انواع سقف, سقف کاذب و انواع آن, مقاله

مزایا و معایب سقف کاذب

سقف کاذب
امتیاز دهید

نسبت به گذشته با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی به ویژه سقف ساختمان، مردم بیشتر به سقف کاذب و زیبایی که در محل خانه و کار آن‌ها ایجاد می‌کند مطلع هستند.
از این‌رو ترجیح می‌دهند در خانه خود بیشتر از سقف دکوراتیو استفاده کنند، یکی از انواع سقف‌ها که دارای انواع متعددی به‌ویژه انواع سقف‌های دکوراتیو می‌باشد سقف کاذب است.
در مقالات قبلی به طور کامل سقف کاذب و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم در ادامه این مقاله نیز قصد داریم به تمامی مزایا و معایبی که این نوع سقف ساختمانی دارد اشاره کنیم پس با ما همراه باشید تا اگر انتخاب شما نیز یکی از انواع سقف‌های کاذب است به‌خوبی از مزایا و معایب آن مطلع شوید.

مزایای سقف کاذب

نصب سقف کاذب نسبت به نصب سایر سقف‌ها، به مدت زمان کمتری احتیاج دارد چراکه نصب آن آسان است به‌گونه‌ای که نیاز به تخصص خیلی زیادی ندارد اما به هرحال پیشنهاد ما این است که نصب این سقف ساختمانی را به نصاب‌های حرفه‌ای بسپارید تا از نتیجه کار رضایت کافی داشته باشید.
یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های سقف کاذب این است که به دلیل فضای خالی که در پشت خود دارد امکان قرارگیری تمامی مجراها، لوله‌ها و سیم‌های الکتریکی در پشت خود را فراهم می‌کند از این‌رو است که با نصب و پیاده‌سازی این نوع سقف ساختمانی می‌توان تمامی تاسیسات و سیم‌های برق را در پشت آن قرار داد و آن‌ها را پوشاند تا سقف دارای ظاهری آراسته، منظم و زیبا باشد.

تعمیرات آسان سقف‌های کاذب

با وجود استحکام و طول عمر بالایی که سقف‌های کاذب دارند گاهی‌اوقات شرایطی ایجاد می‌شود که نیاز به تعمیرات داشته باشند. در این‌صورت باید پنل‌های آن مجددا از نو سوار شوند اما جای هیچ‌نگرانی نیست زیرا همانطور که نصب آن‌ها کار آسانی می‌باشد، سوار‌کردن آن‌ها از نو نیز کار آسانی است.

سقف کاذب به عنوان یک عایق صدا 

این نوع سقف  مانند یک عایق صدا نیز عمل می‌کند به این شکل که نه‌تنها موجب کاهش انتقال سر و صدای محیط خارج به داخل می‌شود بلکه از انعکاس صدا نیز به طور چشم‌گیری جلوگیری می‌کند. یکی از انواع این سقف‌ها که مخصوص جلوگیری از انعکاس صدا می‌باشد و در اماکن خاصی مانند: سینماها، استخرها و سالن‌های همایش که باید از انعکاس صدا جلوگیری گردد استفاده می‌شود، این نوع سقف آکوستیک می‌باشد که در مقالات پیشین به طور کامل آن را مورد بررسی قرار دادیم.
این نوع سقف موجب کاهش مصرف انرژی نیز می‌شود چراکه در طول تابستان از وارد‌شدن هوای گرم به داخل محیط جلوگیری کرده و در زمستان نیز از واردشدن هوای سرد به داخل محیط نیز جلوگیری می‌کند از این‌رو موجب می‌شود مصرف انرژی به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید  درباره ی انواع مصالح ضد زلزله، مزایا و کاربرد هر کدام بیشتر بدانید

معایب سقف کاذب

همانطور که در بخش مزایای سقف کاذب اشاره کردیم این نوع سقف کاذب به گونه‌ای نصب و پیاده‌سازی می‌شود که فضایی خالی در پشت آن ایجاد می‌گردد که در این فضای خالی تاسیسات و سیم‌های برق قرار داده می‎شود از این‌رو سقف کاذب این توانایی‌ها را دارد که این تاسیسات را بپوشاند اما مسئله‌ای که در چنین شرایطی ایجاد می‌شود این است که ارتفاع اتاق را به میزان چند اینچ و یا چند پا کاهش می‌دهد از این‌رو توصیه می‌کنیم که از این نوع سقف ساختمانی در ساختمان‌هایی استفاده کنید که ارتفاع‌ آن‌ها زیاد باشد تا با پیاده‌سازی سقف کاذب در آن‌ها و کاهش ارتفاع، مشکلی ایجاد نگردد.
یکی دیگر از معایب و مسائلی که در زمینه سقف کاذب وجود دارد این است که به مراقبت‌های مکرر و همچنین تعمیرات نیاز دارد چراکه از عمر آنچنان بالایی برخوردار نمی‌باشد البته همانطور که در بخش مزیت‌های این نوع سقف ساختمانی اشاره کرده بودیم، تعمیرات این سقف همانطور که نصب آن به آسانی صورت می‌گیرد نیز راحت است به‌گونه‌ای که پنل‌های سقف را می‌توان به طور مجدد در مدت زمان کم از نو سوار کرد.

استحکام بسیار پایین این سقف

متاسفانه پس از اینکه در چندین سال متوالی از این سقف ساختمانی استفاده می‌کنید احتمال اینکه رنگ آن کدر شود و به نوعی چرک‌آلود به نظر برسد وجود دارد.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه سقف‌های کاذب وجود دارد، استحکام بسیار پایین آن‌ها در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله می‌باشد. درحالی که کارشناسان و مهندسان صنعت ساختمان‌سازی درحال بررسی سقف‌های ساختمانی هستند که در عین سبک‌بودن از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند.