آسمان خراش, اجزا سقف عرشه فولادی, عرشه فولادی, کلیات سقف عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی

کارگر درحال نصب و اجرا سقف عرشه فولادی
امتیاز دهید

بدیهی است که این روز ها شاهد اجرای سقف عرشه فولادی در شمار بسیار زیادی از پروژه های ساختمانی و در حال اجرا می باشیم . تجهیزاتی نوین در سیستم قالب بندی های بتنی که با ایجاد حالتی یکپارچه در سازه های بتنی و در حال اجرا ، نه تنها ظاهری بی نقص را به بنا های در حال ساخت می بخشد ، بلکه به دلیل برخورداری از قابلیت بتن ریزی هم زمان ، در مدت زمانی کوتاه از محبوبیتی بی نظیر در صنعت ساخت و ساز برخوردار گشت .

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در واقع جالب است بدانید آنچه که موجب کاربرد بیش از پیش سقف های عرشه فولادی و به طور کلی اجرا سقف عرشه فولادی در پروژه های ساختمانی در حال اجرا می باشد ، افزایش سرعت و به طور کلی تسریع روند ساخت و ساز می باشد . زیرا در اجرای سقف عرشه فولادی با کیفیت دیگر خبری از شیوه های قدیمی و گذشته نمی باشد . شیوه هایی وقت گیر که نه تنها با اتلاف زمانی بسیار زیادی همراه بودند ، بلکه به دلیل استفاده از نیرو های کاری زیاد ، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نبودند . این در حالی است که امروزه اجرا سقف عرشه فولادی ، نه تنها فاکتوری مهم در کاهش بازه زمانی پروژه های در حال ساخت و اجرا می باشد، بلکه به دلیل کاهش چشمگیر تعداد نیرو های کاری نیز، عاملی موثر در کاهش هزینه های گزاف در طول فرآیند ساخت و ساز می باشد. تجهیزاتی نوین که قابل استفاده در ساخت سازه هایی مرتفع نیز می باشند .

تجهیزاتی ساختمانی که در ادامه به شرح مزایای استفاده از آن در عرصه ساخت و ساز خواهیم پرداخت !

اجرای سقف عرشه فولادی

جالب است بدانید که ساخت و اجرای سقف ساختمان نسبت به سایر بخش‌های ساختمان در ساختمان‌ سازی سنتی نیاز به صرف مدت زمان بیشتری دارد . اما این مسئله با پیشرفت ساختمان‌ سازی و شکل‌ گیری روش‌های مدرن ساختمان‌ سازی تا حدودی بهبود یافته است . به‌ گونه‌ای که در ساختمان‌سازی مدرن از متریال‌ های پیشرفته‌ای برای عملیاتی کردن یک پروژه ساختمان‌ سازی استفاده می‌شود که این متریال‌ های پیشرفته در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند موجب سرعت چشم‌گیری در اجرای پروژه ساختمان‌ سازی می‌شوند . یکی از این متریال‌های مدرن و پیشرفته در صنعت ساختمان‌ سازی ، سقف عرشه فولادی می‌باشد . این نوع سقف یکی از انواع سقف‌ های فولادی است که از کنار هم قرار گرفتن دو عنصر اصلی ورق‌های فولادی گالوانیزه به شکل ذوزنقه و برش‌ گیرها طراحی و تولید می‌گردد . اجرای سقف عرشه فولادی در یک پروژه ساختمانی مزایای متعددی را به دنبال دارد برای نمونه سقف عرشه فولادی موجب صرفه‌ جویی در مصرف فولاد و میلگرد می‌شود ، با استفاده از این نوع سقف ساختمانی دیگر نیازی به قالب‌ بندی و شمع‌ گذاری نمی‌باشد ، می‌توان عملیات بتن‌ریزی چند طبقه ساختمان را به صورت هم‌ زمان اجرا کرد و با وزن کمی که دارد موجب کاهش وزن نهایی سازه می‌گردد و درنتیجه هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله ، میزان آسیب‌ دیدگی را به حداقل می‌رساند . یکی دیگر از مهم‌ترین مزایایی که این نوع سقف ساختمانی دارد این است که موجب افزایش سرعت اجرای پروژه ساختمانی می‌شود چراکه وزن آن بسیار سبک است و حمل‌ و‌ نقل و نصب آن نیز آسان می‌باشد . البته مزایای اجرای سقف در ساختمان‌ سازی تنها به این موارد محدود نمی‌شود . در ادامه مقاله شما را بیشتر با این نوع سقف ساختمانی آشنا خواهیم کرد .

تاریخچه اجرای سقف عرشه فولادی

در سال 1742 میلادی پل مالوین فرانسوی برای ایجاد روکش روی آهن روشی را اختراع کرد او با قرار دادن آهن درون مذاب روی و غوطه ور کردن آن موفق شد تا آهنی روکش دار را تولید کند.

چندین سال بعد یعنی در دهه 1890 میلادی یک مهندس معمار به نام هنری پالمر برای اولین بار آهن با پوشش گالوانیزه را به شکل کنگره دار درآورد.این اختراع جدید یعنی عرشه کنگره دار فلزی به دلایل مختلفی از جمله سبکی مقاومت در برابر خوردگی حمل و نقل راحت مقاومت و ضریب ایمنی بالا به سرعت به یک مصالح پرطرفدار در صنعت سازه و ساختمان در کشورهایی مانند شیلی نیوزیلند استرالیا و ایالت متحده و با کذشت چند سال در کشورهایی نظیر انگلستان و هندوستان و متعاقبا در کشور های اروپایی دیگر تبدیل شد.

در واقع پالمر برای تولید این نوع سقف از آهنی با درصد کربن بسیار پایین که با گذشت سالها این آلیاژ حالا جای خود را به فولاد نرم داده است استفاده می کرد.

حالا پس از گذشت یک قرن سقف های عرشه کامپوزیتی به یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است.ابتدا از این سقف فقط به عنوان قالب درجا برای انجام بتن ریزی سقف های معمول و متداول استفاده می کردید.پس از مدتی مهندسین سازه با اجرای تمهیداتی به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد درگیری کامل بین بتن و عرشه, پس از مرحله ی گیرش بتن از این عرشه ها به عنوان نقش سازه ای بصورت مرکب در مراحل بهره برداری استفاده کنند.

همه ی ما می دانیم که روش های مرسوم و قدیمی برای اجرای یک سقف بسیار سخت و دشوار و همراه با هزینه های بیشتر و از طرفی زمانبر می باشند.

این نوع سقف در قیاس با سقف ها ی معمول بسیار سبکند و باعث میشوند تا سازه و اسکلت و فونداسیون وزن کمتری را متحمل شوند. میزان وزن بتن مورد استفاده در سقف نیز حدودا 30 تا 60 درصد کمتر از سایر سقف های دال بتونی کامپوزیت و تیرچه بلوک می باشد.  و از ورق های فولادی گالوانیزه به روش نورد سرد و شکل کنگره دار(ذوزنقه ای)ساخته می شود.در اجرای این سقف برخلاف روش های معمول و شناخته شده از قالب بندی استفاده نمی شود و این مهم خود یکی از دلایل بسیار مهم در افزایش سرعت اجرا می باشد.

سقف عرشه فولادی به دلیل ارائه ی یک تکنیک نوین و تازه در صنعت ساختمان مورد استقبال بسیاری تا به امروز قرار گرفته است.صرفه اقتصادی زیادی دارد.و به طور گسترده در ساخت ساختمان های مرتفع از این نوع سقف استفاده می شود،چراکه یک عامل مهم و موثر در سرعت ساخت و اجرای ساختمان ها طبیعتا سرعت در اجرای سقف آنها می باشد

بنابر مطالب فوق بدلیل زمانبر نبودن و سرعت بالا در از آن بهره میبرند. نکته ی شگفت انگیز دیگری که در میان مزایای این سقف به چشم میخورد ترکیب ورق های عرشه فولادی و بتن است که باعث بهبود عملکرد تحمل بار توسط سقف می شود.

 

مزایای اجرای سقف عرشه فولادی در صنعت ساخت و ساز !

همان طوری که پیش تر اشاره کردیم ، از ساختاری منظم و یکپارچه برخوردار می باشد که بستری مناسب را برای بتن ریزی و در نتیجه ساخت سازه های بتنی فراهم می سازد . تجهیزاتی نوین که با پیروی از تکنولوژی های روز دنیا ساخته و روانه بازار می شوند . سقف های عرشه فولادی که از جمله مهم ترین مزایای استفاده از آن ها در صنعت ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم اتلاف زمانی و سرعت بخشیدن به روند اجرا
  • برخورداری از قابلیت تحمل بار ها و نیرو های وارد شده در طول ساخت و ساز
  • مقاومت بالا در برابر تمامی شرایط جوی و آب و هوایی
  • ایجاد ظاهری یکپارچه و زیبا
  • برخورداری از قابلیت مقاومت بالا در برابر حرارت های شدید و آتش سوزی

مشخصات فنی سقف عرشه فولادی چیست ؟

اگر چه پیش تر به مقاومت و ماندگاری بالا سقف های عرشه فولادی در صنعت ساخت و ساز اشاره کردیم ، اما لازم است بدانید آنچه که سبب مقاومت بیش از پیش سقف عرشه فولادی می شود ، استفاده از متریالی مرغوب و با کیفیت در ساخت این تجهیزات می باشد . استفاده از ورق های فولادی و گالوانیزه و همچنین استفاده از برش گیر هایی مقاوم در ساخت این تجهیزات ، از جمله مهم ترین و اصلی ترین مشخصات فنی سقف های عرشه فولادی می باشد . سقف هایی فولادی که مطلوب است تا در اجرای سقف عرشه فولادی ارتفاع میان آن ها بین 5 الی 7 سانتی متر باشد .

قیمت اجرا سقف عرشه فولادی

بدون شک در بازار تجاری امروزی شاهد قیمت هایی متنوع از سقف های عرشه فولادی می باشیم . تولیداتی متنوع که بدون شک مهم ترین فاکتور در قیمت آن ها ، میزان کیفیت و مرغوبیت متریال به کار رفته در ساخت و تولید آن ها می باشد . متریالی که در صورت برخورداری از کیفیتی بالا نه تنها از مقاومت و ماندگاری بیشتری در برابر فشار های حاصل از بتن ریزی در طول پروسه اجرا برخوردار می باشند ، بلکه به دلیل ماندگاری بالا و در نتیجه طول عمر از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشند .

همین مسئله سبب گشته تا امروزه شرکت اجرای سقف عرشه فولادی با ارائه لیستی از قیمت سقف عرشه فولادی ، شما را در انتخاب و در نتیجه خریدی مناسب همراهی نماید .

سقف عرشه فولادی از ورق گالوانیزه که در دسته مصالح فولاد سرد نورد شده می باشد ، گل میخ یا برش گیر، آرماتور و بتن تشکیل شده است. سقف عرشه فولادی به دلیل سبک بودن آن نسبت به سایر سقف های متداول باعث می شود وزن کلی سازه کاهش یابد و در نتیجه هزینه و زمان ساخت پروژه نیز به تبع کاهش می یابد. در بحث اجرای سقف عرشه فولادی می توان این نکته را خاطر نشان شد که این سقف هم برای سازه های بتنی و هم برای سازه فولادی با رعایت نکات آیین نامه ای قابل اجرا می باشد .

نحوه محاسبه بتن سقف عرشه فولادی

در این مرحله باید با در نظر گرفتن رفتار مرکب دال و عرشه، دهانه مجاز را طبق خیز تحت بار زنده، کنترل ظرفیت خمشی مثبت دال و خیز تحت مجموع بارهای زنده و مرده برآورد شوند. از آن جایی که مقاومت تسلیم ورق های فولادی گالوانیزه تولیدی در کارخانجات داخلی در بازه ۳۰۰۰kg/m² تا ۳۵۰۰kg/m² قرار دارند، باید حداقل تنش مجاز عرشه ها را با فرمول fy=3000kg/m² محاسبه کنیم. مهندسین معمولا در محاسبات دال عرشه از بتن با وزن مخصوص خشک ۲۳۵۰kg/m² و بتن با وزن مخصوص تَر ۲۴۰۰kg/m² با مقاومت فشاری f’c=210kg/m² استفاده می کنند. همچنین یادآور می شود که در محاسبات دال عرشه از عرشه و تیر بدون شمع بندی استفاده می شود.

