مصالح ساختمانی

چسب بلوک چیست؟ بررسی کاربرد و مزایا و مقایسه آن با ملات ماسه سیمان

امتیاز دهید

این روزها در ساخت و ساز از بلوکهای سبکی استفاده می شود بنام بلوکهای AAC .این بلوکها دیگر مانند قدیم توسط  ملات های سنتی مانند سیمان به هم متصل نمی شوند بلکه اتصال آنها بوسیله ی چسبی بنام چسب بلوک انجام می شود.

چسب بلوک چیست؟

ازترکیب یک ماده شیمیایی خشک با آب ماده چسبنده ای ایجاد می شودکه به آن چسب بلوک می گویند.این ماده به دلیل ترکیب منحصر به فرد خود می تواند ارتباط بسیار محکمی بین بلوک ها ایجاد کند و به همین دلیل کارشناسان استفاده از آن را برای دیوار چینی توصیه می کنند. البته باید اشاره کنیم که این دسته از مصالح بیشتر برای بلوک های سبک اتوکلاو شده مناسب است و برای هر نوع بلوک قابل استفاده نیست.ساختار این چسب ها به گونه ای است که قدرت اتصال آن 4 برابر محکمتر از سیمان است. از طرفی وزن نهایی آن بسیار کم  و سبک است به طوری که می تواند بار مرده ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهد.

مواد تشکیل دهنده چسب بلوک

چسب بلوک که نوعی ماده اتصال دهنده پلیمری است از ترکیبات مختلفی مانند ماسه کوارتز، سیمان پرتلند، آهک هیدراته و پلیمر پودری تشکیل شده است که پس از ترکیب با آب، ساختار شیمیایی آنها اندکی تغییر می کند. چسب بلوک همراه با فعال شدن ذاتی آن با آب، پیوند بسیار قدرتمندی ایجاد می کند. ترکیب کلی این موارد با هم به افزایش مقاومت دیوارهای ساخته شده با این ماده کمک می کند.چسب شیمیایی قوی  به کار رفته در این ترکیب باعث اتصال ذرات ماسه و سیمان می شود. در واقع وقتی این مواد را با آب ترکیب می کنید، مواد پلیمری فعال شده و ذرات سیمان و ماسه را به هم می چسباند .این نوع چسب از نوع چسب های صنعتی می باشد که جهت اتصالات بلوک سیمانی، بلوک سبک، هبلکس، AAC، CLC و انواع دیگر بلوک ها کاربرد دارد و در بسته بندی های مختلف ۴۰ کیلوگرمی، ۳۰ کیلویی، ۱۵ کیلویی و… بفروش می رسد.

کاربردهای چسب بلوک

چسب بلوک به دلیل ساختار شیمیایی منحصر به فرد خود از همان ابتدا به عنوان یک انتخاب ایده آل برای دیوار چینی در ساخت وسازها مورد توجه قرار گرفت. در واقع این دسته از محصولات می توانند بهترین انتخاب ممکن برای بلوک های اتصال باشند.همین عامل باعث شده است که کاربرد اصلی و حیاتی آنها در دیوار چینی بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس که وزنی سبک دارند ، داشته باشد. در واقع باید اشاره کنیم که ساختار این دسته از بلوک ها سبک تر از سایرین است و این چسب ها می توانند موجب اتصالی چند برابر محکمتر از سیمان  بین آنها ایجاد کنند.دیوارکشی و تیغه کشی با بلوک های سبک و همچنین نصب کاشی وسرامیک در کف و چسباندن اجسام فیزیکی دیگر به بلوک های سیمانی از دیگر کاربردهای چسب بلوک است.

مزایای چسب بلوک

چسب بلوک مزایای زیادی دارد که باعث شده در چند سال گذشته در راس انتخاب های مردم درساخت و ساز قرار بگیرد.در واقع این دسته از محصولات به دلیل ویژگی های ساختاری خود می توانند نقاط قوت زیادی داشته باشند که آنها را از هر نوع ملات متمایز کند.در زیر به سه مزایای آن اشاره می کنیم:

1. اتصال قوی تر

اتصال مقاوم تر را می توان یکی از بارزترین و البته بهترین ویژگی های چسب بلوک دانست. در واقع این دسته از محصولات به دلیل داشتن کانکتورهای پلیمری در ساختار خود می توانند تا چهار برابر قوی تر از سیمان اتصال ایجاد کنند. همین موضوع باعث شده است که به راحتی در راس انتخاب ها قرار گیرند.

