مصالح ساختمانی

اسکوپ سنگ نما ساختمان چیست؟ کاربرد و انواع آن

execution-stone-facade
امتیاز دهید

سنگ برای نمای ساختمان از مصالح بسیار قدیمی به شمار می‌رود که کاربرد آن در ساختمان‌سازی بسیار رایج و مشهود است. سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن ظاهر بسیار زیبایی دارند و پس گذشت سالیان طولانی همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های طبیعی جهت اجرا و پیاده‌سازی بر روی نمای ساختمان نیاز به اسکوپ دارند. و شاید جای سوال باشد که اسکوپ چیست؟ در ادامه به معرفی، کاربرد و انواع روش‌های اسکوپ سنگ نما اشاره شده است، پس با ما همراه باشید.

اسکوپ چیست و چه کاربردی دارد

بسیاری از سنگ‌های ساختمانی مانند سنگ گرانیت دارای سطح صافی هستند که پس از استفاده ممکن است بر اثر دلایلی مانند نفوذ برف و باران، زلزله و… از ساختمان جدا شوند. اسکوپ در واقع راهی برای حل این مشکل است. سنگ‌هایی که فاقد خلل‌وفرج هستند با استفاده از ابزار مخصوص فلزی و ضدزنگ به نمای ساختمان چسبانده می‌شوند. ازاین‌رو کاربرد اسکوپ محکم کردن سنگ ساختمان به نما است که با گذشت زمان از سقوط آن جلوگیری شود. اسکوپ سنگ نما روش‌های گوناگونی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برخی دیگر از سنگ‌ها مانند تراورتن دارای خلل‌وفرج هستند که ملات به خوبی به آنها نفوذ می‌کند و در اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی از دیوار کنده نمی‌شود. البته طبق گفته بسیاری از کارشناسان برای جلوگیری از سقوط تراورتن از نما، نیاز به اسکوپ آن است. اسکوپ سنگ در مقررات ملی ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. به موجب ماده 29 در پروانه تخریب و نوسازی شهر باید از روش‌های اسکوپ برای جلوگیری از ریزش سنگ در نما استفاده شود.

قیمت فروش اسکوپ سنگ تراورتن و نما

قیمت اسکوپ سنگ نما با توجه به نوع روشی که به کار می‌رود متفاوت است. قیمت ابزار اسکوپ بسیار ارزان بوده؛ اما برای نصب و اجرای آنها بر روی سنگ توسط افراد ماهر هزینه‌ای جدا اخذ می‌شود.

انواع روش‌های اسکوپ سنگ نما ساختمان

برای اسکوپ سنگ نما روش‌های گوناگونی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. اسکوپ سنگ نما با مفتول

در این روش اسکوپ که متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش است از سیم مفتول برای اسکوپ سنگ نما استفاده می‌شود. به این منظور در دو سر سنگ شیاری ایجاد می‌کنند و مفتول‌های آهنی را از این شیارها عبور داده و به هم گره می‌زنند. مفتول‌های آهنی دارای قطر 2 میلی‌متر هستند. در صورت انجام این کار سنگ به خوبی به ملات و دوغاب می‌چسبد.

2. اسکوپ سنگ نما به روش دوپایه

اسکوپ‌های دوپایه دارای دو بالچه از جنس استیل هستند. در این روش ابتدا در سنگ شیار ایجاد کرد و بالچه‌های اسکوپ به وسیله چسب به پشت سنگ چسبیده می‌شوند. بالچه‌ها در جهت عمود قرار می‌گیرند که منجر به عدم نفوذ دوغاب به بخش‌های پایینی می‌شود.

3. اسکوپ سنگ نما به روش سه ‌پایه

این روش همانند اسکوپ دوپایه بوده با این تفاوت که سه بالچه دارد. پس از ایجاد شیار در سنگ، درون آن چسب ریخته و بالچه‌های اسکوپ را درون چسب قرار می‌دهند تا پس از خشک شدن چسب اتصال برقرار شود.

