مقاله

درباره ی انواع مصالح ضد زلزله، مزایا و کاربرد هر کدام بیشتر بدانید

نحوه استفاده از مصالح ضد زلزله
امتیاز دهید

در زمان ساخت یک سازه از مصالح ضد زلزله استفاده می شود که از بین آن ها به مواردی مانند بلوک های سقفی سبک، فوم ها و یونولیت های سقفی، بتن آرمه و بلوک های هوادار می توان اشاره کرد. این مصالح که با عنوان مصالح ضد زلزله شناخته می شوند، مقاومت و استحکام سازه را بالا برده و خسارات مالی و جانی را تا حد زیادی کاهش می دهند. در ساختمانی که در مرحله ی ساخت قرار دارد، علاوه بر استفاده از مصالح اصلی باید از مصالح ضد زلزله نیز کمک بگیرید. در این صورت سازه نسبت به ساختمان های معمولی دارای مقاومت بالاتری خواهد بود.

زلزله یک امر طبیعی بوده که در مبحث ساخت و ساز وجود داشته و هر ساله برای آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شده است. به همین جهت با مقاوم سازی بنا ها با کمک مصالح ضد زلزله، برای ساکنین ساختمان ایمنی به وجود خواهد آمد. در ادامه ی این مقاله به معرفی و بررسی مصالح ضد زلزله می پردازیم پس با ما همراه بمانید.

انواع مصالح ضد زلزله را بشناسید:

·       اول، بتن آرمه:

از جمله مهم ترین روش های مقابله با زلزله به کار بردن بتن آرمه بوده که از مهم ترین روش های مقابله با زلزله به شمار می رود. همانطور که می دانید مقاومت فشاری بتن معمولی بالا بوده و در مقابل مقاومت خمشی آن پایین است؛ به همین جهت در برابر لرزه های ناشی از زلزله، ترک خوردگی ایجاد می شود.

بتن آرمه که با عنوان بتن تقویت شده نیز شناخته می شود، به دلیل کنار هم قرار گرفتن بتن و میلگرد به کار رفته که مقاومت کششی آن بسیار بالا است. در صورت بروز زلزله، حرکات ناشی از آن، نمی توانند اثری بر روی  بتن آرمه گذاشته و یا آن را متلاشی کند. به همین جهت است که امروزه و در مراحل مختلف ساخت و ساز از پی ریزی تا ستون ها، از بتن آرمه بهره می گیرند.

ساختمان ضد زلزله

·       دوم، بلوک هوادار:

یکی دیگر از مصالحی که به عنوان ضد زلزله شناخته می شود، بلوک هوادار نام دارد که به دلیل وزن بسیار پایین، بار اضافی بر روی ساختمان وارد نشده و درنتیجه خطرات ناشی از وقوع زلزله را به حداقل خواهد رساند. در حقیقت این بلوک ها، نوعی بلوک ساختمانی بوده که بر پایه ی ماده سیلیس تهیه و تولید می شوند.

بلوک هوادار علاوه بر وزن سبک، به عنوان یک عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی شناخته شده که در مقایسه با بلوک های معمولی، دارای حجم کمتری می باشند؛ چرا که بخشی از آن ها با هوا پر شده است.

ترکیب بلوک های هوادار از آب، آهک، سیمان و ماسه سیلیسی بوده و تولید آن ها به وسیله ی دستگاه اتوکلاو و با تزریق هوا انجام می پذیرد. به دلیل پایین بودن وزن این بلوک ها، میزان بتنی که جهت پی ریزی بنا و ستون ها استفاده می گردد را کم کرده و از وارد شدن وزن اضافه بر روی آن ها مانع خواهد شد.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره آرماتوربندی، اهمیت آرماتوربندی در بتن، اجرا و مزایای آن

·       سوم، بلوک سبک:

بلوک سبک، همانند بلوک های بتنی بوده که در بازار رایج است؛ اما برخلاف آن ها از پوکه معدنی تولید می شود. همانطور که از نام این بلوک ها پیداست، دارای وزن سبکی بوده؛ اما در برابر زلزله مقاوم است و دچار آسیب نخواهد شد. بلوک های سبک، وزن کمی بر روی ستون ها وارد کرده و در زمان وقوع زلزله خطرات ناشی از این پدیده ی طبیعی به حداقل خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:  