2. کاهش بار مرده ساختمان

کاهش بار مرده ساختمان را می توان یکی از مهم ترین شاخص هایی دانست که باعث شده این دسته از محصولات در راس انتخاب ها قرار گیرند. در واقع این چسب ها وزن بسیار کمتری نسبت به ملات های سنتی مانند سیمان دارند. به همین دلیل است که استفاده از آنها می تواند وزن کلی ساختمان را کاهش دهد و در نتیجه مقاومت آن را در برابر زلزله افزایش دهد.

3. مقاومت در برابر رطوبت

داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت را می توان یکی از مهم ترین و البته بارزترین ویژگی هایی دانست که چسب بلوک را از سایر مواد هم رده متمایز می کند. در واقع این دسته از محصولات می توانند از انتقال آب جلوگیری کنند.همین عامل باعث شده است که معماران و کارشناسان استفاده از این چسب ها را برای فرآیند دیوار چینی با استفاده از بلوک های سبک ضروری بدانند. البته باید بدانید که استفاده از این چسب  تنها برای اتصال بلوک به بلوک نیست بلکه برای اتصال مواد دیگر به بلوک های سبک نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  بهترین و ارزان ترین عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان

معایب چسب های بلوک

این چسب در دماهای پایین، مقاومتی ندارد و همین طور قبل از خشک شدن، دوام و مقاومت بسیار پایینی دارد به همین دلیل، کار با آن در زمان دیوارچینی، بسیار سخت و حساس است. یکی از ایرادات برخی بلوک های سبک مانند بلوک هبلکس، شکننده بودن آن است که استفاده از چسب بلوک، کمکی به کاهش این عیب بزرگ در آن نمی کند.

ویژگی های چسب بلوک

1.قابلیت اجرا بر روی سطوح عمودی و افقی

2.آماده به مصرف و بدون نیاز به ساخت ملات

3.هزینه بسیار کمتر دیوارچینی نسبت به ملات ماسه سیمان

4.میزان مصرف بسیار کم تر نسبت به ملات ماسه سیمان

5.مقاوم در برابر تغییرات دما و سیکل های حرارتی

6.عدم نیاز به هر گونه افزودنی

7.زمان دهی مناسب جهت چسباندن قطعات بلوک

8.میزان مصرف پایین، بدون ضایعات، بدون پرت و دورری

9.استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه

10.انعطاف‌پذیری و کارایی بالا

روش اجرا چسب بلوک

  • اجرای چسب با سرنازل به قطر 1سانتی متر و یا با برش گوشه ی پایین بسته بندی انجام شود.
  • قطر چسب بیشتر از 1سانتی متر نباشد.
  • چسب در دو خط موازی در امتداد دو لبه ی طولی بلوک اجرا شده و سپس بلوک بالایی را با فشار دست محکم نموده و تراز و شاغول نمایید(لازم نیست کل سطح بلوک را با چسب پر کنید)
  • در صورت وجود گرد و خاک روی سطح بلوک ها ابتدا آنها را تمیز نمایید و بعد از چسب استفاده کنید.
  • به این چسب آب و یا هیچ ماده دیگری اضافه نکنید.
  • دمای مناسب برای کار با این چسب +5الی +35درجه سانتی گراد است.

نحوه ی مصرف چسب بلوک

این محصول در کیسه های پلاستیکی مقاوم در وزن های 2الی 3کیلوگرم و در گالن های 4و 10و 20کیلوگرمی قابل تحویل است.میزان مصرف نسبت به نحوه اجرا ، ناصافی سطح بلوک و منظم بودن ارتفاع بلوک ها متفاوت است ، لیکن به طور متوسط میزان مصرف چسب برای هر متر مربع دیوار چینی 1/5کیلوگرم می باشد.