4. اسکوپ سنگ نما به روش پروانه‌ای

در این روش یک شیار با زاویه 45 درجه درون سنگ ایجاد کرده و سپس اسکوپ را درون آن قرار می‌دهند. در ادامه دوغاب و ملات را به درون شیار می‌ریزند تا اطراف اسکوپ پر شود. در نهایت اتصال بین اسکوپ و دیوار شکل می‌گیرد و ملات خشک می‌شود.

5. اسکوپ سنگ نما به روش لقمه‌گذاری

در روش لقمه‌گذاری از یک سنگ مستطیل شکل استفاده می‌شود. سنگ مستطیلی را به پشت سنگ موردنظر می‌چسبانند و سپس آن را به درون ملات فرو می‌برند تا اتصال برقرار گردد.

6. اسکوپ سنگ نما با پیچ و رول‌پلاک

پیچ و رول‌پلاک برای اسکوپ سنگ‌هایی به کار می‌رود که زمان نصب از هیچ‌کدام از روش‌های بالا استفاده نشده است. در این روش پس از آن که سنگ بر روی دیوار نصب شد، بر روی آن سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند و با قرار دادن پیچ و رول‌پلاک در سوراخ‌ها عملیات اسکوپ کامل می‌شود.

7. اسکوپ سنگ نما به روش Z

روش z از کاربردی‌ترین روش‌ها است که پس از شیار درون سنگ، قطعه فلزی به شکل Z را درون آن قرار می‌دهند و سنگ را به دیوار متصل می‌کنند.

بیشتر بخوانید  جدول وزن نبشی و جدول اشتال نبشی

 

 

نحوه اسکوپ سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از محبوب‌ترین و زیباترین سنگ‌های ساختمانی است که در نمای ساختمان بسیار استفاده می‌شود. این سنگ علاوه بر ظاهر زیبا دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی بوده و هزینه مناسبی دارد. ازاین‌رو بیشترین استفاده را در بین دیگر سنگ‌ها دارد. همان‌طور که گفته شد سنگ تراورتن دارای خلل‌وفرج فراوان بوده که اتصال آن به دیوار توسط ملات به خوبی صورت می‌گیرد. برخی عقیده دارند که سنگ تراورتن نیازی به اسکوپ ندارد.

برخی دیگر از کارشناسان بر این باوراند که در بسیاری از مواقع باید از اسکوپ برای نصب تراورتن استفاده کرد تا در آینده مشکلی به وجود نیاید. طبق این باور اگر سنگ تراورتن در نمای بلند و مرتفع نصب شود یا در مناطقی به کار رود که با تغییرات شدید آب و هوایی همراه است حتماً باید از عملیات اسکوپ استفاده کرد. ممکن است در اثر گرمای زیاد ملات شل شود و اتصال بین تراورتن و دیوار سست گردد.

بهترین روش اسکوپ سنگ نما برای تراورتن روش مفتول است. تراورتن به دلیل داشتن خلل‌وفرج از حساسیت بالاتری برای اسکوپ برخوردار بوده و در نتیجه استفاده از مفتول از روش‌های امن و مناسب برای اسکوپ آن به شمار می‌رود. قیمت فروش اسکوپ سنگ تراورتن و نما بسیار مناسب بوده و می‌توان در به‌صرفه‌ترین حالت ممکن نمای ساختمان را محکم و استوار بنا کرد.

مزایای اسکوپ سنگ نما ساختمان

اسکوپ کردن سنگ نما مزایای بسیار زیادی دارد که طبق گفته‌های فوق اولین مزیت آن محکم کردن اتصال بین سنگ و دیوار است. در این صورت از سقوط و ریزش سنگ‌ها جلوگیری می‌شود. از دیگر مزایای عملیات اسکوپ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش مقاومت نما
  • کاهش هزینه‌های ترمیم و بازسازی نما
  • افزایش ماندگاری و طول عمر نما
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرای نما

نحوه اجرای اسکوپ سنگ نما ساختمان

اجرای اسکوپ با توجه به نوع دیوار متفاوت است و اگر اجرای اسکوپ بر روی دیوار آجری انجام شود باید مدتی از چینش دیوار گذشته باشد. باید به دیوار آجری زمان داد تا استحکام خود را به دست آورد و پس از چند روز آن را اسکوپ کرد. در صورت عدم توجه به زمان دیوارکشی آجری و اسکوپ آن ممکن است که دیوار نشست کند و سنگ‌ها دچار ریزش و خرابی شوند.