سایر فاکتورهای مهم در سقف عرشه فولادی عبارتند از:

  • مقدار دهانه مجاز دال عرشه: مقدار دهانه مجاز عرشه بستگی به نوع تکیه گاه دارد. به گونه ای که این مقدار در عرشه هایی که دارای تکیه گاه ساده هستند با مواردی که دارای چند دهانه هستند، متفاوت است. البته به منظور کاهش هزینه ها هنگام محاسبات و اجرا از عرشه گذاری به صورت حداقل دو دهانه استفاده می شود. آرماتور حرارتی نیز در بالای عرشه با حداکثر و حداقل پوشش بتنی 30 و 15 میلی متری قرار خواهد گرفت. مقدار آرماتور حرارتی در صورتی که از عرشه مرکب استفاده شود معادل با 0.075 درصد سطح مقطع دال بر روی عرشه خواهد بود.
  • حداکثر دهانه مجاز در عرشه فولادی: مطابق با مبحث دهم آین نامه مقررات ملی ساختمان، حد فاصل بین دو تیر اصلی در سقف های عرشه فولادی باید 12 متر باشد. این فاصله در تیرهای فرعی نیز با توجه به نوع شبکه میلگردی، ارتفاع ورق و عمق تیر بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود:

d/L>1/20

      d=  عمق تیر+ضخامت دال روی آن

L= طول دهنه تیر

طبقه‌بندی عرشه‌های فولادی در اجرای سقف عرشه فولادی

در سال‌های اخیر ، اجرای سقف‌ عرشه فولادی در صنعت ساختمان رشد و توسعه‌ی قابل توجهی داشته است . اکنون دیگر سقف عرشه فولادی یک عنصر ساختمانی نو و ناشناخته محسوب نمی‌شود و جای خود را به عنوان یک سیستم اجرایی اقتصادی ، سریع و سبک در فعالیت ‌های ساختمان‌ سازی باز کرده است .

بیشتر بخوانید  آشنایی با ورق گالوانیزه و فرایند گالوانیزه کردن

سقف عرشه فولادی، عموما با عرشه‌ فولادی که مهم‌ترین شاخصه‌ آن می‌باشد شناسایی می‌شود . گل‌میخ یا برشگیر، آرماتور و بتن سه عنصر دیگر تشکیل دهنده‌ این سیستم اجرایی می‌باشند . در تصویر زیر الگوی شماتیک و آشنای اجرای سقف عرشه فولادی مشاهده می‌شود : صفحه‌ عرشه فولادی که بر روی سازه‌ سقف قرار گرفته ، بتن جهت تأمین مقاومت فشاری ، گل‌میخ‌ها که در واقع نقش دوختن بتن و عرشه‌ی فولادی به یکدیگر و ایجاد یکپارچگی در سازه را بر عهده دارند و در صورت صلاحدید مهندس سازه ،‌ میلگردها برای افزایش مقاومت کششی یا مقابله با نیروهای متمرکز .

شرکت‌های تولید کننده سقف عرشه فولادی از عرشه‌های مختلفی بسته به اقتضای پروژه و با در نظر گرفتن قیمت سقف عرشه فولادی استفاده می‌کنند . از رایج‌ترین شیوه‌های اجرای سقف عرشه فولادی در یک شرکت سقف عرشه فولادی ، شیوه‌ی عرشه کامپوزیت (Composite Deck) می‌باشد. عرشه کامپوزیت خود به انواع استاندارد ، سلولی ، و معکوس تقسیم می‌شود .

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

پس از اینکه جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان به پایان می‌رسد نوبت به اجرای سقف  می‌رسد که در 5  مرحله به اجرا آن می‌پردازد . در ادامه به بررسی این 5 مرحله از اجرای سقف  می‌پردازیم :

ابتدا با توجه به نقشه های ارائه شده برای سازه ورق های فولادی گالوانیزه به شکل پروفیل موردنیاز با نورد سرد تولید می شود.