شرایط نگهداری چسب بلوک

این چسب غیر قابل اشتعال و غیر سمی است وباید در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شود.تاریخ انقضا 6ماه پس از تولید می باشد.

مشخصات فنی چسب بلوک

  • مقاومت چسبندگی برشی اولیه : 2/ 5مگاپاسکال ( 2/5برابر استاندارد ایران)
  • مقاومت چسبندگی برشی بعد از قرار گرفتن در معرض حرارت : 3/2مگاپاسکال ( 3/2برابر استاندارد ایران)
  • مقاومت چسبندگی کششی در زمان باز بعد از 20دقیقه : 1/53مگاپاسکال ( 3برابر استاندارد ایران)
  • زمان کارپذیری : تا 30دقیقه
  • خشک شدن سطحی : 1ساعت
  • کسب مقاومت نهایی : 48ساعت

نکات کار با چسب های بلوک

  • چسب را تنها تا دو ساعت بعد از آماده کردن آن می‌ توانید استفاده کنید. پس هر بار تنها به اندازه‌ مصرف آن را با آب مخلوط کنید.
  • اگر مخلوط چسبی که درست کرده‌ اید بیش از اندازه سفت شده باشد، می‌ توانید با اضافه کردن آب آن را رقیق کنید.
  • باید پیش از بلوک‌ چینی، بلوک‌ ها را به خوبی مرطوب کنید. این کار باعث می‌ شود که بلوک آب موجود در چسب را به خود جذب نکند.
  • به جز آب، هیچ گونه ماده‌ دیگری نباید به چسب اضافه شود.
  • نباید تا پیش از خشک شدن چسب به دیوار فشاری وارد کنیم.

مقایسه چسب بلوک سیپورکس با ملات سنتی

  • میزان چسب بلوک مصرفی در مقایسه با ملات سیمان بسیار کمتر است. یک کیسه چسب معادل 2000 کیلوگرم ملات است.
  • ضخامت چسب در بین بلوک ها، 3 تا 6 میلی متر است در حالی که ضخامت ملات در بین بلوک ها باید 2 تا 3 سانتی متر باشد.
  • چسب بلوک باعث افزایش بار مرده ساختمان نمی شود اما ملات سیمانی وزن زیادی را به دیوار و ساختمان اضافه می کند.
  • چسب به نوعی باعث عایق بندی دیوار در برابر سرما، گرما و صدا می شود اما ملات این گونه نیست.
  • آماده سازی چسب بلوک، تنها در 7 دقیقه و با ترکیب چسب و آب صورت می گیرد و پس از 3 ساعت به مقاومت نهایی خود رسیده و غیر قابل جدا شدن خواهد بود.اما آاده سازی ملات سیمانی، نیازمند به مدت زمان و دقت بیشتری است.
  • درهر متر مربع 15 الی 20 لیتر ملات ماسه و سیمان با وزن مخصوص 50 الی 70 کیلوگرم استفاده می شود. در مقابل در هر متر مربع 2 الی 4 کیلوگرم بسته به ضخامت بلوک، چسب استفاده می شود.
  • تمیزی کار در فرآیند اختلاط، حمل و نقل و کاربرد بسیار واضح و بدون دردسرتراز سیماناست، به راحتی می توان محیط کار را تمیز نگه داشت.

قیمت چسب بلوک

قیمت چسب بلوک سیمانی از قیمت تمام شده ملات خیلی کمتر برای سازنده تمام می شود، در عین اینکه خروجی کار نیز بسیار با دوام تر و تمیزتر از ملات است. خرید چسب بلوک سیمانی براساس وزن و مقدار درخواستی در شرایط متفاوت انجام می پذیرد و یک روش خرید ثابتی وجود ندارد.

کلام آخر

در این مقاله با تعریف کلی از چسب بلوک، مواد تشکیل دهنده ی آن مزایا و معایب استفاده از آن، میزان و نحوه ی کاربرد و اجرای آن و همچنین مقایسه ی آن با ملات سیمان آشنا شدید.