·      چهارم، فوم و یونولیت:

از دیگر مصالح ساختمانی سبک، فوم و یونولویت نام داشته که وزن آن ها برای یک سازه ناچیز خواهد بود. این مصالح از پلی استایرن ساخته و مانند یک عایق در برابر تغییرات آب و هوایی، سرما، گرما، رطوبت و صوت عمل می کنند. توجه داشته باشید که این مصالح، از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار نبوده؛ اما به علت وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری بسیار بالا در صنعت ساخت و ساز به عنوان مصالح ضد زلزله به کار می رود.

همانطور که می دانید وزن یونولیت نسبت به بتن بسیار سبک تر بوده و بار اضافی بر ساختمان وارد نخواهد شد.  یکی دیگر از مزایای این فوم ها و یونولیت ها آن است که در زمان استفاده از آن ها میزان بتن مصرفی در سازه به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

·       پنجم، پوشش محافظ ضد زلزله:

در حقیقت پوشش محافظتی نوعی ماده بوده که به بتن شبیه می باشد و از خاصیت کشسانی قابل توجهی برخوردار می باشد. همچنین از مقاومت زیادی در برابر ارتعاشات نسبتا قوی برخوردار است. پوشش محافظتی همانند یک لایه چسب بر روی سطوح سازه بتنی کشیده شده و از جدا شدن اجزای آن جلوگیری خواهد کرد.

در واقع این ماده یک گارد حفاظتی سیستمی بوده که مانع از ریزش سازه در هنگام وقوع زلزله خواهد شد. پوشش محافظ ضد زلزله، استحکام سازه را افزایش داده و علاوه بر آن باعث جلوگیری از سقوط ساختمان و مصالح خواهد شد.

استفاده از مصالح ضد زلزله

·      ششم، استفاده از بلبرینگ در پی ساختمان:

امروزه در کشورهای پیشرفته و در صنعت ساخت و ساز در آسمان خراش ها و ساختمان های مهم از بلبرینگ استفاده کرده که به منظور جلوگیری از صدمات زلزله در پی ساختمان می باشد. بلبرینگ ها همان ابزارهایی هستند که اصطکاک سطوح را به حداقل خواهند رساند.

در زیر ساختمان، استفاده از بلبرینگ ها موجب می شود تا در زمان وقوع زلزله، پی ساختمان به آهستگی حرکت کرده و نیروهای وارد بر آن به این شکل تخلیه می شود. در نتیجه ی این امر، ساختمان تخریب نشده و تنها در جای خود و بر روی بلبرینگ ها می غلتند. در کشور های چین و ژاپن، بسیاری از ساختمان ها با این روش ضد زلزله شده اند.

مزایای استفاده از مصالح ضد زلزله در ساختمان سازی چیست:

  • اول، استفاده از مصالح ضد زلزله باعث افزایش عمر سازه خواهد شد.
  • دوم، سرعت اجرای مصالح ضد زلزله بالاتر از مصالح معمولی مشابه خواهد بود.
  • سوم، قیمت مصالح ضد زلزله تفاوت چندانی با قیمت مصالح معمولی نداشته و حتی در برخی مواقع ممکن است قیمت پایین تری داشته باشد.
  • چهارم، استفاده از مصالح ضد زلزله باعث افزایش ارزش ساختمان در بحث فروش می گذارد.

 

کلام آخر:

در این مقاله به بیان و معرفی مصالح مقاوم در برابر زلزله و مزایای آن ها پرداختیم. با به کارگیری این مصالح در سازه ها، می توان تا حد زیادی از خسارات های ناشی از زلزله کاسته و خطرات احتمالی ناشی از آن را به حداقل رساند. آیا شما مصالح دیگری را می شناسید که در برابر زلزله مقاوم هستند؟ عنوان و ویژگی های هر کدام از آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.