سپس به محل پروژه منتقل میشوند و به وسیله ی بالابر ها (جرثقیل)  و به کمک کارگران ورقه ها را روی اسکلت سقف در هر طبقه قرار میدهند.پیمانکار سقف عرشه فولادی ، ورق‌های این نوع سقف فولادی را متناسب با نیازی که در هر طبقه دارد، به هر یک از طبقات ساختمان انتقال می‌دهد .

در این مرحله تمامی ورق ها براساس جایگاه مشخص شده که توسط نقشه ساختمان تعیین و شماره بندی شده اند جایگذاری میشوند‌.پس از اینکه ورق‌های سقف عرشه فولادی به هر یک از طبقات ساختمان منتقل شدند، نیروهای ساختمانی نیمه ماهر ورق‌ها را با توجه به نری و مادگی آن‌ها با یکدیگر جفت می‌کنند .

ورق ها ی عرشه فولادی برای انواع متنوعی از دهانه های بزرگ و کوچک قابل استفاده می باشند و تا دهانه ۶ متر به کمک تیر فرعی بدون نیاز به اجرای شمع و تا دهانه ۳ متر بدون نیاز به هیچگونه تیر فرعی قابلیت اجرایی دارند.

مرحله بعد که در واقع ثابت کردن ورق ها توسط جوش موضعی و یا پرچ صورت میگیرد در واقع از جابجایی ورق ها در محل های نصب و حوادث احتمالی جلوگیری میکند.پس از اینکه کارگران ساختمانی ورق‌های سقف عرشه فولادی را به یکدیگر جفت کردند، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم گل‌میخ‌ها را با استفاده از دستگاه استادولدینگ بر روی ورق‌ها جوش می‌دهند. پس از انجام این مرحله باید برشگیر ها(گلمیخ) روی تیر های اصلی نصب شوند(اگر در مورد گلمیخ می خواهید اطلاعاتی کسب کنید مقاله گلمیخ چیست؟ را مطالعه نمایید). بسته به این موضوع که طول دهانه و ارتفاع دال چقدر باشد و مطابق با نقشه های اجرایی گلمیخ ها تعداد و ابعاد مختلفی دارند.با استفاده از آیین نامه ها و استاندارد های ایران و قوانین بین المللی وضع شده فواصل و طول گلمیخ ها از یکدیگر ، در انواع مختلف محاسبه و طراحی میشوند.

در این مرحله میلگردها را براساس استاندارهایی که در آیین‌نامه ساختمان‌سازی تعریف شده است به شکل مربعی در کل سطح سقف پخش می‌کنند .

جایگذاری میلگرد ها نیز پس از نصب برشگیرها انجام میشود اجرای و تقویتی ضد حریق باید مطابق نقشه های اجرایی بر روی ورق های کامپوزیتی انجام شود.

در مرحله نهایی با اجرای بتن ریزی روی سقف ،ورق کامپوزیتی خود به عنوان یک قالب عمل کرده و بتن به خوبی با فولاد درگیر میشود سپس سطح بتن ریخته شده را تسطیح می نماییم.همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سقف عرشه فولادی، این امکان را برای پیمانکار فراهم می‌کند که بتواند عملیات بتن‌ریزی چندین طبقه را به صورت هم‌زمان اجرایی کند که چنین ویژگی موجب افزایش چشم‌گیر سرعت ساختمان‌سازی می‌شود .

همانطور که در مراحل ذکر شده در مطالب فوق مشاهده فرمودید مراحل اجرای با سرعت بالایی و یکی پس از دیگری انجام میکیرد  لازم به ذکر است برای ساختمان هایی که براساس نوع دیگری از سقف طراحی شده اند تیرهای فرعی باید دوباره از نو و وبا توجه به مشخصات فنی سقف عرشه کامپوزیتی طراحی شوند.

 

اجرای سقف عرشه فولادی کامپوزیت استاندارد (Standard Composite Deck)

انواع عرشه‌ فولادی به کار رفته در سقف کامپوزیت استاندارد ، دارای برجستگی‌هایی در بدنه عرشه می‌باشند که موجب افزایش گیرداری بتن شده و نتیجه‌ آن یکپارچگی بیشتر سقف خواهد بود . انواع عرشه‌های استاندارد عرشه‌ های 1.5CD، 2.0CD، و 3.0CD می‌باشند . اعداد ۱.۵، ۲ و ۳ بیانگر ارتفاع عمودی عرشه‌ ها به واحد اینچ هستند . بر اساس تعریف فواصل افقی ، این عرشه‌ ها می‌توانند مجددا به انواع مختلفی تقسیم شوند که با اضافه شدن حروف I و R  به انتهای اسامی مشخص می‌شوند مثلا 1.5CDI . مهم‌ترین معیار در انتخاب عرشه‌ مناسب که مورد توجه شرکت سقف عرشه فولادی قرار می‌گیرد، ابعاد عناصر سازه‌ای و گاه تأسیساتی است به گونه‌ای که بتوانند به راحتی در فضاهای خالی عرشه جای بگیرند.  در تصاویر آتی مقاطع و شکل سه‌ بعدی مربوط به هر سه نمونه را مشاهده می‌کنیم .

اجرای سقف عرشه فولادی کامپوزیت استاندارد

اجرای سقف عرشه فولادی کامپوزیت سلولی (Cellular Composite Deck)

تفاوت عمده‌ سقف عرشه فولادی در این حالت ، اضافه شدن پنل‌های افقی ممتد در بخش تحتانی عرشه است که امکان اجرای سقف عرشه فولادی در دهانه‌های وسیع‌تر نسبت به انواع غیرسلولی را فراهم می‌آورد . همچنین انواع آکوستیکی این نوع عرشه‌ها وجود دارند که از صفحات فایبرگلاس متصل به سلول‌ها بهره می‌برند . طبیعتا استفاده از این انواع موجب افزایش قیمت سقف عرشه فولادی خواهد شد ، اما در مقایسه با سایر سیستم ‌های ادغام سیستم سازه‌ای و آکوستیکی می‌تواند انتخاب مقرون به صرفه‌ای محسوب شود . همچون عرشه ‌های استاندارد ، این عرشه‌ها نیز با ارتفاع‌های ۱.۵، ۲ و ۳ اینچ تولید می‌شوند . انواع ساده با علامت CFDC و انواع آکوستیک با علامت FDCA نام‌گذاری می‌شوند که در ادامه تصاویر مربوط به مقاطع و شکل سه‌ بعدی برخی از نمونه‌های این عرشه‌ها را ملاحظه می‌کنید .

اجرای سقف عرشه فولادی کامپوزیت سلولی

اجرای سقف عرشه فولادی کامپوزیت معکوس (Versa-Dek Composite Deck)

عرشه‌های معکوس از موهبت استحکام ذاتی و جذابیت بصری بهره می‌برند . بنابراین در صورتی که حداکثر انعطاف در طراحی معماری و سازه‌ ای مد نظر باشد ، یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک شرکت‌ سقف عرشه فولادی خواهند بود . تنوع در این عرشه‌ها بسیار بالا بوده و در نتیجه سیستم نامگذاری پیچیده ‌تری دارند ، اما به طور کلی در ارتفاع‌های ۲ و ۳.۵ اینچ تولید شده و اسامی با حرف V آغاز می‌گردند . در ادامه تصاویری از رایج‌تری مقاطع این عرشه‌ها را مشاهده می‌کنیم .

اجرای سقف عرشه فولادی کامپوزیت معکوس

قیمت سقف عرشه فولادی

آنچه در این مطلب مورد توجه قرار گرفت ، تقسیم‌ بندی انواع عرشه ‌ها در بخش کوچکی از با عنوان عرشه کامپوزیت بود . ناگفته پیداست که انواع دیگری از سیستم‌های اجرایی نیز وجود دارند ؛ بنابراین بیان یک عدد خاص و حتی بازه حدودی به عنوان قیمت سقف عرشه فولادی منطقی به نظر نمی‌رسد . اما به طور کلی باید گفت در صورت مشاوره با شرکت تولید کننده سقف عرشه فولادی که تجربه‌ی کافی در این زمینه داشته باشد ، انتخاب این نوع سقف‌ها در مقایسه با شیوه‌ های دیگر مقرون به صرفه‌تر خواهد بود .

