مصالح ساختمانی

نانو سیمان چیست؟

امتیاز دهید

 فناوری نانو در سیمان

فناوری نانو باتوجه به تاثیر مثبتی که به روی صنعت سازه و ساختمان سازی داشته است، نقش قابل ملاحظه آن غیرقابل انکار بوده و رقابت بین تمامی تولید کنندگان محصولات را فراهم ساخته است.این فناوری برای نما کاری، اسکلت سازی، دکوراسیون داخلی و… مورداستفاده قرارمیگیرد. علت پرکاربرد بودن فناوری نانو این است که مصالح تولیدی، استحکام و مقاومت بالایی داشته و سبب افزایش عمر ساختمان ها خواهد شد. اگر تجربه اجرایی داشته باشید، حتما می دانید که سیمان نقش بسیار موثری در ساخت و ساز دارد و به حدی وجود این محصول کاربردی و حیاتی است، که بدون آن نمی توان هیچ یک از قسمت های ساخت و ساز را به اتمام رساند.

نانو سیمان چیست و چه خواصی دارد؟

امروزه به کارگیری مواد نانو در سیمان سبب شده است، تمام خواص سیمان تقویت شده و مشکلات آن مانند جذب آب بالا، ترک خوردگی، عمل آوری در مدت طولانی، انتشار دی اکسید کربن و حتی مقاومت کششی پایین آن رفع شده و از بین برود. از مزیت های وجود نانو در سیمان می توان تبدیل آن را به یک ماده چند منظوره نام برد. افزوده شدن مواد نانو به سیمان علاوه بر تمامی خواص نام برده شده دارای ویژگی دیگر مانند تغییر رنگ، واکنش های کاتالیستی، محافت گرمایی، هدایت گرمایی و…میباشد.ذرات نانو در مقایسه با حجم آن ها دارای سطح وسیع تری بوده یا به عبارتی دیگر ذرات نانو بیش از 50 درصد خود سیمان در سطح قرار داشته و واکنش پذیری ماده را افزایش می دهد. زمانی که سطح دارای ذرات نانو مرطوب شود، میزان آب پراکنده در بین ترکیب را کاهش خواهد داد.

استفاده از ذارت نانو در ملات های سیمانی و بتن، می تواند رفتار آن ها را در تمامی شرایط ممکن تحت تاثیر قرار داده و سبب توسعه مکانیکی، میکروساختاری و همچنین فیزیکی خواهد شد. در سال های گذشته به کارگیری از نانو باتوجه به ویژگی های خاصی که دارد، با افزایش همراه بوده و بسیار گسترش یافته است. در رابطه با عملکرد نانو ذارات باید بدانید، نانوسیلیکا همانند یک ماده پرکننده عمل می کند و فضاهای بین ژل کلسیم سیلیکات هیدراته سیمان را پوشش می دهد.در نهایت واکنش پوزولانیک با هیدروکسید کلسیم سبب افزایش میزان کلسیم سیلیکات هیدراته شده و این امر تراکم ماتریکس را در پی دارد که به استحکام و مقاومت بالای ماده منجرب می شود. نکته بسیار مهم این است که وجود ذرات نانو در بتن سبب افزایش مقاومت فشاری شده و از طرفی جذب آب را تا حد چشم گیری کاهش می دهد.

نانو سیمان و سیمان سفید

از نانو سیمان بیشتر برای سیمان سفید استفاده می‌شود؛ چرا که سیمان سفید برای نمای ساختمان بسیار ایده‌آل بوده و نانو کردن آن مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد؛ ازجمله این مزایا می‌توان به خاصیت ضد آبی سیمان، جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل بافت سیمان و سطوح زیرین، پیشگیری از به وجود آمدن ترک روی سطح کار، جلوگیری از پوسته شدن نمای سیمانی و… اشاره کرد.
اگر می‌خواهید از تمامی مزایای ذکر شده در هنگام نماسازی ساختمان خود برخوردار شوید، باید از سیمان سفید نانو شده استفاده کنید.

ویژگی ها و مشخصات مواد نانو سیمان

هر محصولی دارای یک سری ویژگی‌ها و مشخصات است که دانستن آن‌ها برای استفاده بهتر و اصولی، خالی از لطف نیست؛مشخصات عایق نانو سیمان و سیمان سفید شامل موارد زیر است:

  1. نمای سیمان استفاده شده در سازه به خوبی آب گریز می‌شود.
  2. نمای سیمانی ساختمان بعد از بارندگی تغییر رنگ نخواهد داد.
  3. بعد از اتمام بارندگی شاهد شره‌های آب لب پنجره‌ها و روی نمای سیمانی ساختمان نخواهید بود.
  4. از ترک خوردگی سیمان جلوگیری می‌کند.
  5. در شرایط جوی و تغییرات آب‌وهوایی، ماندگاری و کیفیت خود را حفظ می‌کند.
  6. در برابر اشعه‌های UV بسیار مقاوم است.
  7. سطح سیمان نما را به خوبی ضد آب کرده، به گونه‌ای حتی کوچک‌ترین ذره آب هم در آن نفوذ نمی‌کند.
  8. در برابر باران‌های اسیدی جان سالم به در می‌برد.
  9. با استفاده از نانو سیمان در مناطق مرطوب شمالی، شاهد جلبک و قارچ روی نمای ساختمان نخواهید بود.
  10. کدر شدن و تغییر زنگ در گذر زمان را نخواهد داشت.
  11. خاصیت ضد یخ‌زدگی دارد.
  12. نانو سیمان سفید از ایجاد کوچک‌ترین خط و خش جلوگیری می‌کند.
  13. ماندگاری بسیار زیاد آن هر فردی را متعجب می‌کند.
  14. اجرای آسان و کاهش اتلاف انرژی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات بارز و ستودنی این محصول هستند.
بیشتر بخوانید  پروفیل مبلی چیست؟