پس از گذشت چند روز باید با توجه به شرایط موجود یکی از روش‌های اسکوپ را انتخاب کرده و آن را اجرا کرد. سنگ را به واسطه ابزار اسکوپ درون ملات دیوار محکم کرده و آن را به دیوار متصل کنید. پس از آن با دوغاب سیمانی فضای بین سنگ و دیوار را پر کنید. نحوه اجرا به‌صورت کلی برای اسکوپ بیان شده و با توجه به متفاوت بودن روش‌های اسکوپ هر کدام از روش‌ها طریقه نصب مخصوصی دارند. در ساختمان‌هایی که از مصالح بسیار مستحکم مانند بتن و آرمه استفاده شده احتمال نشست با اسکوپ بسیار کم است.

بهتر است برای اسکوپ نما از بهترین ابزار استفاده کنید که ضدزنگ و ترجیحاً از جنس برنج باشد. اجرای اسکوپ بسیار سریع بوده و زمان زیادی نیاز ندارد. اجرای اسکوپ معمولاً به دو صورت از پیش ساخته یا با مفتول انجام می‌شود. به‌طور‌کلی مفتول روش بسیار رایج و ایمنی است و هنوز بسیاری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. در روش‌های از پیش ساخته از ابزار مخصوص که دارای اشکال گوناگون هستند استفاده می‌شود. از انواع اسکوپ از پیش ساخته می‌توان به دوپایه، سه پایه، z و… اشاره کرد.

نکات و شرایط اسکوپ سنگ نما ساختمان

برای اسکوپ سنگ نمای ساختمان شرایطی وجود دارد که رعایت آنها بهترین نتیجه را به ارمغان می‌آورد. اولین شرط تمیز بودن سنگ است، هر گونه گرد و غبار را باید از سطح سنگ زدود تا دوغاب به خوبی به آن متصل شود. سنگ باید سطح مرطوبی داشته باشد که باید قبل و بعد از اسکوپ کردن سنگ را بشویید. شیار ایجاد شده در سنگ باید با دقت بالایی انجام شود و عمق شیار با ابزار اسکوپ باید هماهنگ باشد. در غیر این صورت ممکن است فلز اسکوپ سنگ را برش داده و لبه‌های شکسته‌ای در سنگ به وجود آورد. از دیگر نکات مهم در اسکوپ سنگ نما ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اجرای اسکوپ برای سنگ‌های کوچک وجود دارد و حتی الزامی است.
  • برای تحکیم مفتول در شیار سنگ می‌توان از چسب نیز استفاده کرد.
  • اجرای اسکوپ باید در شرایط آب و هوایی مطلوب انجام شود و در صورت سرد بودن هوا نباید عملیات اسکوپ را انجام داد.
  • استفاده کردن سیمان خشک در دوغاب برای بالا بردن سرعت اجرای اسکوپ کار اشتباهی است.
  • سنگ‌هایی که دارای سطح صاف هستند؛ مانند گرانیت و مرمریت حتماً باید اسکوپ شوند.
  • در پشت سنگ باید یک شیار ایجاد شود و برای این کار باید از دستگاه فرز استفاده کنید.
  • از استفاده مفتول به‌صورت سراسری در سنگ خودداری کنید.

 

جمع بندی

اسکوپ سنگ نما با سرعت بالایی انجام می‌شود که زمان اجرای آن از روش دوغاب نیز کوتاه‌تر است. اسکوپ مانند عایق عمل کرده و می‌تواند سنگ نما را به عایق صوتی و عایق حرارتی تبدیل کند. گیره‌های اسکوپ با کیفیت بسیار بالا و بهترین متریال تولید شده‌اند و در برابر رطوبت دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند. اتصال گیره‌های اسکوپ به سنگ به حدی بالا بوده که برای جدا کردن آنها باید سنگ را تخریب کرد.