سایر مقالات

لیستوفر میلگرد چیست و کاربرد آن

لیستوفر میلگرد چیست و کاربرد آن
امتیاز دهید

لیستوفر، از اصطلاحات رایج و مرتبط با میلگرد و به معنای راهنمای کارگاه آرماتوربندیِ خم و برش آرماتورها می باشد. به عنوان مثال، می توان لیستوفری از آرماتورها در نقشه های اجرایی سازه های بتنی تهیه نمود. چگونه لیستوفر میلگرد تهیه نماییم؟

در تهیه و استفاده از لیستوفر باید سه موضوع یا سه مرحله زیر را مدنظر قرار داد:

  • اول، موارد فنی.
  • دوم، آنالیز پرت.
  • سوم، اولویت اجرایی.

با توجه به این موارد، می‌ توان تصمیم‌ گیری کرد کدام قسمت لیستوفر، چه زمانی در اختیار آرماتوربند قرار داده شود. بدون سپری شدن فرایند گفته شده و در صورت قرار دادن یکباره لیستوفر در اختیار آرماتوربند، احتمال پرت شدن آرماتورها بیشتر می شود و این موضوع، منجر به اتلاف هزینه و زمان می شود؛ چرا که در این وضعیت، بعضا آرماتورهایی که مربوط به اواخر کار یک سازه می باشند و نیازی به آن ها در ابتدا نمی باشد، خم و برش زده می شود و برخی آرماتورهایی که برای اوایل کار نیاز است خم و برش نمی گردد و مقدار زیادی آرماتور خم و برش خورده بدون کاربرد باقی می ماند. درنتیجه باید دو نکته را مدنظر قرار داد:

لیستوفر میلگرد چیست

  • اول، لیستوفر آرماتورها بر طبق نیاز و زمان بندی در اختیار تیم اجرایی یا اکیپ آرماتوربند قرار گیرد.
  • دوم، خم و برش به تناسب پیشرفت کار انجام گیرد.

درنتیجه لیستوفر کامل سازه باید با توجه به نقشه و موارد فنی نظیر طول خم، همپوشانی، کاور، سایز و نوع میلگرد تهیه شود. لازم به ذکر می باشد اولویت‌ بندی تهیه لیستوفر مربوط به سازه های مختلف در پروژه، با توجه به برنامه زمان بندی و تعیین شیوه اجرای فعالیت های پروژه به وسیله ی واحد دفتر فنی انجام می گیرد؛ یعن تقدم و تاخر فعالیت های مربوط به پروژه مشخص می نماید لیستوفر چه سازه ای باید نسبت به بقیه زودتر تهیه گردد تا به منظور تامین، خم، برش آرماتور و در نهایت اجرای آن، اقدامات لازم انجام پذیرد.

بیشتر بخوانید  با معروف ترین سازه‌های فولادی جهان آشنا شوید

نرم افزار لیستوفر میلگرد:

به منظور تهیه لیستوفر، نرم افزارهایی مثل اکسل، اتوکد و مترورپلاس راهگشا می باشند. در این زمینه، مترور پلاس یک نرم افزار قدرتمند و ساده برای تولید جداول لیستوفر آرماتور در نرم افزار اکسل بوده که با استفاده از آن، می توان شکل آرماتور مورد نظر را از بین اشکال از پیش تعریف شده انتخاب و پوز، تعداد، قطر و طول اضلاع مختلف آرماتور را وارد نمود. سپس اطلاعات مربوط به پوز همراه با شکل آرماتور به شکل خودکار به جدول اکسل افزوده می شود. همچنین می توان به وسیله ی اکسل و اتوکد نیز نسبت به تهیه لیستوفر اقدام نمود. علاوه بر آن، آنالیز پرت برای مشخص کردن ترتیب برش آرماتورها به نحوی که کمترین پرت را داشته باشد، نیز اهمیت دارد. به منظور آنالیز پرت می‌ توان از قابلیت filter در نرم‌ افزار Excel استفاده نمود.

نرم افزار لیستوفر میلگرد

کاربردهای لیستوفر:

لیستوفر کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای لیستوفر که در تعریف آن نیز اشاره شد، کمک به کارگاه آرماتوربندی به منظور قطع و خم آرماتورها می باشد. با تهیه لیستوفر، می توان سرعت تهیه و نصب آرماتورها را بالا برد و از پِرت شدن آنها جلوگیری نمود. یکی دیگر از کاربردهای لیستوفر کمک به متره کننده می باشد. لیستوفر با کمک به مترور، محاسبات مربوط به سرعت کار را ارتقا می دهد. با این وجود، اطمینان کامل به لیستوفر جایز نمی باشد و مترور برای آنکه متره درستی داشته باشد، خودش نیز باید کنترل لازم را انجام دهد.

دلایل استفاده از لیستوفر:

اگر قرار باشد همه ی ویژگی های فلزی را در اسکلت ساختمان، حجم بتن مصرفی در فونداسیون و دیوار برشی و سقف ها و یا شاخه های آرماتور در فونداسیون را تک تک محاسبه نمایید، کاری بسیار زمان بر خواهد بود. از سمت دیگر محاسبه آن ها برای تمام سازندگان در زمان اجرا ضرورت دارد. محاسبه این موارد در نقشه ها کمک می کند تا مجری علاوه بر مشاهده نقشه، درک لازم از میزان مصالح مورد استفاده داشته باشد.