کاربرد نانو سیمان

سیمان یکی از اجزای ضروری و به عنوان عضوی جداناپذیر از صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید؛ اما استفاده از این متریال به تنهایی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. به همین خاطر ما به شما مواد نانو سیمان را معرفی می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از آن عیب‌های سیمان را برطرف کرده و با رضایت کامل از آن در سازه‌ها و پروژه‌های خود استفاده کنید. در نهایت می توان نتیجه گرفت به کارگیری ذارت نانو در ملات های سیمانی و بتن، می تواند رفتار آن ها را در تمامی شرایط ممکن تحت تاثیر قرار داده و سبب توسعه مکانیکی، میکروساختاری و همچنین فیزیکی خواهد بود. اهمیت و کاربرد نانو سیمان و سیمان سفید امروزه بر هیچ فردی پوشیده نیست؛ این مواد در تمام سطح‌های سیمان سفید و سیمان سیاه و همچنین تمامی سطوح کف سیمان کاربرد دارد.

نحوه اجرای مواد نانو بر روی سیمان چگونه است؟

نحوه اجرا و استفاده از مواد نانو سیمان به قدری راحت است که هر فردی مبتدی و تازه واردی می‌تواند آن را اجرا کرده و مانند یک استادکار نمای سیمانی خود را با نانو پوشش دهد. روش اجرای مواد نانو روی هر نوع سیمانی به شکل مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. قبل از استفاده و اجرای کار باید محتویات داخل ظرف را به خوبی تکان دهید.
  2. سطحی که قصد دارید روی آن را پوشش نانو انجام دهید، باید قبل از شروع به خوبی تمیز شده و خشک باشد.
  3. برای اجرا و پاشیدن این مواد بر روی سیمان می‌توانید از دستگاه‌های سم‌پاش باغبانی استفاده کنید.
  4. این محصول به همان شکلی که خریداری می‌شود، قابل اجرا بوده و نیازی نیست تا آن را برای رقیق‌تر کردن با آب ترکیب کنید.

اگر در اجرای سازه خود تمامی این مراحل و نکات ذکر شده را انجام دهید، بی‌شک کاری بی‌عیب و نقص و با طول عمر بالا تحویل خواهید گرفت.

عمر مفید و ماندگاری پوشش نانو سیمان

یکی از معیارهایی که در اجرای هر سازه‌ای و استفاده از هر محصولی بسیار حیاتی و مهم محسوب می‌شود، عمر و میزان ماندگاری آن است. از آنجایی که امروزه هر محصولی روزانه با قیمت جدیدی وارد بازار می‌شود و این قیمت طبیعتاً تحت تأثیر تورم قرار می‌گیرد؛ بنابراین برای تمامی افراد این نکته بسیار مهم است تا در برابر هزینه‌ای که متقبل می‌شوند، کیفیت و میزان ماندگاری بالایی را در اختیار داشته باشند. درباره عمر و میزان ماندگاری نانو سیمان ، باید به این نکته اشاره کنیم که اندازه ذرات مواد نانو 51 نانو متر بوده و این اندازه باعث شده تا ذرات به‌راحتی در عمق چند میلی‌متری مصالح نفوذ کنند. نفوذ ذرات در عمق مصالح باعث شده تا عوامل مختلف مانند تغییرات آب و هوایی، شرایط جوی نامساعد و عوامل فرسایش سطحی هیچ‌گونه تأثیری روی سطح کار نزاشته و عمر سازه را تا حداقل بالای ۱۵ سال تضمین می‌کند.

قیمت  نانو سیمان

هر محصولی با توجه به موارد مختلفی، از قیمت متفاوتی نیز برخوردار است. قیمت نانو سیمان نیز مانند بسیاری از محصولات به عوامل مختلفی ازجمله نوع پروژه مورد نظر در ساخت و ساز، نوع ساختمان، مقدار نانو سیمانی که باید مصرف شود، روش اجرا، نوع جنس مواد نانو سیمان و… بستگی دارد.
بنابراین پارامترهای ریز و درشت بسیاری مانند نحوه و روش اجرا، مقدار مواد نانو سیمان مصرفی برای اجرا، نوع ساختمانی که نانو روی آن انجام می‌شود و همچنین زمان خرید مواد سیمان نانو تعیین کننده قیمت نهایی خرید نانو سیمان سفید هستند.

سخن پایانی

سیمان موادی است که برای نماسازی و زیرسازی بسیاری از سازه‌ها کاربرد دارد؛ اما در کنار کاربرد وسیعی که دارد، از عیب‌هایی نیز برخوردار است که برای برطرف کردن آن‌ها از عایق نانو سیمان استفاده می شود .نانو سیمان یک نوع سیمان است که با استفاده از نانوتکنولوژی تولید می‌شود و خواص متفاوتی نسبت به سیمان معمولی دارد. برای مثال، نانو سیمان سفید یک نوع عایق ضد آب و ضد آلودگی است که برای نماسازی و روسازی ساختمان‌ها کاربرد دارد.استفاده از پوشش نانو بیشتر برای مقاوم‌سازی و بالا بردن کیفیت سیمان سفید کاربرد دارد؛ اما در مواردی نیز مشاهده شده که از آن برای سیمان سیاه نیز استفاده می‌کنند. در این مقاله تمام ویژگی ها و کاربردهای آن بیان شده است.