شرکت اجرای سقف عرشه فولادی

شرکت سقف عرشه فولادی می تواند به عنوان طراح و تولید کننده سقف عرشه فولادی، این نوع سقف ها را با رعایت ضوابط آیین نامه ای به بهترین شکل ممکن طراحی و تولید نماید. همچنین شرکت سقف عرشه فولادی با داشتن نیرو های مجرب و ماهر می تواند در زمینه اجرای سقف عرشه فولادی نیز فعالیت داشته باشد و با رعایت کلیه نکات آیین نامه ای یک سقف با کیفیت را از مرحله طراحی تا اجرا به کارفرما تحویل دهد .

روش متداول اجرای سقف عرشه فولادی در سازه ها

در زیر با اجرای سقف عرشه فولادی بیشتر آشنا می شویم .

  • انتقال ورق های گالوانیزه (سرد نورد شده) از محل تولید به محل نصب

در بحث اجرای سقف عرشه فولادی برای انتقال این ورق ها از محل کارخانه عموما از جرثقیل ها استفاده می نمایند و آنها را تا محل پروژه حمل می کنند. این نوع ورق ها به دلیل وزن بسیار کمی که دارند می توان به راحتی آنها را با نیروی انسانی از محل پای پروژه به محلی که باید نصب گردند انتقال داد. چنانچه پروژه مورد نظر دارای طبقات زیاد باشد می توان جهت صرفه جویی در هزینه و وقت، ورق های گالوانیزه هر طبقه را بسته بندی نمود و سپس با چرثقیل به طبقه مورد نظر انتقال داد و از آنجا می توان به راحتی هر ورق را با نیروی انسانی در جای خود قرار داد. در هنگام جا به جایی این ورق ها باید دقت نمود که دچار خم شدگی و یا ضربات شدید نشوند تا عملکرد سازه ای خود را از دست ندهند .

  • جایگذاری اولیه ورق های U شکل گالوانیزه ( سرد نورد شده )

در بحث اجرای سقف عرشه فولادی پس از انتقال ورق ها از محل تولید به محل نصب بر روی هر طبقه باید نقشه های اجرایی که توسط شرکت سقف عرشه فولادی تهیه شده است را با دقت مشاهده نمود و هر ورق را با توجه به فاصله و ابعاد آن در جای خود قرار داد. بیاد داشته باشیم که چنانچه فاصله دهانه تیر ها بیش از 4 متر باشد، استفاده از تیر فرعی ضرورت پیدا می کند .

جزئیات اجرا سقف عرشه فولادی

  • جایگذاری نهایی ورق های U شکل گالوانیزه ( سرد نورد شده )

پس از قرارگیری ورق ها در جای خود برای ثابت شدن آنها باید ورق ها به تیر ها به وسیله میخ و بست کاملا فیکس گردند (میخکوب).

  • جایگذاری گل میخ یا برش گیر

حال نوبت به نصب گل میخ ها بر روی تیر ها می باشد. در این مرحله با استفاده از دستگاه رکتیفایر یا همان دستگاه جوش قوس الکتریکی، گل میخ ها را مطابق با نقشه های اجرایی در جای خود جوش می شوند .

نکته : برای جلوگیری از پاشش جوش و صدمه به ورق از یک حلقه سرامیکی قبل از جوشکاری استفاده می گردد .

  • میلگرد گذاری

در این مرحله، آرماتورهای حرارتی که برای جلوگیری از ترک های کششی بعد از بتن ریزی می باشد، مطابق نقشه ها در جای خود محکم می شوند .

  • بتن ریزی سقف عرشه فولادی

در آخرین مرحله از بحث اجرای سقف عرشه فولادی، بتن با ضخامت ذکر شده در نقشه ها ریخته و برای ایجاد سطحی یکنواخت، سطح آن ماله کشی می شود .

