهم، استفاده از پوکه معدنی در نساجی.
  • سیزدهم، استفاده از پوکه معدنی در صنعت پزشکی.
  • چهارم، استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی.
  • پانزدهم، استفاده از پوکه معدنی در مقاوم سازی.
  • شانزدهم، استفاده از پوکه معدنی در تونل و مترو.

کاربرد پوکه معدنی

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی:

حال که صحبت از کاربرد پوکه ی معدنی است، باید گفت که از مهم ترین کاربرد های پوکه معدنی، استفاده آن در مبحث کشاورزی می باشد که تاثیر زیادی بر کیفیت محصولات کشاورزی می گذارد. پوکه معدنی دارای خواصی از جمله وزن کم، وجود مواد معدنی، تخلخلی بودن (تمامی فضاهای خالی موجود در رسوب یا سنگ بوده)، نفوذ پزیری و خاصیت ضد باکتری سبب رشد سریع گیاهان و سالم ماندن آن ها و همچنین جلوگیری از رشد گیاهان هرز می گردد؛ چرا که همگی این خاصیت ها از تبخیر آب جلوگیری نموده و به دلیل تخلخل بودن آن، آب را درون خود نگه داشته و خاک را مرطوب می نماید و از تبخیر آب درون خاک تا حدی جلوگیری می کند. پوکه معدنی به دلیل وزن کمی که دارد در باغ، گلدان و گلخانه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید پوکه معدنی در کشاورزی سبب جلوگیری از ورود پشه و حشرات به زمین کشاورزی، باغ، گلدان و گلخانه خواهد شد.

پوکه معدنی و استفاده از آن در عملیات ساختمانی و عمرانی:

از جمله کاربرد های پوکه معدنی، در پروژه های ساختمانی و عمرانی می باشد؛ بهتر است این گونه گفت که پوکه معدنی به علت وزن کم و استحکام زیادی که دارد، در قسمت ساختمان و تولید مصالح سبک کاربرد بسیار خواهد داشت. به صورت کلی تر می توان گفت در بخش ساختمانی، در مواردی همچون استفاده پوکه معدنی در سنگ نما ها و آب نما، انواع سیمان کاری نما و رویه، ساخت انواع بتن سبک با مقاومت بالا، ایزولاسیون لوله های زیر آب رود خانه ها و شیب بندی ساختمان و همچنین پر کردن کف ساختمان از پوکه معدنی کمک می گیرند. كاربرد عمده ی پوکه معدنی در صنعت ساخت و ساز به عنوان مصالح، در مصارف نهايي در تركيب و اجزاء سنگي بتن، نماي ساختمان ها، روكش سطح جاده، تعمير و نگهداري و ساخت جاده و مكمل انواع ملات ها مي ‌باشد.

پوکه معدنی و استفاده از آن در مقاومت در برابر رطوبت و آتش:

از مهم ترین خواص پوکه معدنی می توان به مقاوم بودن آن در برابر رطوبت و آتش اشاره کرد؛ همانطور که می دانیم پوکه معدنی از دل آتشفشان ها به وجود می آید؛ پس می تواند بهترین مقاومت را در برابر آتش از خود نشان دهد. حال این ویژگی ها باعث ایجاد کاربرد آن ها در مصالح ساختمانی می گردد؛ چرا که شما از هرگونه مصالحی در امور ساختمان استفاده کنید، امکان دارد با برخورد با آب نمناک شده و یا در حوادثی مانند آتش سوزی تخریب گردد.

بیشتر بخوانید  مراحل تهیه نقشه هوایی پلاک ثبتی ملک

کاربرد پوکه در عایق صدا:

پوکه معدنی به علت داشتن حباب هاي ريز هوا، عايق صدا بوده و مصرف آن در ساختمان سبب كم شدن آلودگی صوتی مي گردد. امروزه با افزایش ساخت و ساز، از جمله آپارتمان ها، یکی از مسائلی که بسیار به آن توجه می شود، عایق شدن دیوار های واحد های آپارتمان ها بوده که هزینه های بسیاری را نیز در بر دارد. پوکه  معدنی با هزینه ی مناسب می تواند بهترین عایق در برابر صدا باشد و می تواند در ساختمان ها استفاده شده و از ورود شلوغی محیط بیرون از خانه به داخل جلوگیری نماید و آرامش را برای شما به ارمغان آورد.

مصرف پوکه در ساخت بتن:

از انواع پوکه معدنی، می توان به پوکه معدنی عدسی اشاره کرد که از آن برای ساخت بتن کمک می گیرند؛ چرا که در تولید بتن نکته ی مهم، سبک بودن آن بوده که  کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن سبب سبکی آن می شود. ويژگي‌ هاي خاص پوکه معدنی همانند استحکام تراکمی، وزن مخصوص كم، ضرايب كشساني و پايداري در برابر آتش و ضريب حرارتي مناسب، نارسا بودن در برابر حرارت و صوت سبب گشته تا پوکه معدنی در بتن ساختماني، قطعات پيش‌ ساخته و پركننده ی سبك كاربرد بیشتری داشته باشد. پوکه معدنی به عنوان يك ماده افزودني پوزولاني براي بتن كاربرد دارد؛ اگر مي ‌تواند مدت، توانايي و دوام بتن را افزايش و گرماي هيدراتاسيون را كاهش دهد.

پوکه معدنی

کاربرد پوکه در آبنما:

پوکه معدنی به دلیل مقاومتی که در برابر پوسیدگی و سایش در برابر آب از خود نشان داده اند، از آن در ساخت آب نما ها استفاده می کنند.

مصرف پوکه در ساخت سد آبی:

از آن جا که پوکه معدنی قدرت زیادی در نگه داری آب و جلوگیری از نفوذ آب در درون زمین دارند؛ از این رو یکی از مصارف پوکه های معدنی در امر ساخت سد های آبی می باشد که از آب نگه داری و از نفوذ آن به زمین جلوگیری می نماید.

استفاده در تصفیه خانه ها:

پوکه معدنی از پرکاربرد ترین سنگ های آتشفشان می باشد، این بار در تصفیه خانه ها مشاهده می گردد. در سال های اخیر، کشور ما، با کمبود آب مواجهیم و یکی از بزرگترین مشکلات آینده انسان ها همین کمبود آب خواهد بود که البته امروزه دانشمندان کشف کردند که می توان از پوکه معدنی در امر تصفیه آب های آلوده نیز کمک گرفت.

کاربرد در آکواریوم:

از پوکه معدنی به جهت زیبا سازی اکواریوم نیز استفاده می کنند؛ اما این تنها مزیت آن در اکواریوم نبوده؛ بلکه وجود پوکه معدنی سبب از بین رفتن باکتری های درون آب اکواریوم نیز می گردد.

کاربرد پوکه معدنی در صنعت داروسازی:

پوکه معدنی را در تولید و ساخت صابون، خمیر دندان و شامپو به کار می برند و همین امر تحولی عظیم در صنعت دارو سازی ایجاد کرده است.

کاربرد پوکه معدنی در تزیینات دیوار:

پوکه های معدنی که در رنگ ها و طرح های متنوعی ارائه می گردند، از زیبایی چشم نوازی برخوردارند به همین جهت کاربرد زیادی در تزیینات دیوار دارند.

کاربرد در نساجی:

از جمله دلایل پر فروش شدن پارچه های جین در نساجی ها، سنگ شور بودن آن ها بوده که امروزه در صنعت مد و به خصوص پارچه های جین سنگ شور بسیار پرطرفدارند که در نساجی ها برای سنگ شور این پارچه ها از پوکه معدنی استفاده می کنند.

تنواع پوکه

استفاده از پوکه در صنعت پزشکی:

از جمله کاربرد پوکه معدنی در صنعت پزشکی تولید داروهای ضد عفونی کننده به جهت زخم ها بوده؛ اما این تنها کاربرد پوکه در صنعت پزشکی نمی باشد؛ بلکه از پوکه معدنی برای جدا سازی سلول های مرده بدن نیز استفاده می کنند.

کاربرد پوکه معدنی در شیب بندی:

همانطور که گفته شد پوکه معدنی از وزن کم و تخلخل بالا برخوردار و همین امر سبب می گردد، وزن ساختمان در بهترین شرایط پایین بیاید. حال از پوکه معدنی برای شیب پشت بام، شیب حیاط و شیب بین طبقات استفاده می کنند.

کاربرد پوکه در مقاوم سازی:

پوکه معدنی که در موقعیت بسیار متفاوتی ساخته می شود و از جنس آتشفشان بوده؛ پس سازه هایی که از جنس پوکه معدنی اند دارای مقاومت بسیار بالایی اند و می توانند فشار زیادی را تحمل نمایند و در مقاوم بودن نسبت به سایر مصالح حرف اول را می زنند.

کاربرد پوکه در تونل و مترو:

از مهم ترین دلایل استفاده از پوکه معدنی در ساخت مترو ها و تونل ها، سبک بودن پوکه معدنی است؛ چرا که تونل ها و مترو ها اغلب در زیر زمین ساخته می شوند و باید برای ساخت آن ها از سبک دانه ها استفاده گردد؛ همچنین نکته قابل توجه عایق صدا و عایق رطوبت بودن پوکه معدنی نیز می باشد.