بتن ریزی سقف عرشه فولادی

قیمت سقف عرشه فولادی

قیمت سقف عرشه فولادی بستگی به پارامتر هایی همچون قیمت ورق های فولادی گالوانیزه (سرد نورد شده) U شکل، برش گیر ها یا گل میخ ها، بتن و آماتور در زمان اجرای سقف عرشه فولادی دارد .

 

اجرای سقف عرشه فولادی

کلیاتِ نصب سقف عرشه فولادی

  • قالب بندی‌های پشتیبان و شرایط میدانی باید مورد بررسی قرار گیرند تا از سازگاری آن‌ها با تلرانس‌ های نصب و سایر شرایط تاثیرگذار بر عملکرد این بخش اطمینان حاصل شود .
  • پانل‌ های عرشه باید تنها پس از آن که بتن 75% از استحکام طرح مورد نظر را بدست آورد بر روی سازه باربَر بتنی نصب شوند .
  • در صورت نیاز شمع‌های موقتی پیش از جایگذاری پانل‌های عرشه نصب خواهند شد. این شمع‌های موقتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که از توان لازم برای مقاومت در برابر حداقل بار یکنواخت 50 psf (2.4 kPa) برخوردار باشند و با شرایط بارگذاری مندرج در آیین نامه SDI نیز سازگاری داشته باشند. پیش از آغاز نصب عرشه باید از قرارگیری صحیح شمع‌ها اطمینان حاصل شود. شمع‌ها باید مطابق با مقررات ساختمانی ACI برای بتن مسلح طراحی و نصب شوند. به علاوه، این شمع‌ها باید تا زمانی در محل تعیین شده قرار داده شوند که بتوانند 75% از استحکام طرح را تامین کنند. حداقل زمان قرارگیری شمع‌ها در سایت هفت (7) روز خواهد بود.
  • پانل‌های عرشه باید بر روی تکیه گاه‌های ساختمانی قرار گیرند و قسمت انتهایی آن‌ها نیز در یک امتداد قرار گیرد. به علاوه پانل‌ها باید بلافاصله پس از جایگذاری به تکیه گاه‌ها متصل شوند تا بدین ترتیب یک سکوی عملیاتی ایمن فراهم شود. تمام صفحات عرشه باید از باربَری کافی و اتصال‌های لازم با تمام تکیه گاه‌ها برخوردار باشند تا بدین ترتیب از لغزش آن‌ها در جریان عملیات ساخت و ساز جلوگیری شود. قسمت‌های انتهایی عرشه که بر روی تکیه گاه‌ها قرار می‌گیرند نیز باید حداقل از تکیه گاه‌های انتهایی 1-1/2 اینچ (38 mm) برخوردار باشند. نقاطی از عرشه که در معرض ترافیک سنگین یا مداوم، بارهای متمرکز، بارهای ضربه‌ای، بارهای ناشی از چرخ خودروها، و … قرار می‌گیرند باید به کمک چوب فرش (تخته بندی) یا سایر روش‌های تائید شده محافظت شوند تا بدین ترتیب از بارهای اضافی یا صدمات احتمالی جلوگیری شود .
  • نقاط انتهایی ضخیم : نقاط انتهایی عرشه باید بر روی تکیه گاه‌ها کوبیده شوند .
  • ایجاد هم پوشانی در نقاط انتهایی عرشه‌های فولادی دشوار خواهد بود، زیرا دیرک‌های برشی (برجستگی‌های جان تیر) یا شکل پروفیل می‌توانند از انطباق فلزات محکم جلوگیری کنند. فاصله میان صفحات هم پوشان می‌تواند استفاده از ضمائم جوشی را مشکل‌تر کند. در نقاط انتهایی ضخیم نیز وجود شکاف‌های حداکثر 1 اینچی (25 mm) بلا مانع است .
  • واحدهای عرشه و قطعات جانبی آن باید در اطراف سوراخ‌ های از پیش تعیین شده و سایر قطعات داخل یا مجاور عرشه برش داده شده و به دقت تنظیم شوند.

نتیجه گیری

در این متن به بررسی موضوع اجرای سقف عرشه فولادی پرداختیم. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال و یا حتی پیشنهادی آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید